Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów rolnych i leśnych jest zwolniony od podatku dochodowego (...)

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów rolnych i leśnych jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2007 r. (data wpływu 24 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży gruntów rolnych, jeżeli grunty te - w związku ze sprzedażą - nie utracą charakteru rolnego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 lipca 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży gruntów rolnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Posiada Pan grunty o łącznej powierzchni 68,1200 ha, które zakupił w dniu 25.03.2002 roku. Od powierzchni użytków rolnych 61,5400 ha opłaca Pan podatek rolny a od powierzchni 6,5800 podatek leśny. W decyzji wydanej przez Wójta Gminy wskazane jest, że powierzchnia gospodarstwa wynosi 61,5400 ha, czyli odpowiada obszarowi posiadanych przez Pana użytków rolnych.

W podpisanej w dniu 7.05.2007 roku warunkowej umowie sprzedaży zobowiązał się Pan do zbycia posiadanych gruntów na rzecz nabywcy, który oświadczył przed notariuszem, że kupowane grunty nie zmienią swojego przeznaczenia. Z uwagi na fakt, że Agencja Własności Rolnej zrezygnowała z prawa pierwokupu sprzedaż gruntów zostanie sfinalizowana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy z uwagi na to, że sprzedaż gruntów nastąpi przed końcem piątego roku podatkowego liczonego od dnia zakupu, powinien Pan zapłacić zryczałtowany 10% podatek dochodowy wynikający z tej czynności...


Zdaniem wnioskodawcy przychody ze sprzedaży gruntów, które były rolnymi i takimi pozostały po zmianie właściciela, są zwolnione od opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podkreśla Pan, że posiada 61,5400 ha użytków rolnych i twierdzi, iż taka ilość bezspornie świadczy o tym, że posiada gospodarstwo rolne, co dodatkowo potwierdza fakt opłacania podatku rolnego na podstawie corocznie wydawanej decyzji Wójta Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia jednak od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie ?gospodarstwo rolne? należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy. Natomiast zgodnie z § 68 ust. 2 rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na: lasy a także grunty zadrzewione i zakrzewione.


Zgodnie z treścią przywołanych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Jak wskazano jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Nie przesądza o tym bezwzględnie fakt zapisu w akcie notarialnym, że kupowane grunty nie zmienią swojego przeznaczenia, gdyż organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją.

Jeśli zostały spełnione powyższe przesłanki przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu jest zwolniony z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

We wniosku stwierdził Pan, że oprócz powierzchni gospodarstwa wynoszącej 61,5400 ha, odpowiadającej użytkom rolnym, posiada Pan także grunty stanowiące 6,5800 ha powierzchni lasu. Dlatego też, mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego podkreślić należy, że grunty oznaczone jako lasy nie wchodzą w jego skład, gdyż nie są użytkami rolnymi, ani gruntami zadrzewionymi i zakrzewionymi na użytkach rolnych. Tym samym przychód ze sprzedaży tego rodzaju gruntów nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnieniem przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęty jest natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów oznaczonych jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, o powierzchni powyżej 1 ha, a wskutek sprzedaży nie mogą utracić charakteru rolnego lub leśnego.

Końcowo należy wskazać, iż jeżeli dokona Pan sprzedaży nieruchomości po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. licząc od końca 2002 roku, nie powstanie z tego tytułu przychód podatkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika