Opodatkowanie udzielonego osobom fizycznym dofinansowania z budżetu gminy i ze środków Funduszu Ochrony (...)

Opodatkowanie udzielonego osobom fizycznym dofinansowania z budżetu gminy i ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (azbest).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania udzielonego osobom fizycznym dofinansowania z budżetu gminy i ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania udzielonego osobom fizycznym dofinansowania z budżetu gminy i ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2009 r. Wnioskodawca udzielił kilku osobom fizycznym dofinansowania w formie zwrotu części kosztów poniesionych na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest. Dofinansowanie zostało udzielone ze środków Fundusz Ochrony Środowiska oraz z budżetu gminy. Środki z budżetu gminy pochodzą z dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie w części udzielonej z budżetu gminy stanowi dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Była to dotacja celowa, której źródłem finansowania był budżet Gminy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy udzielone dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy Gmina obowiązana jest wystawić osobom, które otrzymały dofinansowanie, informację PIT-8C...


Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie w części udzielonej z budżetu gminy stanowi dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w związku z tym, nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C. Natomiast dofinansowanie udzielone ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie jest objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji prowadzi do obowiązku wystawienia przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W artykule 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sklasyfikowane zostały źródła przychodów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są inne źródła, przychody zaliczane do których przykładowo zostały wymienione w art. 20 ust. 1.

Stosownie do ww. przepisu za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu ?w szczególności? wskazuje na to, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie przykładowym wyliczeniem najbardziej typowych przychodów z tego źródła.

Tak więc w katalogu przychodów z innych źródeł może się mieścić dofinansowanie (dotacja) otrzymywane przez osoby fizyczne, jako zwrot części kosztów poniesionych na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w 2009 r. Gmina udzieliła kilku osobom fizycznym dofinansowania w formie zwrotu części kosztów poniesionych na demontaż i utylizację wyrobów zawierających azbest. Dofinansowanie zostało udzielone ze środków Fundusz Ochrony Środowiska oraz z budżetu gminy. Środki z budżetu gminy pochodziły z dotacji otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie w części udzielonej z budżetu gminy stanowiło dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Była to dotacja celowa, której źródłem finansowania był budżet gminy.

Przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ? w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. - (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

W zakresie opodatkowania dofinansowania (dotacji) z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wskazać należy, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym - w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ? w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. - (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej ?Narodowym Funduszem?, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej ?wojewódzkimi funduszami?, powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej ?powiatowymi funduszami?, oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej ?gminnymi funduszami?. Ilekroć w ustawie jest mowa o ?funduszach?, rozumie się przez to Narodowy Fundusz, wojewódzki fundusz, powiatowy fundusz i gminny fundusz.

Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.

Przepis art. 403 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6) ww. ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Z kolei jak wynika z art. 408 ww. ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Zgodnie natomiast z art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są także środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty.

Zapis tego przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 1 pkt 2 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale także przekazywane są przez fundusze celowe oraz państwowe lub samorządowe osoby prawne. Regulacja art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy w szczególności państwowych i samorządowych funduszy celowych. Z powyższego zatem wynika, że dofinansowanie udzielone z samorządowego funduszu celowego ma charakter dotacji celowej.

Jednakże podkreślić należy, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Zgodnie z przepisami art. 29 ww. ustawy funduszem celowym jest fundusz, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (ust. 1). Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy (powiatu) jest gminnym (powiatowym) funduszem celowym.

Reasumując ? dotacja udzielona z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (funduszu celowego) nie jest tożsama z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Wobec tego przedstawione we wniosku dofinansowanie (dotacja) w części pochodzącej z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ została wypłacona ze wskazanego Funduszu, a nie z budżetu gminy.

Odrębnie natomiast należy rozpatrywać dofinansowanie (dotację) otrzymane przez Gminę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak wynika z wniosku, beneficjentem tej dotacji był Urząd Gminy, a następnie środki te były przekazywane osobom fizycznym nie jako dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, lecz jako środki pochodzące z budżetu gminy.

Zatem w przypadku gdy wskazane we wniosku dofinansowanie, wypłacane bezpośrednio z budżetu gminy czyli budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowiło ? jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tej części przedmiotowe dofinansowanie będzie mogło korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy jednak zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy dofinansowanie wskazane we wniosku, w części pochodzącej ze środków budżetu gminy ma formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych. Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Natomiast osobom, którym przyznano dofinansowanie które nie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca winien wystawić informację PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika