Czy w świetle aktualnie obowiązującego prawa Wnioskodawca postąpił prawidłowo ? uznając, że (...)

Czy w świetle aktualnie obowiązującego prawa Wnioskodawca postąpił prawidłowo ? uznając, że diety wypłacane członkom Rady Decyzyjnej Lokalnej Grupie Działania za udział w posiedzeniach Rady korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania diet członków Rady Decyzyjnej Związku Stowarzyszeń - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania diet członków Rady Decyzyjnej Związku Stowarzyszeń.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Lokalna Grupa Działania (dalej: LGD) jest osobą prawną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Powołana została w ramach programu Leader, jako trójsektorowe partnerstwo, działające na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Opracowany został plan działania LGD, czyli Lokalna Strategia Rozwoju (dalej: LSR). Środki na jej realizację pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Dla mieszkańców obszaru objętego LSR oznacza to, że będą mogli starać się o sfinansowanie swoich inicjatyw i inwestycji, zgodnych z założeniami LSR. Od 2009 do 2014 roku Lokalna Grupa Działania będzie więc ogłaszać konkursy i wybierać projekty do sfinansowania w ramach tej Strategii.

Zgodnie ze statutem LGD - Walne Zebranie Delegatów powołało 24 osobowy organ - Radę Decyzyjną. Do wyłącznej kompetencji Rady Decyzyjnej należy wybór operacji do realizacji w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju. Praca w Radzie (udział w posiedzeniach Rady) ma charakter nieodpłatny (bez wynagrodzenia), społeczny i obywatelski - (obowiązek powołania Rady nakładają przepisy ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich). Zarząd LGD uchwałą nr 3 z 5 stycznia 2009 r. w sprawie diet członków Rady Decyzyjnej - ustalił wysokość diety w wysokości 100,00 zł dla Członka Rady oraz 200,00 zł dla Przewodniczącego Rady za udział w posiedzeniach dotyczących wyboru operacji. W lutym i marcu br. odbyły się pierwsze posiedzenia Rady Decyzyjnej, za które w marcu tego roku wypłacono jej członkom diety w wyżej określonej wysokości uznając, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 korzystają one ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych - gdyż otrzymały je osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle aktualnie obowiązującego prawa Wnioskodawca postąpił prawidłowo ? uznając, że diety wypłacane członkom Rady Decyzyjnej Lokalnej Grupie Działania za udział w posiedzeniach Rady korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17...


Zdaniem Wnioskodawcy diety wypłacane członkom Rady Decyzyjnej przy LGD związane z udziałem w posiedzeniach korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17. Członkowie Rady na posiedzeniach dokonują oceny i wyboru operacji do realizacji w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju związanych z obszarami wiejskimi, czynią to bez wynagrodzenia, wykonując obowiązki społeczne i obywatelskie. Członkami Rady Decyzyjnej są przedstawiciele:


  1. sektora publicznego - 10 osób reprezentujących ościenne Gminy i inne jednostki samorządowe;
  2. sektora społecznego - 11 osób reprezentujących stowarzyszenia i towarzystwa;
  3. sektora gospodarczego - 3 osoby;


Wszyscy wybrani spośród przedstawicieli Członków Zwyczajnych i Wspierających LGD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, natomiast pkt 9 stanowi o innych źródłach.

Jak stanowi art. 13 pkt 5 ww. ustawy, przychodami z działalności wykonywanej osobiście, są przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z treści art. 13 pkt 7 ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z innych źródeł są w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyty we wskazanym przepisie zwrot 'w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.


Jak z powyższego wynika, zwolnieniu podlega wypłacone świadczenie do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł, pod warunkiem, iż:


  • dotyczy diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, oraz
  • otrzymywane zostało przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.


Zatem, aby zwolnić dochód na podstawie tego przepisu, ww. warunki muszą być spełnione łącznie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Związek Stowarzyszeń Lokalna Grupa Działania realizuje operację w ramach działania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zgodnie ze statutem Lokalnej Grupy Działania ? Walne Zgromadzenie Delegatów powołało 24 osobową Radę Decyzyjną. Rada Decyzyjna ma charakter nieodpłatny, społeczny i obywatelski. Zarząd Lokalnej Grupy Działania podjął uchwałę w sprawie przyznania diet dla członków Rady Decyzyjnej za udział w posiedzeniach Rady. Wnioskodawca wypłacił członkom Rady diety nie potrącając podatku dochodowego od osób fizycznych. LGD stoi na stanowisku, że przedmiotowe diety korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zostały wypłacone osobom wykonującym obowiązki społeczne i obywatelskie - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2280 zł.

Wykładnia przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jako swego rodzaju wyjątki od reguły opodatkowania, musi być wykładnią ścisłą. Do uznania określonego świadczenia za ?dietę? nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.

W omawianym przypadku, uchwała Zarządu Lokalnej Grupy Działania w sprawie przyznania diet dla członków Rady Decyzyjnej za udział w posiedzeniach, nie daje podstaw do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż świadczenia te nie zostały określone przez ustawodawcę, tj. świadczenie nie będzie następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do jego wypłaty - nie zostało przewidziane w przepisach prawa ? ustawodawca nie zakwalifikował tych świadczeń do kategorii diet.

Wypłacone świadczenie nie stanowi zatem diety ani kwot dotyczących zwrotu kosztów w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, nie spełnia zatem jednego z warunków zastosowania zwolnienia.

Ponadto dla wyjaśnienia należy podkreślić, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia ?obowiązków społecznych lub obywatelskich?. Jednakże zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych.

Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu.

Reasumując zatem, należy stwierdzić, iż diety otrzymywane przez członków Rady Decyzyjnej Związku Stowarzyszeń nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w rezultacie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika