Czy zatrudniając na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artystę rzeźbiarza i stolarza utraci (...)

Czy zatrudniając na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artystę rzeźbiarza i stolarza utraci się prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu na podstawie umowy cywilnoprawnej osób świadczących usługi specjalistyczne ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu na podstawie umowy cywilnoprawnej osób świadczących usługi specjalistyczne.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


We wniosku o zastosowanie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, złożonym w 2002 r. we właściwym urzędzie skarbowym, Wnioskodawca zgłosił prowadzenie działalności w zakresie konserwacji i napraw przedmiotów artystycznych i zabytkowych. W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca nie zawarł informacji o korzystaniu z usług specjalistycznych. Na 2011 r. wobec Wnioskodawcy została wydana decyzja ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca podaje, że wykonując konserwacje niektórych obiektów, np. ołtarzy w kościołach, musi wykonywać rekonstrukcje rzeźbiarskie brakujących ornamentów lub rzeźb. Jednocześnie podnosi, że nie jest rzeźbiarzem, jak również nie posiada kwalifikacji w tej dziedzinie. Dlatego też zamierza zlecić, na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia lub umowy o dzieło), wykonanie tych czynności artyście rzeźbiarzowi i stolarzowi. Zlecając prace rzeźbiarskie dyplomowanemu artyście rzeźbiarzowi, który posiada niezbędne kwalifikacje i umiejętności do wykonywania tych prac, Wnioskodawca byłby pewien, że prace te zostaną wykonane bardzo dobrze, jakościowo oraz terminowo. Prace artysty rzeźbiarza będą polegały na rekonstrukcjach brakujących fragmentów rzeźb, np. rąk, dłoni, szat, popiersi, itd., natomiast stolarza ? będą obejmowały prace stolarskie przy obiekcie. Wnioskodawca podaje, że zlecone czynności i prace wykonywane na przez artystę rzeźbiarza i stolarza nie pokrywają się z zakresem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, jednakże są niezbędne do całkowitego i prawidłowego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zatrudniając na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artystę rzeźbiarza i stolarza utraci się prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, zatrudnienie na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artysty rzeźbiarza i stolarza nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Wnioskodawca wskazuje, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje taką możliwość w art. 25 ust. 3, uznając takie usługi za usługi specjalistyczne. W jego ocenie, zlecone czynności i prace artyście rzeźbiarzowi i stolarzowi można uznać za usługi specjalistyczne. Są to bowiem usługi, czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony przez Wnioskodawcę zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Jednocześnie są to czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Ponadto usługi stolarskie sklasyfikowane są pod pozycją nr 27 załącznika nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej ?tabelą?, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy ? przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.


Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 ? o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie konserwacji i napraw przedmiotów artystycznych i zabytkowych, opłacając podatek dochodowy w formie karty podatkowej (poz. 69 załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia lub umowy o dzieło) z artystą rzeźbiarzem i stolarzem. Prace artysty rzeźbiarza będą polegały na rekonstrukcjach brakujących fragmentów rzeźb, np. rąk, dłoni, szat, popiersi, itd., natomiast stolarza ? będą obejmowały prace stolarskie przy obiekcie. Wnioskodawca podkreśla, że nie posiada kwalifikacji w tych dziedzinach i jednocześnie prace te są niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Ponadto zlecone czynności i prace wykonywane przez artystę rzeźbiarza i stolarza nie pokrywają się z zakresem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych, jest okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej. Za usługi specjalistyczne ustawodawca uznał czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Ponadto ustawodawca zaznacza, iż aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W przypadku działalności Wnioskodawcy za usługi specjalistyczne należy uznać czynności i prace spoza zakresu konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych, sklasyfikowanych pod poz. 69 załącznika nr 3 do ustawy. Zgodnie z charakterystyką działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej zawartą w poz. 69 załącznika nr 4 do ww. ustawy, przedmiotem usług w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych jest wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Natomiast usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien (poz. 27 załącznika), obejmują wyrób, naprawę, renowację i konserwację mebli z drewna i z zastosowaniem innych materiałów oraz wykonywanie części drewnianych do mebli o mieszanym wykonawstwie. Obudowę wnętrz drewnem i materiałami drewnopochodnymi. Wyrób i naprawę stolarki budowlanej z drewna lub materiałów drewnopochodnych. Wykonywanie drewnianych schodów i balustrad. Wyrób i naprawę przedmiotów galanteryjnych, artykułów gospodarstwa domowego i sprzętu sportowego z drewna. Usługowe wykonywanie elementów podłogowych. Wyrób i naprawę futerałów z drewna itp. Wykonywanie i naprawę budek, altanek i kiosków. Usługową stolarską obróbkę drewna. Wyrób ram. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że kwalifikacje osób uprawnionych do prowadzenia prac konserwatorskich zostały szczegółowo uregulowane w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579). Z ww. regulacji prawnych wynika, że do podjęcia pracy w zawodzie konserwatora zabytków niezbędne jest posiadanie wykształcenia o specjalności konserwatorskiej z wybranej dziedziny sztuki. Wobec tego, naprawa i konserwacja wykonywana przez stolarza, nie jest tożsama z usługami w zakresie konserwacji i napraw, wykonywanymi przez konserwatora zabytków. Podobnie, czynności wykonywane przez artystę rzeźbiarza, polegające np. na wyrzeźbieniu brakujących elementów konserwowanych przez Wnioskodawcę rzeźb, nie można utożsamiać z konserwacją zabytków.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez artystę rzeźbiarza i stolarza nie wchodzą w zgłoszony przez Wnioskodawcę zakres działalności, tj. nie są usługami w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych. Zakres czynności wykonywanych przez te osoby jest odmienny od usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Ponadto są one ? jak podkreśla Wnioskodawca ? niezbędne do całkowitego i prawidłowego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Usługi stolarskie sklasyfikowane są pod pozycją nr 27 załącznika nr 3 do ustawy, natomiast usługi artysty rzeźbiarza nie zostały zamieszczone w żadnej z 12 części tabeli do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższe oznacza, że w opisanej we wniosku sytuacji, Wnioskodawca zatrudniając na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artystę rzeźbiarza i stolarza, w celu wykonania przez nich usług specjalistycznych, nie utraci prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika