Czy zryczałtowane kwoty otrzymane w ramach programu przeznaczone na pokrycie kosztów pobytu uczestnika (...)

Czy zryczałtowane kwoty otrzymane w ramach programu przeznaczone na pokrycie kosztów pobytu uczestnika programu w miejscowości, w której lub w pobliżu której znajduje się zagraniczny ośrodek oraz kwoty przeznaczone na przejazdy uczestnika programu między miejscem zamieszkania a miejscowością pobytu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 roku (data wpływu 22 grudnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika naukowego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika naukowego w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie środków finansowych na uczestnictwo pracownika w programie na konkurs w ramach ogłoszonej II edycji programu.

Wniosek ten został poddany ocenie w trybie określonym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie programu (Dz. U. Nr 84, poz. 510).

W wyniku oceny dokonanej przez Zespół Interdyscyplinarny ds. Programu Ministra a następnie Komisję Badań na Rzecz Rozwoju Nauki wniosek uzyskał ogólną ocenę 10.

W związku z powyższym Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pracownik został zakwalifikowany do udziału w II edycji programu z finansowaniem w latach 2008-2010 w wysokości 263.000 zł.

Na podstawie powyższej decyzji została zawarta umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Wnioskodawcą.


Przedmiotem umowy jest finansowanie zagranicznego pobytu pracownika, obejmującego udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych w zagranicznym ośrodku Institute ... - technical University.


Środki finansowe przyznane przez Ministra w kwotach zryczałtowanych muszą być przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku oraz kosztów podróży uczestnika programu. Uczelnia została zobowiązana do niezwłocznego przekazywania, uczestnikowi programu, całości środków finansowych, po ich otrzymaniu z Ministerstwa, na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy uczelnią a uczestnikiem programu.

Umowa taka została zawarta w dniu 1 września 2008 r.

Po otrzymaniu środków z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wysokości 53.000 zł nastąpiło pierwsze przekazanie środków (koszty pobytu 52.000 zł, koszty podróży 1.000 zł) na rachunek pracownika w dniu 25 września 2008 r.

W dniu 1 grudnia 2008 r. pracownik rozliczył biletami kolejowymi środki na koszty podróży tj. 1.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zryczałtowane kwoty otrzymane w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? przeznaczone na pokrycie kosztów pobytu uczestnika programu w miejscowości, w której lub w pobliżu której znajduje się zagraniczny ośrodek oraz kwoty przeznaczone na przejazdy uczestnika programu między miejscem zamieszkania a miejscowością pobytu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty wskazane we wniosku nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Środki przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku oraz kosztów podróży uczestnika programu dotyczą udziału uczestnika programu w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych w jednostce organizacyjnej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe i w związku z tym winny być w całości przeznaczone na cele wskazane powyżej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust.

1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W przypadku stypendiów brak jest doprecyzowania znaczenia tego pojęcia w przepisach podatkowych dlatego też świadczenia mogące mieć charakter stypendium (nawet jeśli nie zostały tak nazwane w przepisach na podstawie których zostały przyznane) należy rozpatrywać stosując definicję słownikową, zgodnie z którą stypendium jest to okresowa pomoc finansowa z funduszów państwowych, społecznych i prywatnych, głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki i artystów (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Słownikowe PWN, Warszawa 1996 r.). lub definicję encyklopedyczną, zgodnie z którą jest to jednostronne świadczenie pieniężne osoby (fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej) przyznane w sferze nauki lub sztuki, w celu umożliwienia kontynuowania nauki, prowadzenia badań naukowych lub prac w dziedzinie sztuki. Dodatkowo należy podkreślić, że stypendium nie może się wiązać z ekwiwalentnym świadczeniem usług przez otrzymującego to stypendium, ponieważ powstanie wtedy zobowiązanie wzajemne w postaci umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług. Dopuszczalne jest podpisanie umowy określającej dokładne zasady realizacji stypendium. Umowa ta nie może jednakże zawierać w swojej treści przesłanek do uznania, że jest to umowa o świadczenie usług (np. umowa zlecenia, czy umowa o dzieło).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownik Wnioskodawcy uzyskał w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? finansowanie udziału w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym przyznane decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? jest wsparcie udziału polskich naukowców w projektach realizowanych w zagranicznych ośrodkach naukowych. Wsparcie jest przyznawane na udział w projektach, których tematyka należy do jednego z priorytetowych kierunków badań określonych w strategicznych obszarach badawczych Krajowego Programu Ramowego lub projektach badawczych, których tematyka należy do dziedzin nauki uznanych za priorytetowe w założeniach polityki naukowej państwa.

Minister przyznał niniejsze środki finansowe na podstawie art. 3 ust. 3 i art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 października 2004 roku o finansowaniu nauki, oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 7 maja 2008 roku w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?. Szczegółowe warunki realizacji i rozliczania uczestnictwa w programie zostały określone w umowach zawartych między Wnioskodawcą i Ministerstwem oraz Wnioskodawcą i uczestnikiem programu ? pracownikiem Wnioskodawcy. Umowy określają między innymi wysokość środków finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem, zasady zwrotu kosztów podróży (udokumentowanie wydatku).

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o finansowaniu nauki Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a, natomiast stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 4 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansuje programy lub przedsięwzięcia określane jako dostosowywanie kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych środków określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez MNiSzW w dniu 7 maja 2008 r. w sprawie programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców? (Dz. U. Nr 84, poz. 510).

W cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca użył określenia ?stypendia naukowe? w sensie stypendium związanego z działalnością twórczą i badawczą w dziedzinie nauki co oznacza, że o naukowym charakterze stypendium decyduje cel i rodzaj działalności stypendysty.

Wobec powyższego mając na uwadze fakt, iż udział pracownika Wnioskodawcy w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym jest związany z jego działalnością naukowo - badawczą należy stwierdzić, że przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem naukowca w zagranicznym ośrodku naukowym oraz udokumentowanych kosztów podróży między miejscem zamieszkania i miejscowością w której, lub w pobliżu której znajduje się zagraniczny ośrodek są przyznane w celu umożliwienia prowadzenia badań naukowych, a przyznanie ich nie wiąże się ze świadczeniami ekwiwalentnymi, spełniają zatem przesłanki niezbędne do uznania tego świadczenia za stypendium naukowe.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, nie wszystkie jednak stypendia podlegają opodatkowaniu bowiem niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy.

Z powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wynika jednakże, że powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w cytowanym przepisie.

Ponieważ ustawa o zasadach finansowania nauki na podstawie której zostały przyznane przedmiotowe świadczenia nie została wymieniona w zwolnieniu, jako podstawa do wypłaty wolnych od podatku stypendiów nie można zatem uznać, że stypendia przyznawane na podstawie tej ustawy są objęte zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, środków finansowych o charakterze stypendium naukowego przekazywanych w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?, wypłacanych na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie można utożsamiać ze stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznając omawiane środki (stypendia), realizuje bowiem postanowienia ustawy o zasadach finansowania nauki i wydanego na jej podstawie rozporządzenia wykonawczego, czego nie można identyfikować z zatwierdzaniem zasad przyznawania stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy.

Wobec powyższego środki przekazywane w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?, będą stanowiły przychód określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy wypłacającym środki o charakterze stypendium naukowego, przekazywane w ramach programu ?Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców?, o którym mowa w przepisach ustawy o zasadach finansowania nauki, ciąży obowiązek płatnika podatku, na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jednocześnie od przychodu ze stosunku pracy łączącego osobę wskazaną we wniosku z Wnioskodawcą, płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek na zasadach określonych w art. 32 ustawy.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika