Czy udostępnienie Wnioskodawcy (osobie fizycznej zamierzającej rozpocząć prowadzenie pozarolniczej (...)

Czy udostępnienie Wnioskodawcy (osobie fizycznej zamierzającej rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej) mienia zleceniodawcy w postaci samochodu osobowego, komputera (laptopa), telefonu komórkowego, powierzchni biurowej w siedzibie lub oddziale zleceniodawcy w celu wykonywania umowy o świadczenie usług, a także wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań, na eksploatację sprzętu (w tym paliwo, rozmowy telefoniczne), koszty noclegów, przejazdów (bilety kolejowe, lotnicze, autobusowe) krajowych i zagranicznych, zwrócone lub zapłacone bezpośrednio przez zleceniodawcę na podstawie stosownych dokumentów finansowych, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia
10 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z nieodpłatnych świadczeń:


  • w zakresie kosztów przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych oraz koszty noclegów Wnioskodawcy ? jest nieprawidłowe.
  • w pozostałym zakresie ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów z nieodpłatnych świadczeń.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług przedstawicielskich. Działalność gospodarcza będzie prowadzona w formie indywidualnej działalności gospodarczej prowadzonej na własne imię i nazwisko. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza z kontrahentem (zwanym dalej zleceniodawcą), prowadzącym działalność handlową w zakresie sprzedaży geosyntetyków (specjalistycznych materiałów stosowanych w budownictwie komunikacyjnym), umowę na wykonywanie usług przedstawicielskich. Przedmiotem tej umowy będzie pozyskiwanie przez Wnioskodawcę, klientów na rzecz zleceniodawcy, obsługa sprzedażowa i posprzedażowa, pośredniczenie przy zawieraniu umów dostaw i sprzedaży z klientami zleceniodawcy. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca, posiadający wiedzę i doświadczenie w zakresie stosowania geosyntetyków będzie w szczególności: wyszukiwać odbiorców, z którymi zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowy sprzedaży oferowanych towarów, przedstawiać warunki umowy sprzedaży klientom zleceniodawcy, składać oferty handlowe, organizować spotkania handlowe (negocjacyjne), negocjować warunki sprzedaży oraz koordynować działania zmierzające do podpisania przez zleceniodawcę umów sprzedaży, a także doradzać i udzielać klientom zleceniodawcy konsultacji specjalistycznych związanych z zastosowaniem przez klientów towarów z oferty handlowej zleceniodawcy. Dodatkowo wnioskodawca będzie promować i prezentować towary zleceniodawcy z wykorzystaniem dostarczonych przez zleceniodawcę materiałów reklamowych oraz rozpowszechniać otrzymane materiały reklamowe i informacyjne.

Umowa o świadczenie usług zawarta ze zleceniodawcą, będzie zobowiązywała Wnioskodawcę w szczególności do:


  • wykonywania powierzonych zadań, celów i obowiązków ze szczególną starannością
  • zachowania tajemnicy oraz sankcje za naruszenie tajemnicy zleceniodawcy
  • przestrzegania obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących u zleceniodawcy


Umowa o świadczenie usług będzie zobowiązywała zleceniodawcę w szczególności do:


  • współdziałania z Wnioskodawcą w zakresie wykonywania przedmiotu umowy,
  • terminowego dostarczania Wnioskodawcy wszelkich dokumentów i materiałów, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów reklamowych i informacyjnych, cenników i projektów koniecznych do wykonania przedmiotu umowy,
  • udzielania Wnioskodawcy, dla prawidłowego wykonania przedmiotu umowy, wszelkich niezbędnych informacji, ze szczególnym uwzględnieniem informacji technicznych dotyczących oferowanych przez zleceniodawcę towarów.


Umowa o świadczenie usług zawarta ze zleceniodawcą będzie przewidywała m. in.:


  • szczegółowy zakres praw i obowiązków Wnioskodawcy, związany z realizacją przedmiotu umowy,
  • ograniczenie w zakresie uprawnień do reprezentowania zleceniodawcy poprzez brak umocowania do zawierania przez Wnioskodawcę umów w imieniu zleceniodawcy,
  • odpowiedzialność Wnioskodawcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy na zasadach ogólnych,
  • realizację przez Wnioskodawcę prac w ramach umowy o świadczenie usług w czasie i miejscu przez niego określonym, przy czym zleceniodawca może żądać, aby Wnioskodawca uzgadniał z nim w uzasadnionych przypadkach miejsce i sposób wykonywania umowy o świadczenie usług; umowa może także być wykonywana z każdego miejsca z dostępem do sieci internetowej;
  • zakaz konkurencji oraz sankcje za jego naruszenie,
  • okres i warunki wypowiedzenia umowy,
  • miesięczne ryczałtowe wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie usług oraz prowizję od wartości sprzedaży zrealizowanej przez zleceniodawcę dzięki pośrednictwu wnioskodawcy
  • zapis, zgodnie z którym w celu wykonywania umowy zostanie udostępniona Wnioskodawcy: powierzchnia biurowa w siedzibie zleceniodawcy lub jej oddziałach, samochód osobowy, komputer (laptop), telefon komórkowy, będące własnością zleceniodawcy, a zleceniodawca będzie pokrywał koszty eksploatacji w/w samochodu (w tym koszty paliwa) i sprzętu (w tym koszty rozmów telefonicznych), koszty przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych oraz koszty noclegów (np. hotelu) Wnioskodawcy, poniesione w związku z realizacją umowy o świadczenie usług. Umowa będzie wyraźnie przewidywała, że udostępnienie ww. mienia zleceniodawcy oraz zwrot kosztów eksploatacyjnych, kosztów noclegów, przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych będzie następowało wyłącznie w związku i na potrzeby realizacji umowy. Zwrot poniesionych przez wnioskodawcę kosztów będzie następował na podstawie stosownych dokumentów uwzględniających rodzaj i zakres poniesionych wydatków.


Za udostępnienie powyższego mienia zleceniodawca nie pobiera wynagrodzenia. Jednakże korzystanie przez Wnioskodawcę z w/w pomieszczeń, urządzeń i usług, stanowiących majątek zleceniodawcy wpływa na ostateczną cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę tj. wynagrodzenie Wnioskodawcy zostanie skalkulowane w taki sposób, że uwzględni udostępnienie przez zleceniodawcę sprzętu niezbędnego do wykonywania umowy jak i zwrot wydatków na eksploatację tego sprzętu oraz zwrot kosztów przejazdów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy udostępnienie Wnioskodawcy (osobie fizycznej zamierzającej rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej) mienia zleceniodawcy w postaci samochodu osobowego, komputera (laptopa), telefonu komórkowego, powierzchni biurowej w siedzibie lub oddziale zleceniodawcy w celu wykonywania umowy o świadczenie usług, a także wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań, na eksploatację sprzętu (w tym paliwo, rozmowy telefoniczne), koszty noclegów, przejazdów (bilety kolejowe, lotnicze, autobusowe) krajowych i zagranicznych, zwrócone lub zapłacone bezpośrednio przez zleceniodawcę na podstawie stosownych dokumentów finansowych, będą stanowiły dla Wnioskodawcy przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób?


Zdaniem Wnioskodawcy udostępnienie mu przez zleceniodawcę do używania: samochodu osobowego, komputera (laptopa), telefonu komórkowego, powierzchni biurowej w siedzibie lub oddziale zleceniodawcy w celu wykonywania umowy a także zwracane przez zleceniodawcę wydatki na eksploatację samochodu osobowego i sprzętu (w tym koszty paliwa i rozmów telefonicznych) ponoszone w związku z realizacją umowy, nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasadniczo, gdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą otrzyma nieodpłatne świadczenie zobowiązany jest w myśl postanowień art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wykazać z tego tytułu przychód podatkowy. Jednakże zdaniem Wnioskodawcy w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu, gdyż kluczową cechą nieodpłatnego świadczenia jest to, że otrzymujący takie świadczenie nie jest zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego (wyrok NSA z dnia 16 czerwca 2011 r. sygn. akt. II FSK 788/10). Cechą nieodpłatnego świadczenia jest zatem, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego, czyli konieczne jest by polegało ono wyłącznie na jednostronnym przysporzeniu po stronie podmiotu, który to świadczenie uzyskał.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż zgodnie z art.
742 i 743 Kodeksu cywilnego, w nawiązaniu do art. 750 Kodeksu cywilnego, dający zlecenie powinien zwrócić przyjmującemu zlecenie m.in. wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia.

Przez zawarcie umowy zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się za wynagrodzeniem do stałego wykonywania usług przedstawicielskich w imieniu i na rzecz zleceniodawcy. Ponoszenie przez zleceniodawcę wydatków na rzecz Wnioskodawcy, będzie wynikało z umowy zawartej przez strony. Dokonywany przez zleceniodawcę zwrot kosztów, poniesionych przez Wnioskodawcę będzie następował na podstawie stosownych dokumentów, uwzględniających rodzaj i zakres poniesionych wydatków.

Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca ? w związku z odbywaniem podróży, mających związek z wykonywaniem postanowień umowy ? otrzyma zwrot kosztów przejazdów, przelotów, kosztów pobytu w hotelach a zleceniodawca w celu wykonywania usług przedstawicielskich udostępni Wnioskodawcy samochód osobowy, komputer (laptop), telefon komórkowy, powierzchnię biurową w siedzibie lub oddziale zleceniodawcy.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w ramach świadczonych usług do zadań Wnioskodawcy będzie należało m.in. odbywanie częstych podróży, co wynika ze specyfiki świadczonych usług. Umowa będzie wykonywana również za pośrednictwem sieci internetowej przy użyciu komputera (laptopa); część czynności może być wykonywanych przy pomocy telefonu komórkowego.

W ocenie Wnioskodawcy udostępnione mu do używania mienie zleceniodawcy w postaci powierzchni biurowej, samochodu osobowego, laptopa, telefonu komórkowego stanowią narzędzia pracy (środki techniczne) niezbędne do: wykonywania zleconych usług przedstawicielskich i nie stanowią przysporzenia (przychodu) dla Wnioskodawcy. Udostępnienie Wnioskodawcy sprzętu firmowego zleceniodawcy ma służyć wyłącznie prawidłowej realizacji umowy. Również zwracane Wnioskodawcy przez zleceniodawcę, w związku z wykonywaniem umowy, świadczenia z tytułu wydatków związanych ze zwrotem kosztów eksploatacyjnych, kosztów przejazdów, przelotów, kosztów pobytów w hotelach służą wyłącznie prawidłowej realizacji umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy majątek zleceniodawcy używany przez niego tylko w celach realizacji zawartej umowy nie może być uznany za nieodpłatne świadczenie, gdyż Wnioskodawca jest w zamian zobowiązany postanowieniami umowy do świadczenia wzajemnego (wykonywanego między innymi z wykorzystaniem udostępnianego sprzętu) w postaci usług przedstawicielskich.

Przychód z nieodpłatnych świadczeń mógłby powstać jedynie wówczas, gdyby Wnioskodawca nie był zobowiązany do ekwiwalentnych świadczeń wzajemnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zwracane lub zapłacone bezpośrednio przez zleceniodawcę koszty noclegów, a także koszty przejazdów lub przelotów krajowych i zagranicznych Wnioskodawcy, ponoszone w związku z realizacją umowy nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy zwracane mu lub opłacane bezpośrednio przez zleceniodawcę koszty przejazdów i przelotów, koszty pobytu w hotelach poniesione wyłącznie w związku z prawidłową realizacją umowy są niezbędne do wykonywania zleconych usług przedstawicielskich i nie stanowią przysporzenia (przychodu) dla Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy finansowanie de facto przez zleceniodawcę kosztów noclegów oraz przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych Wnioskodawcy odbywanych tylko w celach realizacji przez Wnioskodawcę zawartej umowy, nie może być uznane za nieodpłatne świadczenie, gdyż Wnioskodawca jest w zamian zobowiązany postanowieniami umowy do świadczenia wzajemnego w postaci usług przedstawicielskich.

Przychód z nieodpłatnych świadczeń mógłby powstać jedynie wówczas, gdyby Wnioskodawca nie był zobowiązany do ekwiwalentnych świadczeń wzajemnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe ? w zakresie kosztów przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych i kosztów noclegów Wnioskodawcy oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2).

Zatem przychodem jest wartość nieodpłatnych świadczeń, które nie powodują powstania u beneficjenta danej usługi, czy otrzymującego daną rzecz, obowiązku dokonania jakichkolwiek wzajemnych świadczeń na rzecz ponoszącego wydatki z tego tytułu (bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaliczając nieodpłatne świadczenie do czynników kształtujących podstawę opodatkowania, nie precyzuje, co należy rozumieć pod tym pojęciem. W celu ustalenia jego znaczenia, w tym m.in. dla celów podatkowych, zasadne jest sięgnięcie w pierwszej kolejności do reguł wykładni gramatycznej. Należy zatem odwołać się do znaczenia jaki ten zwrot ma w języku potocznym. Zgodnie z wykładnią gramatyczną odpłacać to ?oddawać komuś coś w zamian?, odpłatny zaś to ?taki za który się płaci, wymagający zapłacenia, zwrot kosztów? (Nowy Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002).

Dla celów podatkowych, przez nieodpłatne świadczenia należy więc rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy. Powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy zatem rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw (w szczególności ze środków pieniężnych).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług przedstawicielskich. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza z kontrahentem (zwanym dalej zleceniodawcą), prowadzącym działalność handlową w zakresie sprzedaży geosyntetyków (specjalistycznych materiałów stosowanych w budownictwie komunikacyjnym), umowę na wykonywanie usług przedstawicielskich.

W celu wykonywania umowy zostanie udostępniona Wnioskodawcy: powierzchnia biurowa w siedzibie zleceniodawcy lub jej oddziałach, samochód osobowy, komputer (laptop), telefon komórkowy, będące własnością zleceniodawcy, a zleceniodawca będzie pokrywał koszty eksploatacji w/w samochodu (w tym koszty paliwa) i sprzętu (w tym koszty rozmów telefonicznych), koszty przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych oraz koszty noclegów (np. hotelu) Wnioskodawcy, poniesione w związku z realizacją umowy o świadczenie usług. Umowa będzie wyraźnie przewidywała, że udostępnienie w/w mienia zleceniodawcy oraz zwrot kosztów eksploatacyjnych, kosztów noclegów, przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych będzie następowało wyłącznie w związku i na potrzeby realizacji umowy. Zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów będzie następował na podstawie stosownych dokumentów uwzględniających rodzaj i zakres poniesionych wydatków.

Za udostępnienie powyższego mienia zleceniodawca nie pobiera wynagrodzenia. Jednakże korzystanie przez Wnioskodawcę z w/w pomieszczeń, urządzeń i usług, stanowiących majątek zleceniodawcy wpływa na ostateczną cenę usługi świadczonej przez Wnioskodawcę tj. wynagrodzenie Wnioskodawcy zostanie skalkulowane w taki sposób, że uwzględni udostępnienie przez zleceniodawcę sprzętu niezbędnego do wykonywania umowy jak i zwrot wydatków na eksploatację tego sprzętu oraz zwrot kosztów przejazdów.

Wobec powyższego uznać należy, iż Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu udostępnienia przez zleceniodawcę przedmiotowych składników majątkowych (powierzchnia biurowa, samochód, telefon komórkowy, laptop), ani z tytułu pokrycia kosztów eksploatacyjnych (np. związanych z nabyciem paliwa do samochodu).

Wnioskodawca uzyskiwałby nieodpłatne świadczenia, które podlegałyby opodatkowaniu łącznie z innymi składnikami wynagrodzenia w sytuacji, gdyby korzystał z powierzonych przedmiotów dla celów prywatnych, natomiast zleceniodawca ponosiłby koszty takiego korzystania w całości lub w części.

Należy bowiem podkreślić, iż w sytuacji:


  • gdy powierzone mienie służbowe wykorzystywane jest jako narzędzie pracy (służy tylko celom służbowym) - wydatki ponoszone przez zleceniodawcę, związane z jego udostępnieniem i eksploatacją, nie stanowią przychodu pracownika z tytułu nieodpłatnych świadczeń,
  • gdy powierzone mienie służbowe służy osobistej korzyści pracownika i realizacji jego prywatnych celów - wydatki ponoszone przez zleceniodawcę, związane z jego udostępnieniem i eksploatacją, stanowią przychód pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Zgodzić się zatem należy, że stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w sytuacji gdy udostępnione mu składniki majątku będą wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych ? nie powstaje z tego tytułu przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast nie można potwierdzić prawidłowości stanowiska odnośnie zwróconych lub zapłaconych bezpośrednio przez zleceniodawcę kosztów noclegów oraz przejazdów poniesionych w związku z podróżami krajowymi i zagranicznymi.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:


  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem



  • do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.


Z treści art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, że przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:


  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.


Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód z tytułu odbywanych podróży służbowych, jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16
lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest on zwolniony z opodatkowania do wysokości limitów wynikających z ww. rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.


Wobec tego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kosztów przejazdów (przelotów) krajowych i zagranicznych oraz kosztów noclegów Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.


Końcowo należy zastrzec, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku ? nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika