Czy wydatki poniesione na wymienione kierunki studiów podyplomowych Wnioskodawca może zaliczyć do (...)

Czy wydatki poniesione na wymienione kierunki studiów podyplomowych Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania wydatków ponoszonych w związku ze studiami podyplomowymi za koszt uzyskania przychodu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania wydatków ponoszonych w związku ze studiami podyplomowymi za koszt uzyskania przychodu.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jako osoba fizyczna od miesiąca marca 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą ? podatek płaci na zasadach ogólnych prowadząc PKPiR. W roku 2006 Wnioskodawca ukończył studia na Wydziale Zdrowie Publiczne o specjalności Ratownictwo Medyczne uzyskując tytuł magistra. Obecnie Wnioskodawca złożył dokumenty o przyjęcie na studia podyplomowe na Wydziale Zdrowia Publicznego na dwa kierunki tj. Zarządzanie Kryzysowe i Ochrona Ludności oraz Zarządzanie Jednostkami Służby Zdrowia co w przyszłości pozwoli Wnioskodawcy awansować i zajmować stanowisko kierownicze inne niż wykonywany obecnie zawód ratownika medycznego. Wpłatę Wnioskodawca musi uiścić do końca miesiąca września. Pierwszy kierunek ? Zarządzanie Kryzysowe może być przydatne w przypadku Wnioskodawcy, ponieważ w sztabie kryzysowym dyżur pełnią policjant, strażak i ratownik, tak wynika z ustawy o ratownictwie. Natomiast Zarządzanie Jednostkami Służby Zdrowia również będzie związane z pracą Wnioskodawcy, gdyż obecnie zajmuje się on m. in. sprawami innymi nie tylko jako ratownik, ale również sporządza on harmonogramy dyżurów dla ratowników i kierowców. Zadaniem Wnioskodawcy jest też współpraca z dyrekcją szpitala w celu uzgodnienia różnych spraw związanych z pracą ratowników i kierowców pogotowia, a zdobytą wiedzę Wnioskodawca postara się wykorzystać i wdrożyć w obecną pracę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wydatki poniesione na wymienione kierunki studiów podyplomowych Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu...


Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na dokształcanie można odliczyć od dochodu jako koszt uzyskania przychodu, gdyż ukończenie ww. kierunków pozwoli Wnioskodawcy pracować i uzyskiwać dochody w przyszłości zapewnić tym samym zabezpieczenie źródła dochodu, a zdobyta dotychczas wiedza i doświadczenie zawodowe pozwoli Wnioskodawcy dalej pracować w tym zawodzie i zapewni jemu funkcjonowanie, gdyż bez ponoszenia takich kosztów Wnioskodawca mógłby w przyszłości utracić zdolność prowadzenia działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:


  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.


W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów podyplomowych nie zostały ujęte w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodów, zawartym w treści art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Konieczne jest również wykazanie związku przyczynowego między poniesionymi wydatkami, a celem jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano, oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.


Dla stwierdzenia, czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z podjęciem studiów, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, istotne jest ustalenie:


  • czy takie wydatki związane są z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i które mają z nią związek,
  • czy takie wydatki służą tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością, a więc które co do zasady mają charakter osobisty.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako ratownik medyczny i zamierza podjąć studia podyplomowe na Wydziale Zdrowia Publicznego na dwóch kierunkach tj. Zarządzanie Kryzysowe i Ochrona Ludności oraz Zarządzanie Jednostkami Służby Zdrowia co w przyszłości pozwoli Wnioskodawcy ?awansować i zajmować stanowisko kierownicze inne niż wykonywany obecnie zawód ratownika medycznego?. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy pierwszy kierunek ? Zarządzanie Kryzysowe może być mu przydatne, ponieważ w sztabie kryzysowym dyżur pełnią policjant, strażak i ratownik. Zarządzanie Jednostkami Służby Zdrowia również będzie związane z pracą Wnioskodawcy, gdyż obecnie zajmuje się on m. in. sprawami innymi nie tylko jako ratownik, ale również sporządza on harmonogramy dyżurów dla ratowników i kierowców.

W ocenie tut. organu Wnioskodawca będzie zatem podnosił swoje kwalifikacje, jednakże kierunek podjętych studiów nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Wskazane we wniosku ? uczestnictwo w sztabie kryzysowym, sporządzanie harmonogramu dyżurów dla ratowników i kierowców oraz współpraca z dyrekcją szpitala, nie wymagają ukończenia studiów podyplomowych.

Jak wskazano we wniosku celem w jakim studia te zostały podjęte było zdobycie takich kwalifikacji, które pozwolą na zajmowanie stanowisk kierowniczych lub wykonywanie innego zawodu niż ratownik medyczny. Zdobyte na studiach podyplomowych kwalifikacje z założenia nie mają więc związku z przychodami z działalności gospodarczej w zakresie ratownictwa medycznego.

W tych okolicznościach nie można uznać, iż wydatki związane z podnoszeniem wiedzy i umiejętności są zgodne z zakresem czynności jakie wykonuje Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy także zwrócić uwagę na to, że Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego posługuje się określeniem ?praca?, ?awansować? co powoduje, iż powstaje wątpliwość co do tego czy Wnioskodawca nie jest w szpitalu zatrudniony w ramach umowy o pracę (czy stosunek prawny łączący Wnioskodawcę ze szpitalem nie nosi cech stosunku pracy). W takiej sytuacji studia podyplomowe wiązałyby się z dokształcaniem pracownika. Kwestie podnoszenia kwalifikacji pracowniczych regulują przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, które dotyczą przede wszystkim podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach pracy aktualnie wykonywanej przez pracownika, ale również będą mogły mieć zastosowanie w przypadku, gdy planowany jest awans pracownika lub też pracodawca zamierza zaproponować mu inne warunki pracy, np. pracę na innym stanowisku, ze względu na zmianę profilu działalności firmy.

Jeżeli koszty studiów podyplomowych ponoszone są w związku z innym niż działalność gospodarcza źródłem przychodów, to tym bardziej nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej

Reasumując, mając na uwadze zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku oraz przytoczone przepisy prawa, wydatki związane z dokształcaniem ? opłatę (czesne) za studia podyplomowe, należy ocenić jako nie spełniające kryterium celowości, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie mogą one stanowić kosztów uzyskania przychodów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika