Czy osoba ustanawiająca na swojej nieruchomości służebność przesyłu i uzyskująca z tego tytułu (...)

Czy osoba ustanawiająca na swojej nieruchomości służebność przesyłu i uzyskująca z tego tytułu wynagrodzenie jest obowiązana uiścić podatek?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 7 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest ?rolnikiem ryczałtowym?. W dniu 26 sierpnia 2009 r. zawarł umowę w formie aktu notarialnego, na podstawie której ustanowił na swojej nieruchomości służebność przesyłu na rzecz Spółki z o.o. za wynagrodzeniem w kwocie 10 000 Euro.

Wnioskodawca w dniu zawarcia umowy otrzymał część wynagrodzenia, tj. 20 602 zł. Resztę wynagrodzenia ma otrzymać po rozpoczęciu inwestycji, przed 2012 r.

W dniu 29 marca 2010 r. otrzymał od Spółki informację 8C.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy osoba ustanawiająca na swojej nieruchomości służebność przesyłu i uzyskująca z tego tytułu wynagrodzenie jest obowiązana uiścić podatek...


Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on obowiązany uiszczać podatku z tytułu wynagrodzenia za ustanowienie na swojej nieruchomości służebności przesyłu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 ? 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z innych źródeł są w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty we wskazanym przepisie zwrot 'w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Służebność przesyłu została uregulowania w art. 3051 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stanowi on, że nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ? właściciel nieruchomości gruntowej, zawarł umowę o ustanowienie służebności przesyłu w formie aktu notarialnego. Spółka zgodnie z zawartą umową wypłaciła Wnioskodawcy wynagrodzenie za ustanowienie przedmiotowej służebności przesyłu.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę, na podstawie podpisanej umowy, wynagrodzenie z tytułu ustanowienia służebności przesyłu będzie stanowić Jego przychód z tzw. ?innych źródeł?. Wynagrodzenie to nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu według skali podatkowej. Należy go wykazać w zeznaniu rocznym za rok w którym otrzymano wynagrodzenie (jego część) i w terminie złożenia zeznania uiścić należny podatek.

Wyjaśnić ponadto należy, że w niniejszej sprawie podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia odpłatnej służebności został pobrany przez notariusza. Natomiast do opodatkowania wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności przesyłu mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika