Zwolnienie z opodatkowania świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanej (...)

Zwolnienie z opodatkowania świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanej placówki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanych placówek oświatowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów zlikwidowanych placówek oświatowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uchwałą Rady Miejskiej zostały zlikwidowane publiczne przedszkola i szkoły podstawowe na terenie miasta. Emeryci i renciści w tych placówkach oświatowych byli objęci opieką socjalną ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy.

Po likwidacji tych placówek, organ prowadzący szkoły i przedszkola wskazał inną szkołę, w której emeryci i renciści (nauczyciele i pracownicy obsługi) zostają objęci opieką socjalną na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole.

Emeryci i renciści po zlikwidowanych placówkach oświatowych otrzymają paczki rzeczowe na święta Bożego Narodzenia od szkoły, która objęła ich opieką socjalną po likwidacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy od świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów po zlikwidowanych szkołach i przedszkolach należy naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych...
  2. Czy emeryci i renciści po zlikwidowanych szkołach i przedszkolach będą korzystali ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, na takich samych zasadach jak emeryci i renciści w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy...


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania do emerytów i rencistów po zlikwidowanych szkołach i przedszkolach (nie łączył ich stosunek służbowy ani stosunek pracy przed przejściem na emeryturę lub rentę ze wskazaną szkołą obejmującą ich opieką socjalną) i należy naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.


Należy podkreślić, iż świadczenie rzeczowe korzysta z powyższego zwolnienia, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:


  • świadczenie jest świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian za to świadczenie,
  • świadczenie otrzymuje emeryt lub rencista,
  • świadczenie to jest przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub przez związki zawodowe,
  • kwota świadczenia lub ekwiwalentu pieniężnego nie przekracza w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.


Z analizy treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika jednak, aby otrzymywane przez emerytów i rencistów świadczenia odnosiły się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, emeryci i renciści zlikwidowanych placówek otrzymują od Szkoły, wyznaczonej do objęcia ich opieką socjalną, świadczenia rzeczowe.

W sytuacji, gdy zastosowanie przedmiotowego zwolnienia nie jest uzależnione od okoliczności, czy udzielającym świadczenie jest były pracodawca, zwolnieniu podlegają także świadczenia wypłacone emerytom i rencistom, których uprzednio łączyły stosunki pracy (stosunki pokrewne) ze zlikwidowanymi placówkami oświatowymi.

Mając na uwadze powyższe należało uznać, iż zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń wypłacanych emerytom i rencistom, którzy nie byli zatrudnieni w Szkole Podstawowej jest nieprawidłowe.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika