1. Czy opisane działanie można zakwalifikować do konkursu, w ramach którego wypłacane nagrody podlegałyby (...)

1. Czy opisane działanie można zakwalifikować do konkursu, w ramach którego wypłacane nagrody podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Jeżeli tak, to czy ww. nagrody korzystałyby ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 29 września 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 581/10, stwierdza, że stanowisko Funduszu, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych przez Wnioskodawcę uczestnikom konkursu:


  • jest prawidłowe w zakresie opodatkowania tych nagród 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
  • jest nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2009 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wypłacanych przez Wnioskodawcę uczestnikom konkursu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca organizuje konkurs w celu rozwoju przedsiębiorczości poprzez zaktywizowanie działalności poręczycielskiej oraz wyróżnienie pracowników instytucji finansowych z Nim współpracujących. Konkurs skierowany jest wyłącznie do doradców (bezpośrednio kontaktujących się z klientami), wymienionych w regulaminie instytucji finansowych i został ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy. W dniu rozpoczęcia konkursu rozesłano informację do wszystkich doradców oraz do ich kierowników drogą elektroniczną oraz na bieżąco do każdej korespondencji przesyłanej do banków dołączana jest ulotka informacyjna. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest rejestracja doradcy na stronie internetowej Wnioskodawcy. Zadaniem uczestnika konkursu jest sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy poręczeń kredytów i pożyczek udzielanych przez instytucje finansowe dla przedsiębiorców sektora MSP. W ramach konkursu oceniana będzie ilość oraz wartość poręczeń udzielonych przez Wnioskodawcę na rzecz instytucji finansowych w okresie trwania konkursu. Za sprzedane poręczenia uczestnicy zbierają punkty według podanych w regulaminie kryteriów. Dla każdego uczestnika Wnioskodawca prowadzi indywidualne konto punktowe, którego stan każdy uczestnik może sprawdzić po uprzednim zalogowaniu. Wysokość nagród pieniężnych uzależniona jest od liczby zdobytych przez doradcę punktów według 20-progowej skali od 100 zł za 500 punktów, do 4500 zł za 10.000 punktów. Doradca po przekroczeniu określonego progu może zgłosić Wnioskodawcy żądanie wypłaty nagrody pieniężnej, doradca również decyduje, po przekroczeniu którego progu wnioskuje o wypłatę. Wypłata nagrody następowała będzie po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na jedno losowo wybrane pytanie konkursowe dotyczące działalności Wnioskodawcy. Wyniki dotyczące trzech najlepszych za dany okres uczestników będą ogłaszane na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz będą podlegały comiesięcznej aktualizacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy wyżej opisane działanie można zakwalifikować do konkursu, w ramach którego wypłacane nagrody podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Jeżeli tak, to czy ww. nagrody korzystałyby ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy konkurs przez Niego organizowany spełnia wymagania definicyjne konkursu, a zatem nagrody przekazywane w jego ramach podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Według słownika języka polskiego PWN słowo ?konkurs? oznacza ?imprezę, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.?. Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68) pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ponadto w ocenie Wnioskodawcy ? zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrane w konkursie dla doradców (do kwoty 760 zł) podlegają zwolnieniu z opodatkowania ponieważ konkurs został ogłoszony przez środki masowego przekazu, do jakich w ?dzisiejszej dobie? należy Internet. Wnioskodawca wskazuje, iż wyliczone w powołanym powyżej przepisie środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), warunkujące zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, mają charakter jedynie przykładowy.

W dniu 24 marca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną nr ITPB2/415-1056/09/MM, stwierdzając, że stanowisko Funduszu, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. jest nieprawidłowe. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 12 kwietnia 2010 r. (data nadania). Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 14 maja 2010 r., znak ITPB2/415W-39/10/IB. W dniu 21 czerwca 2010 r.

wpłynęła do tutejszego organu podatkowego skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie argumentując, iż organizowane przez Spółkę przedsięwzięcie jest konkursem, a nagrody przyznane w jego ramach przez Wnioskodawcę do wysokości 760 zł podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostałe zaś są opodatkowane 10% podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wyrokiem z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt I SA/Sz 581/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił zaskarżoną interpretację, gdyż - jak stwierdził - organ nie miał uzasadnionych podstaw, aby opierając się jedynie na literalnym brzmieniu jednej z definicji słownikowych, zawierającej opis pojęcia ?konkurs?, zakwestionować możliwość zastosowania do przedstawionego przez Skarżącą stanu faktycznego art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Sądu w rozpatrywanej sprawie opisane przez Skarżącego przedsięwzięcie nie wykazuje takich cech, które pozwalałyby je wykluczyć z pojęcia ?konkursu? w jego potocznym rozumieniu przyjętym w języku polskim.

W kwestii zaś zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Sąd stwierdził, że stanowisko tutejszego organu jest prawidłowe mimo, błędnego jego uzasadnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania nagród 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, oraz za nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ?pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: ?impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami?. Natomiast definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako ?imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś?.

Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego pod redakcja S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r. , tom 2 str. 210 ? ?konkurs? to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, wyd. Cykada, str. 202 wynika, iż ?konkurs?, to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

W zorganizowanym przez Fundusz przedsięwzięciu wystąpiły elementy niezbędne dla uznania tej imprezy za konkurs, tj. regulamin, komisja konkursowa, nagrody. W świetle tych definicji można mieć jedynie wątpliwości, czy występuje powtarzający się w tych definicjach element opisu w postaci ?wyłonienia najlepszych?. Mając jednak na uwadze treść § 7 załączonego do wniosku regulaminu, są nimi wszystkie te osoby, które udzieliły prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania i zdobyły odpowiednią liczbę punktów uprawniających do uzyskania nagrody pieniężnej.

W przedmiotowej sprawie spełnione zostały zatem warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego wypłacane nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia tych nagród z opodatkowania, należy wskazać na treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadki wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik ?i? w wyrażeniu ?organizowanych i emitowanych (ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)?.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika natomiast, że Fundusz (będący organizatorem konkursu dla pracowników instytucji finansowych współpracujących z Funduszem) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że konkurs został ogłoszony na stronie internetowej Funduszu. Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób jednak uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny, a także przywołane unormowania prawne, stwierdzić należy, iż nagrody pieniężne dla uczestników ogłoszonego i organizowanego konkursu nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 68 ww. ustawy.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskany przez doradców, tj. pracowników instytucji współpracujących z Wnioskodawcą stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym, na podstawie w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 3, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Przepis ust. 5 dotyczy przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego i nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z art. 42 ust. 1a ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Reasumując, nagrody wypłacane przez Wnioskodawcę osobom zatrudnionym w firmach współpracujących, które wygrają konkurs przez Niego organizowany nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 lecz w całości podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika