Czy przysługuje Panu prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku dochodowego od dochodu uzyskanego (...)

Czy przysługuje Panu prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku dochodowego od dochodu uzyskanego z tytułu prowadzonych prac na rzecz projektu finansowanego bezpośrednio przez Unię Europejską?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2009 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę.

Pismem z dnia 25 marca 2009 r. Nr ITPB2/415-125/09-2/ENB został Pan wezwany do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, powyższe uzupełniono w dniu 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2008 roku uzyskiwał Pan dochody z tytułu umowy o pracę w firmie, która otrzymała fundusze z Unii Europejskiej na prace badawczo-rozwojowe w ramach 7 Programu Ramowego-nazwa projektu: ?G.? z obszaru E. Firma w której jest Pan zatrudniony realizuje program jako beneficjent w rozumieniu dokumentów programowych. Określona i zdefiniowana część Pana dochodów uzyskanych w 2008 w trakcie pracy w firmie od 37,5% do 75% w poszczególnych miesiącach pochodziła ze środków przyznanych i wypłaconych awansem na rzecz Pana pracodawcy przez Unię Europejską na prace badawczo-rozwojowe w ramach wykonywanej pracy na rzecz wspomnianego projektu. Wykonywane przez Pana prace na rzecz projektu są finansowane z tzw. środków bezpośrednich - jest Pan kierownikiem naukowym projektu badawczego ?G.?. Sposób finansowania wynagrodzeń, okres objęty dofinansowaniem, stanowisko oraz wykonywane czynności, tj. prace objęte dofinansowaniem są ujęte w miesięcznych kartach pracy. Wynagrodzenia te dotyczą bezpośredniej realizacji projektu badawczego. W ciągu roku podatkowego 2008 pracodawca odprowadzał podatek dochodowy od uzyskiwanego przez Pana wynagrodzenia wg standardowych stawek podatku dochodowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przysługuje Panu prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku dochodowego od dochodu uzyskanego z tytułu prowadzonych prac na rzecz projektu finansowanego bezpośrednio przez Unię Europejską...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Firma w której pracuje Wnioskodawca uzyskała w ramach zadań badawczych projektu ?G.? środki z Unii Europejskiej przed rozpoczęciem projektu, tzn. wykonane badania nie były i nie są refinansowane. Projekt ?G.? był i jest finansowany bezpośrednio w wysokości 75% ze środków Unii Europejskiej i 25% ze środków firmy.

Zdaniem Wnioskodawcy jeśli firma, w której jest zatrudniony, wystawi zaświadczenie o wysokości przychodu brutto osiągniętego i finansowanego bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej w poszczególnych miesiącach roku 2008 z tytułu pracy wykonywanej na rzecz projektu badawczego finansowanego przez Unię Europejską to na jego podstawie będzie mógł odliczyć wspomniany przychód od całości przychodów uzyskanych w roku 2008. Pomniejszony w ten sposób przychód wykaże w zeznaniu podatkowym za rok 2008 i na tej podstawie otrzyma zwrot nadpłaconego przez pracodawcę podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w 2008 roku uzyskiwał Pan dochody z tytułu umowy o pracę w firmie, która otrzymała fundusze z Unii Europejskiej na prace badawczo-rozwojowe w ramach 7 Programu Ramowego -nazwa projektu: ?G.? z obszaru E. Firma w której jest Pan zatrudniony realizuje program jako beneficjent w rozumieniu dokumentów programowych. Określona i zdefiniowana część Pana dochodów uzyskanych w 2008 w trakcie pracy w firmie (75%) pochodziła ze środków przyznanych i wypłaconych awansem na rzecz Pana pracodawcy przez Unię Europejską na prace badawczo-rozwojowe w ramach wykonywanej pracy na rzecz wspomnianego projektu. Wykonywane przez Pana prace na rzecz projektu są finansowane z tzw. środków bezpośrednich - jestem Pan kierownikiem naukowym projektu badawczego ?G.?. Sposób finansowania wynagrodzeń, okres objęty dofinansowaniem, stanowisko oraz wykonywane czynności, tj. prace objęte dofinansowaniem są ujęte w miesięcznych kartach pracy. Wynagrodzenia te dotyczą bezpośredniej realizacji projektu badawczego. W ciągu roku podatkowego 2008 pracodawca odprowadzał podatek dochodowy od uzyskiwanego przez Pana wynagrodzenia wg standardowych stawek podatku dochodowego.

7 Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że firma w której pracuje uzyskała w ramach zadań badawczych projektu ?G.? środki z Unii Europejskiej przed rozpoczęciem projektu, tzn. wykonane badania nie były i nie są refinansowane. Projekt ?G.? był i jest finansowany bezpośrednio w wysokości 75% ze środków Unii Europejskiej i 25% ze środków firmy.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty na rzecz Wnioskodawcy, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Unię Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą bezpośrednio realizującą cel programu finansowanego ze środków pozyskanych z 7 Programu Ramowego Badań.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Wnioskodawca może zatem w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu za 2008 rok o którym mowa w art. 45 ust. 1 nie wykazywać przychodu z tytułu wynagrodzenia uzyskanego w związku z realizacją programu wskazanego we wniosku, w wysokości w której wynagrodzenie to zostało sfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i w ten sposób otrzymać zwrot nadpłaconego podatku.

Końcowo wskazać należy, że stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu, jednakże odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ponadto, art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) stanowi, że podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027): pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jednakże obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie powyższego Wnioskodawca nie będzie mógł przy ustalaniu dochodu do opodatkowania uwzględnić składek na ubezpieczenie społeczne pobranych przez płatnika od wynagrodzenia które będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, jak również nie będzie mógł obliczonego podatku pomniejszyć o składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez płatnika od wynagrodzenia zwolnionego z opodatkowania.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika