Czy otrzymane premie pieniężne stanowią przychody podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania?

Czy otrzymane premie pieniężne stanowią przychody podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 oraz 30 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:


  • w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej w postaci bonusu gwarantowanego oraz bonusu za osiągnięcie wyników sprzedaży - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest dealerem samochodowym, a głównym przedmiotem jego działalności jest sprzedaż samochodów. Zgodnie z umową dealerską system bonusowy zakłada bonusy ilościowe oraz jakościowe wg następujących tytułów:


  1. bonus gwarantowany (część marży podstawowej wypłacana w formie bonusu w cyklu kwartalnym za każdy samochód zafakturowany na klienta), jest to w rzeczywistości część marży odroczona w czasie,
  2. bonus za osiągnięcie wyników sprzedaży (należny dealerowi w przypadku zrealizowania podpisanego przez strony planu sprzedaży) ? bonus ?ilościowy?,
  3. bonus za CSI (wypłata nie zależy od realizacji planów czy celów sprzedaży, a od wyników kalkulowanych na bazie ankiet przesyłanych przez klientów, którzy zakupili u dealera nowy samochód) ? bonus ?jakościowy?,
  4. bonus za jazdy testowe ? kontakt posprzedażny ? związany z ankietami CSI, uzyskanie wyników w danych kryteriach uprawniających do wypłaty, ?bonus jakościowy?. Związany jest z ankietami i uzyskaniem wyników w danych kryteriach (informują o fakcie zaproponowania i odbycia jazdy testowej). Przeprowadzenie jazdy testowej wpływa na zwiększenie sprzedaży, ponieważ po dokonaniu jazdy testowej klient wielokrotnie decyduje się na zakup samochodu. Przeprowadzenie jazdy testowej uzależnione jest również od faktu posiadania przez dealera samochodu demonstracyjnego.


W odniesieniu do bonusu za CSI oraz za jazdy testowe to czynności związane z przeprowadzonymi ankietami dokonywane są przez firmę zewnętrzną wskazaną przez producenta. Przedmiotowe bonusy związane są z ilością przeprowadzonych ankiet ? im więcej klientów kupujących wypełni ankietę dając celującą ocenę za całościową obsługę związaną ze sprzedażą tym wyższy jest bonus.


    1. bonus stokowy ? płatny po roku, uwarunkowany brakiem stoku pojazdów większym niż 180 dni (brakiem przestoju pojazdu na placu firmy) ? bonus ?jakościowy?
    2. bonus marketingowy ? wypłata zależna od realizacji budżetu (wydatkowanie zgodnie ze standardami dealerskimi części przychodu ze sprzedaży pojazdów nowych 0,75% - 2% na lokalne działania marketingowe), terminowego przesyłania planów dekadowych i rozliczeń ? bonus ?ilościowo-jakościowy?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymane premie pieniężne stanowią przychody podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 1e ustawy na podstawie umowy dealerskiej (system bonusowy) premie pieniężne opodatkowane są w danym okresie rozliczeniowym niezależnie od momentu ich otrzymania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:


  • w zakresie określenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej w postaci bonusu gwarantowanego oraz bonusu za osiągnięcie wyników sprzedaży ? jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.


Stosownie do art. 14 ust. 1c ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:


  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 14 ust. 1e, 1h i 1i powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zapis art. 14 ust. 1h ww. ustawy stanowi, że przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1i wyżej cytowanej ustawy, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartej umowy dealerskiej otrzymuje premie pieniężne (bonusy). Bonusy (opisane od lit. c) do lit. f) w stanie faktycznym) uzależnione są od wyników kalkulowanych na bazie ankiet, ilości wypełnionych przez klientów ankiet, realizacji działań marketingowych zgodnie ze standardami dealerskimi. Rozliczenie z dostawcą następuje w okresach wynikających z umowy dealerskiej (np. kwartalnych lub rocznych). Natomiast bonusy (opisane od lit. a) do lit. b) w stanie faktycznym) związane są z realizacją planu sprzedaży oraz ilością zafakturowanych na klienta samochodów (w rzeczywistości jest to część marży odroczona w czasie).

W przedstawionym stanie faktycznym ? w odniesieniu do bonusów scharakteryzowanych pod lit. a) do lit. b) w stanie faktycznym - nie występuje sytuacja, do której w ogóle mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji otrzymane przez Wnioskodawcę wskazane bonusy (premie pieniężne) traktować trzeba jako rabat związany z zakupem konkretnych towarów.

Rabat jest to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 r.). Zatem należy stwierdzić, iż wartość rabatu obniża kwotę należną zbywcy danego towaru, w konsekwencji obniża określony przychód u zbywcy tego towaru. Jednocześnie kupujący powinien dokonać odpowiedniego zmniejszenia kosztów.

W rezultacie udzielony Wnioskodawcy rabat ma wpływ na wartość zakupu określonych towarów. Zatem rabat udzielony przez kontrahenta powoduje, iż Wnioskodawca winien właściwie skorygować koszt nabycia towaru na zakup którego udzielony został rabat.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

W przypadku zaś bonusów, o których mowa w lit. c) do f) w stanie faktycznym, stwierdzić należy, iż w tej sytuacji, następuje świadczenie usługi na rzecz kontrahenta (dostawcy towarów). W tej kwestii, zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, znajduje zastosowanie powołany art. 14 ust. 1e ww. ustawy. Z tego przepisu wynika wprost, że jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze.

Zatem zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w tym aspekcie jest prawidłowe.

Na taki charakter premii/bonusów przedstawionych we wniosku wskazuje również treść interpretacji indywidualnej z zakresu podatku od towarów i usług z dnia 7 października 2010 r. nr ITPP2/443-685/10/KT w której stwierdzono, że w przedstawionym stanie faktycznym wypłata na rzecz Pana bonusów: gwarantowanego i za osiągnięcie wyników sprzedaży stanowi rabat obniżający ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług ? wartość dokonanej przez kontrahenta sprzedaży, a ich otrzymanie nie powinno być przez Pana dokumentowane fakturą VAT, natomiast bonusy: marketingowy, stokowy, za CSI i jazdy testowe, stanowią wynagrodzenie za usługi.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 ? 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika