Czy Nagroda Prezydenta Miasta przyznana pracownikowi stanowi przychód ze stosunku pracy czy też przychód (...)

Czy Nagroda Prezydenta Miasta przyznana pracownikowi stanowi przychód ze stosunku pracy czy też przychód z innych źródeł?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 9 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 12 kwietnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody.


We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Związki Zawodowe Urzędu Miejskiego zwróciły się z prośbą do Prezydenta Miasta o przyznanie nagrody Prezydenta Miasta pracownikowi urzędu za jego działalność twórczą, tzn. pisanie wierszy, publikowanie ich w lokalnych wydawnictwach oraz udzielanie się w nieformalnej grupie literackiej. We wniosku został wskazany również fakt, że pracownik ten wraz z koleżankami i kolegami z Urzędu będzie obchodził swój jubileusz 45-lecia pracy zawodowej oraz w niedługim czasie zamierza odejść na emeryturę.

Zgodnie z regulaminem Nagroda Prezydenta Miasta przyznawana jest osobom fizycznym za działalność na rzecz S., które w sposób znaczący przyczyniły się do jego promocji, rozwoju gospodarczego, kulturalnego, sportowego i naukowego oraz w uznaniu działań i inicjatyw podejmowanych na rzecz mieszkańców miasta. Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagroda ta jest uznawana za przychód z innych źródeł.

Nagrody te są przyznawane przede wszystkim osobom nie zatrudnionym w Urzędzie Miasta. Są to osoby fizyczne, które przyczyniają się do promocji, rozwoju gospodarczego, kulturalnego, sportowego lub naukowego miasta, a także działają na rzecz jego mieszkańców. Regulamin przyznawania Nagród Prezydenta Miasta nie zabrania przyznania takiej nagrody osobie, która zasłużyła się dla miasta a jednocześnie jest pracownikiem Urzędu, jednakże jest to sytuacja niezwykle rzadka (na 129 przyznanych od 2008 r. nagród, tylko 2 przyznano pracownikom Urzędu). W regulaminie nie ma zapisu, że nagroda może być przyznawana z okazji jubileuszu pracy zawodowej bądź w związku z odejściem na emeryturę. Argument taki jednak bardzo często pojawia się we wnioskach o przyznanie takiej nagrody dla osób nie będących pracownikami Urzędu, jako uzasadnienie, że jest to dobry moment na wręczenie nagrody.

Przedmiotowa nagroda nie została przyznana pracownikowi w związku z wykonywaniem pracy na rzecz Urzędu Miejskiego.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy Nagroda Prezydenta Miasta przyznana pracownikowi stanowi przychód ze stosunku pracy czy też przychód z innych źródeł?


Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa nagroda stanowi przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, ponieważ przyznającego nagrodę łączy z odbiorcą stosunek pracy. Ponadto we wniosku o przyznanie nagrody oprócz działalności w dziedzinie sztuki wskazano również długoletnią pracę oraz zamiar przejścia na emeryturę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. O tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu art. 12 ust. 4 ustawy, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2011 r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2012 r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy przy tym zauważyć, że w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty. Z przychodem podatkowym z innych źródeł mamy do czynienia w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy.

Jak wynika z treści wniosku Związki Zawodowe Urzędu Miejskiego zwróciły się z prośbą do Prezydenta Miasta o przyznanie nagrody Prezydenta Miasta pracownikowi urzędu za jego działalność twórczą, tzn. pisanie wierszy, publikowanie ich w lokalnych wydawnictwach oraz udzielanie się w nieformalnej grupie literackiej. We wniosku został wskazany również fakt, że pracownik ten wraz z koleżankami i kolegami z Urzędu będzie obchodził swój jubileusz 45-lecia pracy zawodowej oraz w niedługim czasie zamierza odejść na emeryturę.

Zgodnie z regulaminem Nagroda Prezydenta Miasta przyznawana jest osobom fizycznym za działalność na rzecz S., które w sposób znaczący przyczyniły się do jego promocji, rozwoju gospodarczego, kulturalnego, sportowego i naukowego oraz w uznaniu działań i inicjatyw podejmowanych na rzecz mieszkańców miasta. Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagroda ta jest uznawana za przychód z innych źródeł.

Nagrody te są przyznawane przede wszystkim osobom nie zatrudnionym w Urzędzie Miasta, które przyczyniają się do promocji, rozwoju gospodarczego, kulturalnego, sportowego lub naukowego miasta, a także działają na rzecz jego mieszkańców. Regulamin przyznawania Nagród Prezydenta Miasta nie zabrania przyznania takiej nagrody osobie, która zasłużyła się dla miasta a jednocześnie jest pracownikiem Urzędu, jednakże jest to sytuacja niezwykle rzadka. W regulaminie nie ma zapisu, że nagroda może być przyznawana z okazji jubileuszu pracy zawodowej bądź w związku z odejściem na emeryturę. Przedmiotowa nagroda nie została przyznana pracownikowi w związku z wykonywaniem pracy na rzecz Urzędu Miejskiego.

Zatem, biorąc pod uwagę, iż nagroda może być przyznawana również osobom nie będącym pracownikami, jak też z uwagi na fakt, że jak wskazano we wniosku przyznana nagroda nie była związana z wykonywaniem pracy, uznać należy, że nie stanowi ona dla pracownika Urzędu Miejskiego przychodu ze stosunku pracy, lecz należy zakwalifikować ją jako przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika