Czy opłatę administracyjną i wstępną ratę leasingową można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (...)

Czy opłatę administracyjną i wstępną ratę leasingową można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010) uzupełnionym pismem z 3 grudnia 2010 (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłaty administracyjnej i wstępnej raty leasingowej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłaty administracyjnej i wstępnej raty leasingowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca w dniu 23 sierpnia 2010 r. zawarł umowę leasingu operacyjnego, dotyczącą samochodu ciężarowego. Umowa ta m.in. przewiduje wpłatę opłaty administracyjnej w kwocie 3 481,56 zł netto i wstępnej raty leasingowej w wysokości 13 926,23 zł netto celem uruchomienia leasingu (10%). Wnioskodawca uiścił obie opłaty. Umowa leasingowa została zawarta na 5 lat (60 rat).


W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:


  • zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
  • przy ewidencjonowaniu kosztów stosowane są zasady określone w art. 22 ust. 5-5c,
  • uiszczenie raty wstępnej było warunkiem zawarcia umowy leasingu i jednocześnie warunkiem wydania przedmiotu leasingu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy opłatę administracyjną i wstępną ratę leasingową można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo...


Wnioskodawca uważa, że opłata administracyjna i wstępna rata leasingowa powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, bez konieczności ich rozliczania w czasie trwania umowy leasingu, ponieważ opłaty te nie dotyczą trwania umowy, lecz stanowią podstawę do skorzystania z usługi. Wnioskodawca twierdzi, że opłaty te wniósł zanim jeszcze leasing został uruchomiony a ich opłacenie było warunkiem uruchomienia leasingu, czyli od ich zapłaty zależało, że do leasingu w ogóle dojdzie. Wnioskodawca uważa, że opłaty te są kosztami jednorazowymi, związanymi z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji wydania przedmiotu leasingu. Wnioskodawca podkreśla, że w umowie leasingu nie określono, że przedmiotowe opłaty są opłatami na poczet usługi wykonywanej przez okres jej trwania. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym, aby opłaty te zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, jest fakt, że w przypadkach rozwiązania umowy leasingu, zniszczenia przedmiotu leasingu, zaprzestania przez Wnioskodawcę lub leasingodawcę działalności ? pozostała do rozliczenia część opłat nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, pomimo poniesienia tych wydatków przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Stosownie do art. 23b ust. 1 ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:


  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome,
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych.


Zgodnie z art. 23b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli finansujący w dniu zawarcia umowy leasingu korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie:


  1. art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  2. przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,
  3. art. 23 i 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 ze zm.)


  • do umowy tej stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 23f-23h.


Jeżeli zatem, określona umowa leasingu spełnia wszystkie warunki określone w art. 23b ww. ustawy, to poniesione przez korzystającego, w podstawowym okresie umowy, opłaty ustalone w tej umowie, z tytułu używania przedmiotu leasingu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Rozstrzygając kwestię momentu zaliczenia opłaty administracyjnej i wstępnej raty leasingowej, wynikających z zawartej umowy leasingu przez podmiot prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencjonujący zdarzenia gospodarcze metodą właściwą dla ksiąg rachunkowych, do kosztów uzyskania przychodów, należy wziąć pod uwagę zasady potrącania kosztów uregulowane w art. 22 ust. 5 ? 5d powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

W myśl natomiast art. 22 ust. 5c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 22 ust. 6 ustawy, zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów ewidencjonując zdarzenia gospodarcze, w sposób właściwy dla ksiąg rachunkowych, czego konsekwencją jest obowiązek zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z zasadami określonymi cyt. powyżej przepisami art. 22 ust. 5-5c ww. ustawy. Z wniosku wynika również, iż zapłata opłaty administracyjnej i wstępnej raty leasingowej była warunkiem koniecznym do zawarcia umowy leasingu operacyjnego, a jej faktyczna zapłata nastąpiła przed zawarciem umowy leasingu.

Opłaty ponoszone w związku z umową leasingu operacyjnego, stanowią dla leasingobiorcy koszty pośrednie, gdyż nie można ich bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez podatnika.

Podkreślić należy, iż bez względu na nazewnictwo (czynsz inicjalny, czynsz zerowy, opłata wstępna, opłata administracyjna, pierwsza rata, rata zerowa), jeżeli uiszczenie wynikającej z umowy leasingu określonej kwoty jest warunkiem skuteczności tej umowy (jej zawarcia) i wydania przedmiotu leasingu, to z uwagi na tę właśnie rolę należy przyjmować, że jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu jej trwania, z reguły przekraczającego rok podatkowy.

Mając powyższe na względzie, uzasadnionym jest, by koszty o których mowa we wniosku, tj. opłatę administracyjną i wstępną opłatę leasingową Wnioskodawca rozliczał proporcjonalnie do czasu trwania tej umowy, zgodnie z art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W treści wniosku zawarto stwierdzenie, że w przypadku m.in. rozwiązania umowy leasingu pozostała do rozliczenia część opłat nie zostanie zaliczona do kosztów. Na powyższe należy stwierdzić, że w takiej sytuacji poniesione wydatki ? dotychczas niezaliczone do kosztów (zgodnie z art. 22 ust 5c ustawy) - będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że Wnioskodawca wykaże związek z przychodami (źródłem przychodów) w myśl art. 22 ust. 1 ustawy, przy czym stanowią one koszt miesiąca, w którym nastąpiło przedterminowe rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika