Czy i w jakim zakresie do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób (...)

Czy i w jakim zakresie do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwalifikują się wydatki poniesione w opisanym zdarzeniu przyszłym na zakup od spółki-matki ?K? Sp. z o.o., po uzyskaniu przez wnioskującego zezwolenia na działanie w Specjalnej Strefy Ekonomicznej, środków trwałych i środków trwałych w budowie (nie wykorzystywanych jednak nigdy przez spółkę-matkę w prowadzonej działalności), które będą następnie, po zakończeniu koniecznych inwestycji, wykorzystywane przez podatnika w jego działalności na terenie strefy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem (na druku ORD-IN) z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej w związku z poniesieniem, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wydatków kwalifikujących do objęcia pomocą publiczną z tytułu kosztów nowej inwestycji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2007 r. wpłynął do tut. organu wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości sposobu poniesienia, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wydatków inwestycyjnych kwalifikujących do objęcia pomocą publiczną z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz tworzenia nowych miejsc pracy w postaci zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka ?P? zamierza podjąć działania inwestycyjne zmierzające do budowy fabryki papieru na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Inwestycja na terenie strefy polegać będzie na uruchomieniu fabryki papieru w siedzibie podatnika. ?Sercem? inwestycji jest bardzo skomplikowane i rzadko występujące w obrocie urządzenie ? maszyna papiernicza. Ze względu na fakt, że fabrycznie nowe urządzenie tego typu jest niezwykle kosztowne (rząd wielkości nawet kilkuset milionów USD), Spółka zdecydowała się na nabycie urządzenia używanego. Rynek urządzeń tego typu jest bardzo wąski, dlatego też, w przypadku pojawienia się oferty sprzedaży odpowiedniego sprzętu, konieczne jest szybkie podejmowanie decyzji i finalizowanie zakupu.

Z tych powodów, ?K? Sp. z o.o. z siedzibą w P., która posiada 99% udziałów w kapitale zakładowym wnioskującej Spółki, decydując się na inwestycję w nową fabrykę, rozpoczęła poszukiwania stosownej maszyny.

Ponieważ Spółka ?P?, która będzie bezpośrednim inwestorem w nowej fabryce w G.

, jako podmiot powołany niedawno i znajdujący się w fazie organizowania swojego przedsiębiorstwa, nie zdołałby uzyskać w krótkim czasie środków na finansowania zakupu maszyny (brak samodzielnej? zdolności kredytowej, przychodów itp., a także koniecznego jej zabezpieczenia, magazynowania, transportu i montażu - łączne koszty to ok. 16 mln PLN), sfinalizowanie tejże transakcji dokonała we własnym imieniu i zakupu na własny rachunek ?spółka-matka?, tj. ?K? Sp. z o.o. z siedzibą w P.

W chwili obecnej ?K? Sp. z o.o. jest właścicielem niezmontowanej jeszcze maszyny oraz prowadzi i finansuje, tymczasowo we własnym imieniu i na własny rachunek, docelowo jednak dla podatnika - ?P? Sp. z o.o., prace przygotowawcze i realizacyjne w zakresie przedmiotowej inwestycji, tj. projektowanie fabryki i technologii produkcji, przygotowanie terenu inwestycji, faktyczne i prawne czynności związane z budową fabryki. Zgodnie z zamiarem obu Spółek, po uzyskaniu przez ?P? Sp. z o.o. zezwolenia na inwestycje w specjalnej strefie ekonomicznej oraz koniecznego finansowania zewnętrznego, ?K? sp. z o.o. odsprzeda podatnikowi prowadzone inwestycje w toku, obejmujące budowane obiekty, a także maszynę, za równowartość poniesionych przez ?K? Sp. z o.o. kosztów.

Wskazany sposób prowadzenia przedsięwzięcia inwestycyjnego wynika z faktu, iż w chwili, kiedy zakup maszyny przez firmę z grupy ?K? stał się możliwy i konieczny, ?P? nie posiadał formalnie statusu inwestora w SSE. Nie posiada tego statusu także obecnie, albowiem choć rozmowy o poszerzeniu strefy są bardzo zaawansowane, nie doszło do ostatecznego włączenia terenu inwestycji do ww. specjalnej strefy ekonomicznej.


W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytania:


Czy i w jakim zakresie do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwalifikują się:


  1. wydatki poniesione w opisanym zdarzeniu przyszłym na zakup od spółki-matki ?K? Sp. z o.o., po uzyskaniu przez wnioskującego zezwolenia na działanie w Specjalnej Strefy Ekonomicznej, środków trwałych i środków trwałych w budowie (nie wykorzystywanych jednak nigdy przez spółkę-matkę w prowadzonej działalności), które będą następnie, po zakończeniu koniecznych inwestycji, wykorzystywane przez podatnika w jego działalności na terenie strefy oraz
  2. wydatki związane z utworzeniem przez niego nowych miejsc pracy, w odniesieniu do pracowników zatrudnionych jeszcze przed uzyskaniem zezwolenia na działalność w strefie...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze.

Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.


Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie składników prowadzonej inwestycji (budynków i maszyny, które w chwili nabycia nie będą stanowić zorganizowanej całości ? przedsiębiorstwa) przez ?P? Sp. z o.o. od podmiotu powiązanego (?K? sp. z o.o.), po otrzymaniu zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, umożliwi skorzystanie przez ?P? z ulg podatkowych związanych z wartością całych wydatków podatnika na sfinansowanie inwestycji budowy nowej fabryki w SSE, także w zakresie inwestycji w toku, odkupionej od ?K?. Będzie to bowiem inwestycja podatnika na zakup nakładów poczynionych przez podmiot trzeci w przyszłe środki trwałe podatnika, nie będące jeszcze równocześnie przedsiębiorstwem ani jego zorganizowaną częścią. Inwestycja zostanie bowiem dokończona już w ramach organizacyjnych podatnika i to on po wielu wcześniejszych pracach, uruchomi i odda do użytku fabrykę.

W ocenie Spółki kapitałowe powiązania pomiędzy ?K? Sp. z o.o. oraz ?P? sp. z o.o., nie będą miały w tej sprawie znaczenia dla prawidłowości zaliczenia poniesionych wydatków na poczet wydatków inwestycyjnych, bowiem żaden z aktów prawnych regulujących działanie SSE nie różnicuje inwestycji w środki trwałe nabyte od podmiotów trzecich oraz od podmiotów powiązanych w kontekście wydatków uprawniających do skorzystania z pomocy publicznej.


Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Podkreślić należy, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j.t. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów.

Zgodnie z art. 12 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwolnienia dochodów osób prawnych z działalności gospodarczej określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 4 ust 1 i art. 5a ust 1 powołanej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wydane zostały przepisy wykonawcze do ustawy, tj. m.in. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2005 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 228, poz. 1667 ze zm.).

Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, wymienionych odpowiednio w § 6, 7 i 8.

Przez nową inwestycję, stosownie do § 3 ust. 4 cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów, należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części. Na podstawie ust. 5 nie jest dopuszczalna pomoc przeznaczona na inwestycje odtworzeniowe.


Wymogi do uznania ponoszonych przez Spółkę wydatków za kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji określone są w § 6 ww. rozporządzenia. Stosownie do przepisu § 6 ust. 1 ww. rozporządzeń za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:


  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.


Natomiast środkami trwałymi są w rozumieniu art. 16a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlegające amortyzacji, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:


  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty
  • o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1.


Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej po uzyskaniu zezwolenia, które określi szczegółowy przedmiot działalności. Spółka w celu zrealizowania inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej dokona zakupu środków trwałych i środków trwałych w budowie potrzebnych do budowy fabryki papieru - budowa ta jest projektem inwestycyjnym realizowanym w ramach nowej inwestycji określonej w § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia Rady Ministrów.

W sytuacji poszerzenia obszaru strefy, gdy powierzchnia działania inwestycyjnego znajdzie się na terenie strefy i Spółka ? po otrzymaniu stosownego zezwolenia na prowadzenie działalności - dokona zakupu ww. środków trwałych od ?K? Sp. z o.o. z siedzibą w P., będzie mogła zaliczyć, od dnia uzyskania zezwolenia, całość ponoszonych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną z tytułu prowadzenia nowej inwestycji, jeśli spełni wymogi określone w § 6 ww. rozporządzenia.


Ponadto należy podkreślić, że stosownie do treści § 5 ust 1. ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:


  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat (§ 5 ust. 1 ww. rozporządzenia).


Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Spółkę stanowisko w kwestii zwolnienia od podatku dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej w związku z poniesieniem, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wydatków kwalifikujących do objęcia pomocą publiczną z tytułu kosztów nowej inwestycji jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 ? 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika