Czy wypłacane stypendium stażowe i wynagrodzenie w ramach subsydiowanego zatrudnienia wypłacane osobom (...)

Czy wypłacane stypendium stażowe i wynagrodzenie w ramach subsydiowanego zatrudnienia wypłacane osobom bezrobotnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy realizuje projekt pn. ?Aktywność Twoją szansą? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucją Pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy.

Celem projektu jest przeciwdziałanie bierności zawodowej 60 osób bezrobotnych z terenu gminy. Wszystkie osoby, które wezmą udział w projekcie, pozostawały bez zatrudnienia w chwili rozpoczynania udziału w projekcie oraz były zarejestrowane w PUP przez co najmniej 12 ostatnich miesięcy. W ramach projektu były przeprowadzone m.in. warsztaty psychologiczno - aktywizujące i równościowe oraz szkolenia z wybranych zagadnień. Następnie część osób została skierowana na staż, bądź subsydiowane zatrudnienie. Realizatorem stażu jest Urząd Miejski. Celem stażu jest nabycie umiejętności praktycznych do podjęcia pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą po zakończeniu szkoleń zawodowych. Realizatorem subsydiowanego zatrudnienia jest Powiatowy Urząd Pracy przy współpracy z Urzędem Miejskim. Zadanie ma na celu zatrudnienie osób bezrobotnych po zakończeniu szkolenia przez Urząd Miejski na podstawie skierowania z Powiatowego Urzędu Pracy.


Staże i subsydiowane zatrudnienie są realizowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), a wysokość planowanego wsparcia wynosi odpowiednio:


  • stypendium stażowe - 1.317,00 zł brutto/1 m-c;
  • subsydiowanie zatrudnienia - 1.317,00 zł brutto/1 m-c.


Projekt powyższy jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% ze środków krajowych, w tym w ramach dotacji celowej z budżetu państwa oraz ze środków własnych wnioskodawcy jako wkład własny. Wnioskodawca wskazuje, iż wypłaca stypendia stażowe wyłącznie z otrzymanego dofinansowania. Natomiast wynagrodzenie z tytułu subsydiowanego zatrudnienia finansowane jest z następujących źródeł: 825,91 zł z dofinansowania oraz 491,09 zł ze środków własnych wnioskodawcy (co de facto pomniejsza wysokość dotacji celowej z budżetu państwa, jednak łącznie wkład własny wraz z dotacją nie przekracza 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu).


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy wypłacane stypendium stażowe i wynagrodzenie w ramach subsydiowanego zatrudnienia wypłacane osobom bezrobotnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zdaniem Wnioskodawcy stypendia stażowe i subsydiowanie zatrudnienia przyznane osobom bezrobotnym stanowią pomoc udzieloną uczestnikom w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wsparcie powyższe udzielane jest bowiem osobom bezrobotnym, będącym uczestnikami i zarazem beneficjentami ostatecznymi projektu.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.

in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, a zatem również z Europejskiego Funduszu Społecznego). Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uważa, iż świadczenia pieniężne otrzymywane przez uczestników projektu - jako pomoc udzielona w ramach programu z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, w całości korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast do ustalenia obowiązku opodatkowania uczestników projektu, bez znaczenia pozostaje fakt, iż część projektu współfinansowana jest ze środków krajowych (łącznie 15% ogólnej wartości projektu, w tym część środków z budżetu państwa jako dotacja celowa oraz część ze środków własnych wnioskodawcy jako wkład własny).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137 w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

Jednocześnie jednak zaznaczyć należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe (t.j. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Gmina w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy realizuje projekt pn. ?Aktywność Twoją szansą? w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucją Pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy.

Celem projektu jest przeciwdziałanie bierności zawodowej 60 osób bezrobotnych z terenu gminy. Wszystkie osoby, które wezmą udział w projekcie, pozostawały bez zatrudnienia w chwili rozpoczynania udziału w projekcie oraz były zarejestrowane w PUP przez co najmniej 12 ostatnich miesięcy. W ramach projektu były przeprowadzone m.in. warsztaty psychologiczno - aktywizujące i równościowe oraz szkolenia z wybranych zagadnień. Następnie część osób została skierowana na staż, bądź subsydiowane zatrudnienie. Realizatorem stażu jest Urząd Miejski. Celem stażu jest nabycie umiejętności praktycznych do podjęcia pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą po zakończeniu szkoleń zawodowych. Realizatorem subsydiowanego zatrudnienia jest Powiatowy Urząd Pracy przy współpracy z Urzędem Miejskim. Zadanie ma na celu zatrudnienie osób bezrobotnych po zakończeniu szkolenia przez Urząd Miejski na podstawie skierowania z Powiatowego Urzędu Pracy.


Staże i subsydiowane zatrudnienie są realizowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.), a wysokość planowanego wsparcia wynosi odpowiednio:


  • stypendium stażowe - 1.317,00 zł brutto/1 m-c;
  • subsydiowanie zatrudnienia - 1.317,00 zł brutto/1 m-c.


Projekt powyższy jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% ze środków krajowych, w tym w ramach dotacji celowej z budżetu państwa oraz ze środków własnych wnioskodawcy jako wkład własny. Wnioskodawca wskazuje, iż wypłaca stypendia stażowe wyłącznie z otrzymanego dofinansowania. Natomiast wynagrodzenie z tytułu subsydiowanego zatrudnienia finansowane jest z następujących źródeł: 825,91 zł z dofinansowania oraz 491,09 zł ze środków własnych wnioskodawcy (co de facto pomniejsza wysokość dotacji celowej z budżetu państwa, jednak łącznie wkład własny wraz z dotacją nie przekracza 15% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu).

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że zarówno stypendia stażowe jak i świadczenia w ramach subsydiowania zatrudnienia wypłacane uczestnikom projektu ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ? w całości korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika