1. Czy Spółka powinna usługi świadczone przez zleceniobiorcę traktować jako import usług i rozliczyć (...)

1. Czy Spółka powinna usługi świadczone przez zleceniobiorcę traktować jako import usług i rozliczyć z tego tytułu podatek od towarów i usług? 2. Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązana jest do pobrania zaliczki od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pobierania zaliczki na podatek od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pobierania zaliczki na podatek od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy.

Wezwaniem z dnia 20 grudnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uiszczenie wymaganej opłaty. W ww. zakresie wniosek uzupełniono w dniu 31 grudnia 2012 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni (Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług agencji celnej, siedziba Spółki znajduje się na terytorium Polski.

Spółka zawarła umowę cywilnoprawną (umowa zlecenie, umowa o dzieło) z obywatelem Białorusi. Zleceniobiorca jest rezydentem Białorusi (Spółka nie posiada certyfikatu rezydencji). Przedmiotem umowy jest wypełnianie przez zleceniobiorcę dokumentów celnych w języku rosyjskim. Wypełnione dokumenty przesyłane są przez zleceniobiorcę do Spółki drogą elektroniczną. Spółka po otrzymaniu wypełnionych dokumentów dokonuje rejestracji i dalszych czynności celnych w odpowiednich urzędach zgodnie z przepisami celnymi. Za prawidłowe dokonanie zgłoszeń i świadczenie usług agencji celnych przed klientami odpowiada Spółka. Zleceniobiorca odpowiada przed Spółką za prawidłowe wykonanie umowy, nie odpowiada wobec osób trzecich, na rzecz których usługi świadczy Spółka. W umowie cywilnoprawnej określono terminy w jakich zleceniobiorca jest zobowiązany dostarczyć wypełnione dokumenty oraz wynagrodzenie przysługujące za wykonane czynności.

Wszelka korespondencja pomiędzy zleceniobiorcą a Spółką odbywa się drogą elektroniczną. Zleceniobiorca wykonuje wszystkie czynności na terytorium Białorusi, charakter czynności nie wymaga aby zleceniobiorca przebywał na terytorium RP.

Zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Białorusi, jest emerytem.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka powinna usługi świadczone przez zleceniobiorcę traktować jako import usług i rozliczyć z tego tytułu podatek od towarów i usług?
  2. Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązana jest do pobrania zaliczki od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy?


Zdaniem Wnioskodawczyni w przedstawionym stanie faktycznym nie pełni funkcji płatnika, nie jest zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia zleceniobiorcy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka jest zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu działalności wykonywanej osobiście (umowy zlecenia i umowy o dzieło) przez osoby podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Za przychody osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 3 ust. 2b pkt 2, uważa się przychody z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego zleceniobiorca wykonuje wszystkie czynności na terytorium Białorusi, przekazywanie danych do wypełnienia jak i wypełnionych przez zleceniobiorcę dokumentów odbywa się przy pomocy środków komunikacji elektronicznej. Wykonując czynności zleceniobiorca nie przebywa na terytorium Polski.

W związku z powyższym Spółka nie jest zobowiązana do pobrania podatku od wynagrodzenia wypłacanego zleceniobiorcy. Spółka nie jest zobowiązana do uzyskania od zleceniobiorcy certyfikatu rezydencji podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:


  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.


Jak dowodzi powyżej użyte sformułowanie ?w szczególności? definicja dochodów (przychodów) uważanych za osiągane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby zaliczyć do nich również inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. To oznacza, że do przychodów (dochodów) uznawanych za dochody osiągane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej należy zaliczyć te wszystkie przychody (dochody), których źródło uzyskania mieści się (jest położone) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że opodatkowaniu podlega dochód (przychód) osiągnięty na terytorium Polski. Jest to generalna zasada, według której ustala się, jaki dochód podlega opodatkowaniu w Polsce. Decyduje o tym miejsce osiągania dochodów, a nie zaś miejsce świadczenia usługi. O źródle dochodów położonych w Polsce można mówić wtedy, gdy takie źródło dochodów trwale związane jest z terytorium Polski lub, gdy źródłem dochodu są polscy rezydenci eksploatujący rzeczy lub dobra niematerialne należące do innych podmiotów. W sytuacji, gdy usługi te nie są wykonywane na terytorium Polski, o tym czy dochód z wykonania usługi został osiągnięty na terytorium Polski przesądzać będzie to, czy efekt usługi będzie wykorzystany w Polsce.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a tej ustawy).


W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora ? jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością


  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 (w tym z umowy zlecenia) oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Stosownie do art. 29 ust. 2 tej ustawy przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast jak wynika z treści art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni (Spółka) zawarła umowę cywilnoprawną (umowa zlecenie, umowa o dzieło) z obywatelem Białorusi. Zleceniobiorca jest rezydentem Białorusi (Spółka nie posiada certyfikatu rezydencji). Przedmiotem umowy jest wypełnianie przez zleceniobiorcę dokumentów celnych w języku rosyjskim. Wypełnione dokumenty przesyłane są przez zleceniobiorcę do Spółki drogą elektroniczną. Spółka po otrzymaniu wypełnionych dokumentów dokonuje rejestracji i dalszych czynności celnych w odpowiednich urzędach zgodnie z przepisami celnymi. Za prawidłowe dokonanie zgłoszeń i świadczenie usług agencji celnych przed klientami odpowiada Spółka. Zleceniobiorca odpowiada przed Spółką za prawidłowe wykonanie umowy, nie odpowiada wobec osób trzecich, na rzecz których usługi świadczy Spółka. W umowie cywilnoprawnej określono terminy w jakich zleceniobiorca jest zobowiązany dostarczyć wypełnione dokumenty oraz wynagrodzenie przysługujące za wykonane czynności.

Wszelka korespondencja pomiędzy zleceniobiorcą a Spółką odbywa się drogą elektroniczną. Zleceniobiorca wykonuje wszystkie czynności na terytorium Białorusi, charakter czynności nie wymaga aby zleceniobiorca przebywał na terytorium RP.

Zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Białorusi, jest emerytem.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że Spółka ma obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku w wysokości 20% przychodu od wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia lub umowy o dzieło wypłacanego rezydentowi Białorusi, które podlega opodatkowaniu ? stosownie do art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H.Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika