Czy uzyskane przychody z tytułu wykonywania przez Pana robót budowlanych z kamieni zakupionych dla (...)

Czy uzyskane przychody z tytułu wykonywania przez Pana robót budowlanych z kamieni zakupionych dla potrzeb działalności gospodarczej lub z kamieni będących własnością zleceniodawcy mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2010 r. (data wpływu 26 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Od dnia 26 lipca 2010 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan roboty z kamieni budowlanych zakupionych dla potrzeb działalności gospodarczej lub z kamieni będących własnością zleceniodawcy usługi. Zgodnie z uzyskaną informacją z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego świadczone przez Pana usługi w zakresie:


  • wykonywania z kamieni nawierzchni przed budynkami mieszkalnymi (np. chodniki, parkingi itp.),
  • stawiania z kamieni ogrodzeń,
  • wykładania kamieniami posadzek i ścian na zewnątrz budynków,
  • wykładania kamieniami kominków oraz innych elementów wewnątrz budynku,


zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. mieszczą się w grupowaniach:


  • wykonywanie z kamienia budowlanego nawierzchni chodników, dróg dojazdowych, parkingów PKWiU 45.23.1 'Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych';
  • stawianie ogrodzeń z kamieni budowlanych PKWiU 45.34.10-00.00 'Roboty związane ze stawianiem płotów i ogrodzeń';
  • wykładanie kamieniami posadzek, ścian na zewnątrz budynków PKWiU 45.43.11-00.00 'Roboty związane z wykładaniem płytkami posadzek i ścian na zewnątrz budynku';
  • wykładanie kamieniami kominków oraz innych elementów wewnątrz budynków PKWiU 45.43.12-00.00 'Roboty związane z wykładaniem płytkami podłóg i ścian wewnętrznych.


W Pana ocenie z powyższego wynika, że wykonywane przez Niego usługi stanowią roboty budowlane.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy uzyskane przychody z tytułu wykonywania przez Pana robót budowlanych z kamieni zakupionych dla potrzeb działalności gospodarczej lub z kamieni będących własnością zleceniodawcy mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%...


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje Mu prawo do zastosowania 5,5% stawki ryczałtu od uzyskanych przez Niego przychodów z tytułu wykonywanych robót budowlanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ryczałt w wysokości 5,5% dotyczy przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. W Pana ocenie w związku z faktem, iż zgodnie z obowiązującą Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wykonywane przez Niego usługi mieszczą się w grupowaniach należących do robót budowlanych, ma prawo opodatkować uzyskiwane z tego tytułu przychody stawką ryczałtu 5,5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ?spółką?.

W art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. pojęcie ?działalność usługowa? zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).

Przy czym, na podstawie § 3 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów, jako pochodzących ze świadczonych usług lub sprzedaży wyrobów własnej produkcji, do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie uzależniają stawek podatku od przychodów z robót budowlanych od tego, czy są one wykonywane przy wykorzystaniu materiałów własnych, czy powierzonych. Aby świadczone usługi mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% muszą zgodnie z powołanym powyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostać zakwalifikowane do robót budowlanych.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) - roboty budowlane zawarte są w sekcji F w dziale 45 tej klasyfikacji.

Dział ten obejmuje prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych. W dziale tym mieszczą się roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych jak również prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną, a także montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Ze względu na to, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane, zasadne jest odwołanie się do przepisu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).


Zgodnie z powołanym przepisem przez:


  • roboty budowlane ? należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),
  • obiekt budowlany ? należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami (art. 3 pkt 1),
  • budowlę ? należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w ramach której, wykonuje roboty z kamieni budowlanych zakupionych przez siebie lub z kamieni będących własnością zleceniodawcy. Usługi te zostały sklasyfikowane według PKWiU jako roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych (45.23.1); roboty związane ze stawianiem płotów i ogrodzeń (45.34.10-00.00); roboty związane z wykładaniem płytkami posadzek i ścian na zewnątrz budynku (45.34.11-00.00) oraz roboty związane z wykładaniem płytkami podłóg i ścian wewnętrznych (45.34.12-00.00).

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu robót z kamieni budowlanych zakupionych lub będących własnością zleceniodawcy. Usługi te zostały sklasyfikowane według PKWiU jako roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych (45.23.1); roboty związane ze stawianiem płotów i ogrodzeń (45.34.10-00.00); roboty związane z wykładaniem płytkami posadzek i ścian na zewnątrz budynku (45.34.11-00.00) oraz roboty związane z wykładaniem płytkami podłóg i ścian wewnętrznych (45.34.12-00.00) mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%. Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy przy wykonaniu usług wykorzystane są materiały własne, czy powierzone.

Z uwagi, iż w niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem złożonego w dniu 26 października 2010 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest stan faktyczny - zgodnie z dyspozycją wyrażoną w części D.1. wniosku ORD-IN, tutejszy organ wydając przedmiotową interpretację prawa podatkowego dokonał wykładni przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika