Czy prawidłowe jest stanowisko, że sprzedaż nieruchomości przez spółkę komandytową, w części (...)

Czy prawidłowe jest stanowisko, że sprzedaż nieruchomości przez spółkę komandytową, w części w jakiej przychód z tego tytułu (zgodnie z udziałem w zysku) będzie przypadał na spółkę komandytowo-akcyjną nie spowoduje po stronie Wnioskodawczyni powstania przychodu do opodatkowania (w sytuacji, gdy na mocy przepisów w przejściowych, z uwagi na przyjęcie tzw. przedłużonego roku podatkowego, z zachowaniem warunków określonych w ustawie nowelizującej, spółka komandytowo-akcyjna będzie na moment dokonania transakcji pozostawała transparentna podatkowo)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 23 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości stanowiącej składnik majątku spółki komandytowej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości stanowiącej składnik majątku spółki komandytowej.


W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości osiąganych dochodów, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni jest również 100% udziałowcem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która to spółka jest właścicielem nieruchomości (kamienicy), położonej w Polsce.

Obecnie Wnioskodawczyni planuje nabycie od podmiotu trzeciego (osoby fizycznej lub osoby prawnej) akcji w spółce komandytowo-akcyjnej, która zgodnie z przepisami przejściowymi, zawartymi w ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym, nie stała się z dniem 1 stycznia 2014 r. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawczyni przyjmuje zatem, że spółka komandytowo-akcyjna byłaby spółką, która była uprawniona do zastosowania przepisów przejściowych niniejszej ustawy, a więc spółką której rok obrotowy rozpoczęty w 2013 r. nie zakończył się z dniem 31 grudnia 2013 r. i trwać będzie nadal na dzień nabycia przez Wnioskodawczynię akcji w tej spółce. Wnioskodawczyni przystąpiłaby do spółki komandytowo-akcyjnej w roli akcjonariusza.

Poza Wnioskodawczynią, akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej mogłaby zostać inna osoba fizyczna (np. matka Wnioskodawczyni - akcjonariusz 2), która podobnie jak Wnioskodawczyni zakupi akcje od obecnego akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej (osoby fizycznej lub osoby prawnej). Komplementariuszem spółki komandytowo-akcyjnej zostałaby najprawdopodobniej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, inna jednak niż ta, w której Wnioskodawczyni jest w 100% udziałowcem (istniejąca lub nowozawiązana). Niewykluczone również, że funkcję komplementariusza w spółce komandytowo-akcyjnej mógłby objąć akcjonariusz 2.

Wnioskodawczyni zakłada, że tak funkcjonująca spółka komandytowo-akcyjna może w przyszłości utworzyć razem z Wnioskodawczynią oraz akcjonariuszem 2 spółkę komandytową z siedzibą w Polsce. Wszyscy wspólnicy wnieśliby do spółki komandytowej wkłady pieniężne w wysokości określonej w umowie spółki. Do spółki komandytowej mogłaby również przystąpić w charakterze kolejnego wspólnika spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w zamian za udziały w spółce komandytowej (rozumiane jako ogół praw i obowiązków) wniosłaby posiadaną nieruchomość, której wartość byłaby wyższa niż wkłady pozostałych wspólników (tj. Wnioskodawczyni, akcjonariusza 2 oraz spółki komandytowo-akcyjnej). Udział w zyskach spółki komandytowej może przy tym zostać określony w stosunku odmiennym niż stosunek wartości wkładów poszczególnych wspólników (tzn. może zdarzyć się, że wspólnikowi, który wniesie wkład o stosunkowo niskiej wartości, np. spółce komandytowo-akcyjnej zostanie przyznany najwyższy udział w zyskach spółki komandytowej). Odmiennie (np. odwrotnie proporcjonalnie) mogą również zostać uregulowane udziały wspólników w majątku likwidacyjnym spółki komandytowej. Oznacza to, że Wnioskodawczyni, pomimo wniesienia niższego wkładu niż np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz przy stosunkowo niskim udziale w zyskach (np. na poziomie proporcjonalnym do wartości wkładu), może zostać przyznany udział w majątku likwidacyjnym spółki komandytowej na poziomie wyższym niż udział pozostałych wspólników, w tym spółki komandytowo-akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawczyni przyjmuje jednocześnie, że spółka komandytowa może dokonać w przyszłości zbycia nieruchomości wniesionej do niej aportem przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Niewykluczone również, że w dalszej kolejności spółka komandytowa może zostać zlikwidowana lub rozwiązana bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. W skład majątku likwidacyjnego spółki komandytowej wchodziłyby najprawdopodobniej wyłącznie środki pieniężne (przede wszystkim pochodzące ze sprzedaży nieruchomości). Nieruchomość, która ma być przedmiotem transakcji jest nieruchomością w całości niemieszkalną.

Ewentualna likwidacja lub rozwiązanie spółki komandytowej (podobnie jak wcześniejsza sprzedaż nieruchomości) nastąpiłaby jeszcze w czasie, kiedy na mocy przepisów przejściowych ustawy nowelizującej spółka komandytowo-akcyjna pozostawałaby transparentna podatkowo (podatnikami podatku dochodowego z tytułu osiąganych przez nią przychodów byliby jej wspólnicy - komplementariusz i akcjonariusze, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, a nie sama spółka komandytowo-akcyjna), a więc jeszcze przed zakończeniem roku obrotowego spółki komandytowo-akcyjnej rozpoczętego w roku 2013.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko, że sprzedaż nieruchomości przez spółkę komandytową, w części w jakiej przychód z tego tytułu (zgodnie z udziałem w zysku) będzie przypadał na spółkę komandytowo-akcyjną nie spowoduje po stronie Wnioskodawczyni powstania przychodu do opodatkowania (w sytuacji, gdy na mocy przepisów w przejściowych, z uwagi na przyjęcie tzw. przedłużonego roku podatkowego, z zachowaniem warunków określonych w ustawie nowelizującej, spółka komandytowo-akcyjna będzie na moment dokonania transakcji pozostawała transparentna podatkowo)?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w uwarunkowaniach przedstawionego zdarzenia przyszłego, w wyniku likwidacji spółki komandytowej (lub jej rozwiązania bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego), nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Wnioskodawczyni - ani jako wspólnika tej spółki komandytowej (z uwagi na treść art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ani jako akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej, występującej w roli drugiego wspólnika spółki komandytowej (w sytuacji, gdy na mocy przepisów przejściowych, z uwagi na przyjęcie tzw. przedłużonego roku podatkowego, w momencie likwidacji spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna będzie pozostawała transparentna podatkowo)?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż nieruchomości przez spółkę komandytową będzie generowała dla Niej przychód do opodatkowania wyłącznie w części, w jakiej zgodnie z umową spółki, będzie Ona uczestniczyła w zyskach spółki komandytowej, jako Jej wspólnik. W części natomiast, w jakiej zysk ze sprzedaży będzie przypadał na spółkę komandytowo-akcyjną, Wnioskodawczyni pełniąc w spółce komandytowo-akcyjnej funkcję akcjonariusza nie będzie zobowiązania do rozpoznania przychodu podatkowego. Akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej, takiej jak wskazana w opisie zdarzenia przyszłego, zobowiązany jest bowiem do rozliczenia przychodu z udziału w spółce dopiero w momencie otrzymania dywidendy z takiej spółki.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1 a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Powyższe oznacza zatem, że w proporcji, w jakiej Wnioskodawczyni będzie uczestniczyła w zyskach spółki komandytowej jako Jej wspólnik będzie Ona zobowiązana do rozpoznania i opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości przez spółkę komandytową.

Jak jednak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni zamierza ponadto objąć akcje w spółce komandytowo-akcyjnej, która również przystąpi do spółki komandytowej jako wspólnik, przy czym spółka komandytowo-akcyjna, będzie spółką, która na mocy przepisów przejściowych, zawartych w ustawie nowelizującej, będzie (również na moment dokonania sprzedaży nieruchomości przez spółkę komandytową) obojętna podatkowo (tzn.

nie będzie ona podatnikiem podatku dochodowego). Oznacza to, że przychody osiągane przez spółkę komandytową w części przypadającej na spółkę komandytowo-akcyjną (w tym, z odpłatnego zbycia nieruchomości), będą podlegały rozpoznaniu na poziomie wspólników spółki komandytowo-akcyjnej - zgodnie z powołanym art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z definicją ustawową, zawartą w art. 5a pkt 26 ustawy, ilekroć mowa jest w ustawie (jak w przypadku art. 8) o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego, a więc i spółkę komandytowo-akcyjną, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego.

Zauważyć jednocześnie należy, że w uchwałach ??? wskazał na odmienne od pozostałych wspólników spółek osobowych zasady opodatkowania niebędącego komplementariuszem akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej na gruncie podatków dochodowych. Naczelny Sąd Administracyjny uznał mianowicie, że taki akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej podlega opodatkowaniu dopiero na poziomie dywidendy. Analogiczne stanowisko wynika również ????. gdzie potwierdzono, że akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej podlega opodatkowaniu dopiero w momencie wypłaty dywidendy, a jego dochodem do opodatkowania podatkiem dochodowym jest zasadniczo przyznana mu przez organy spółki część zysku, tj. dywidenda. Z uwagi zatem na fakt, że akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej nie rozlicza na bieżąco przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce osobowej - przepis art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazujący przyporządkowywanie wspólnikom spółek osobowych przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce osobowej na bieżąco, nie ma do niego zastosowania w takiej formie, jak do innych wspólników.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej, nie będzie Ona zobowiązana do wykazania przychodu ze sprzedaży nieruchomości przez spółkę komandytową. Przychody z tytułu uczestnictwa w spółce komandytowo-akcyjnej będzie Ona bowiem zobowiązana rozliczać dopiero w momencie otrzymania dywidendy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu natomiast do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego oraz orzeczeń sądów administracyjnych, tut. organ informuje, że zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Przedstawione stanowisko oparte zostało na oświadczeniu Wnioskodawczyni, że spółka komandytowo-akcyjna, której akcje Wnioskodawczyni zamierza nabyć, nie stała się z dniem 1 stycznia 2014 r. podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz, że nieruchomość, która ma być przedmiotem transakcji jest nieruchomością w całości niemieszkalną.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika