Czy świadczenia wypłacane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla byłych pracowników uczelni (...)

Czy świadczenia wypłacane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla byłych pracowników uczelni (emeryci) opodatkowane sa przez płatnika w formie zryczałtowanej czy na zasadach dot. pracowników?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla zatrudnionych emerytów własnych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla zatrudnionych emerytów własnych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Politechnika zatrudnia emerytów, dla których była ostatnim pracodawcą, przed nabyciem praw emerytalnych. Podejmując ponownie pracę w uczelni, osoby te nie zawiesiły emerytury. Korzystają one z ustawowych świadczeń socjalnych finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Od tych świadczeń pobierany jest podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości należnej jak od świadczeń przysługujących emerytom.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w stosunku do osób będących emerytami Politechniki, które nadal pracują w Uczelni oraz otrzymują świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ? Uczelnia jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych ma obowiązek pobierać podatek jak dla emerytów (zryczałtowany), czy też mają w tym przypadku zastosowanie przepisy dotyczące pracowników...


Zdaniem Wnioskodawcy, pracownicy, którzy przeszli na emeryturę, ale nadal pracują i korzystają ze świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych tych świadczeń, finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powinny mieć potrącany zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie tracą statusu emeryta i winny zachować korzystny dla emerytów przywilej, w postaci niższego opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wskazany w powyższym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego. Przyjmuje się jednocześnie, że o kwalifikacji określonego rodzaju przychodów do przychodów ze stosunku pracy decyduje fakt, iż prawną podstawę wypłaty tych należności stanowi stosunek pracy.

O sposobie opodatkowania świadczeń przyznanych emerytowi w okresie, w którym dodatkowo świadczy on pracę, decydujący jest stan faktyczny istniejący w momencie otrzymania przychodu, tj. w momencie, w którym określone zdarzenie wywołuje skutek prawny. W sytuacji przedstawionej we wniosku, w chwili przyznania i otrzymania wsparcia pieniężnego zatrudnieni emeryci są pracownikami. Należy zatem uznać, iż świadczenia wypłacone są pracownikom, skoro między stronami istnieje stosunek pracy. W związku z czym przyznane takim pracownikom wsparcie ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych stanowić będzie przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co za tym idzie, Uczelnia jako płatnik powinna do tych świadczeń stosować przepisy podatkowe dotyczące świadczeń wypłacanych pracownikom, opodatkować wypłacone świadczenia łącznie z pozostałymi przychodami ze stosunku pracy oraz pobrać i odprowadzić należną zaliczkę na zasadach określonych w przepisach art. 31, 32 oraz art. 38 ust. 1 powyższej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika