Wyłączenia od opodatkowania przychodów z działalności rolniczej.

Wyłączenia od opodatkowania przychodów z działalności rolniczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia od opodatkowania przychodów z działalności rolniczej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia od opodatkowania przychodów z działalności rolniczej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


W przyszłości Wnioskodawca zostanie wspólnikiem w spółce komandytowej lub spółce komandytowo-akcyjnej. Spółka będzie prowadziła działalność rolniczą. Działalność Spółki obejmowała będzie m.in. uprawę zbóż (PKD 01.11.A), uprawę ziemniaków i innych roślin okopowych o dużej zawartości skrobi i inuliny (PKD 01.11.B), chów i hodowlę świń (PKD 01.23), a także chów i hodowlę bydła mlecznego (PKD 01.41). Spółka nie będzie prowadziła działalności zaliczanej do tzw. działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka będzie prowadziła uprawy, chów (hodowlę) na nieruchomościach dzierżawionych przez Spółkę od Agencji Nieruchomości Rolnych lub będących własnością Spółki. Spółka będzie prowadziła działalność rolniczą we własnym imieniu i na własny rachunek.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychody, jakie Wnioskodawca uzyska z udziału w Spółce, w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód, który uzyska w ramach zdarzenia przyszłego, jako wspólnik w spółce komandytowej (lub w spółce komandytowo-akcyjnej), prowadzącej działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Działalność prowadzona przez Spółkę będzie spełniać kryteria działalności rolniczej, wskazane w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i dlatego też uzyskiwane przychody nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Spółka komandytowa (komandytowo-akcyjna) nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, ani podatku dochodowego od osób prawnych ? jest podatkowo transparentna.

Na podstawie art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody generowane przez Spółkę powinny więc zostać przypisane bezpośrednio Wnioskodawcy (zgodnie z prawem do udziału w zysku Spółki).

Przychód z udziału w spółce osobowej (np. komandytowej lub komandytowo-akcyjnej) jest zaliczany do tego źródła przychodu, do jakiego byłby zaliczony, gdyby podatnikiem była spółka. Tak samo będzie w przypadku działalności rolniczej. Gdyby bowiem Spółka była podatnikiem, to jej przychody z działalności rolniczej nie podlegałby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przypisane Wnioskodawcy przychody z tytułu udziału w Spółce będą nadal traktowane jako przychody z działalności rolniczej, które zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 marca 2008 r., sygn. ITPB1/415-754/07/MR. W cytowanej interpretacji organ stwierdził, że: ?przychody uzyskiwane przez spółkę [komandytową] z działalności rolniczej (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w sytuacji, gdy nie zostaną zaliczone do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przychody Wnioskodawcy z udziału w Spółce w ramach zdarzenia przyszłego nie będą opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółka osobowa to ? spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat oraz ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną (art. 8 ust. 2 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje źródeł przychodu, a jedynie przedmiot opodatkowania, wskazując na sposób określenia wysokości przychodu, a następnie dochodu podlegającego opodatkowaniu w sytuacji, gdy z tego samego przedsięwzięcia, prawa, rzeczy czy stanu faktycznego kilka osób (z których każda jest odrębnym podatnikiem) uzyskuje wspólny przychód. Nie odnosi się on tylko do jednego ze źródeł przychodu, wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy (działalności gospodarczej), nie wynika to bowiem ani z jego usytuowania w ustawie, ani z treści. W przepisie tym jako sytuacje, w których kilka osób osiąga wspólnie dochód, wymieniono różne stany faktyczne i prawne.

Dochód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną przypisywany jest podatnikowi w roku, w którym został on zrealizowany i jest zaliczany do tego źródła przychodu, do jakiego byłby zaliczony, gdyby podatnikiem była spółka.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, które stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.


Stosownie do treści art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc ? w przypadku roślin,
  2. 16 dni ? w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni ? w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące ? w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej ? nie stanowią przychodów z tej działalności.

Jednocześnie wskazać należy, że przychody z działalności rolniczej nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych niezależnie od tego, czy działalność prowadzona jest na gruntach własnych czy też na gruntach wydzierżawionych od innych podmiotów. Jest to produkcja wykonywana na gruntach znajdujących się we władaniu podatnika i jest prowadzona przez niego w sposób bezpośredni (własna produkcja rolnicza).

Działami specjalnymi produkcji rolnej są natomiast ? w myśl art. 2 ust. 3 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro?, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje zostać wspólnikiem spółki osobowej (komandytowej lub komandytowo-akcyjnej). Spółka będzie prowadziła działalność rolniczą, polegającą na prowadzeniu upraw oraz chowu i hodowli na nieruchomościach dzierżawionych przez Spółkę od Agencji Nieruchomości Rolnych lub będących własnością Spółki.

Na podstawie przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych stwierdzić należy, że przychody, które uzyskiwane będą przez Spółkę w związku z działalnością rolniczą (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a nie zostaną zaliczone do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej ? są wyłączone spod jej zakresu, tzn. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, tutejszy organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika