1. Czy w przypadku zamiany gruntów rolnych Wnioskodawczyni jest zobligowana do (...)

1. Czy w przypadku zamiany gruntów rolnych Wnioskodawczyni jest zobligowana do zapłacenia innego podatku oprócz tego, który płaci się u notariusza, tzn. uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych? 2. W przypadku, gdyby zaistniała konieczność zapłaty podatku, to czy istnieje możliwość jego umorzenia z uwagi na ważny interes podatnika spowodowany faktem nieuregulowania w latach 60-tych prawa własności ww. działki przez dziadków oraz sąsiadów, na które to zdarzenie Wnioskodawczyni nie miała wpływu? 3. W przypadku, gdyby zaistniała konieczność zapłaty podatku, to czy jest możliwe odliczenie od podatku opłat pobranych przez notariusza, tj. podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty sadowej, wynagrodzenia notariusza oraz podatku VAT od wynagrodzenia notariusza?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 2 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2013 r. (złożonym do tutejszego organu dnia 21 marca 2013 r.) oraz z dnia 21 marca 2013 r. (złożonym do tutejszego organu dnia 22 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 marca 2013 r. oraz z dnia 21 marca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości.


W ww. wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Właścicielem we wspólności ustawowej do ½ części działki ewidencyjnej nr 44 o powierzchni 1,87 ha byli dziadkowie Wnioskodawczyni. W latach 60-tych w związku z zamiarem zabudowy ww. działki przez pozostałych współwłaścicieli (N. i F. C.), dokonali oni wymiany udziału w ww. działce na część (0,935 ha) działki nr 41. Powyższego dokonano faktycznie ale nie uregulowano prawnie. Po przeprowadzonej wymianie osoby, które uzyskały działkę nr 44 wybudowały na niej ? w latach 60-tych - budynek mieszkalny połączony z oborą, a w latach 70-tych stodołę murowaną. Na podstawie umowy z dnia 20 lipca 1990 r. przekazania gospodarstwa rolnego dziadkowie Wnioskodawczyni przekazali Jej rodzicom również ww. udział w działce nr 44. Faktycznie jednak rodzice Wnioskodawczyni używali część działki nr 41, natomiast udział w działce nr 44 użytkowali sąsiedzi Wnioskodawczyni.

W dniu 12 lipca 2010 r. rodzice Wnioskodawczyni ? w formie umowy darowizny - przekazali Jej gospodarstwo rolne obejmujące działkę ewidencyjną nr 42 o powierzchni 2,86 ha oraz ½ udziału w działce nr 44, jednakże Wnioskodawczyni faktycznie użytkowała grunty rolne objęte działką nr 42 oraz część działki nr 41. W skład ww. gospodarstwa rolnego wchodził budynek mieszkalny, obora oraz garaż. W związku z uregulowaniem przez sąsiadów spraw spadkowych oraz otrzymaniem przez sąsiada ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji położonej na działce 44 (będącej w świetle prawa własnością Wnioskodawczyni oraz sąsiada) zaproponował on uregulowanie prawa własności ww. działki. Dnia 31 sierpnia 2012 r. między Wnioskodawczynią, a sąsiadem została zawarta w formie aktu notarialnego nieodpłatna umowa zamiany gruntów rolnych, tj. ½ udziału w działce o powierzchni 1,87 ha nr 44, który posiadała Wnioskodawczyni, na działkę nr 41 o powierzchni 0,935 ha. Po zamianie działki te nie straciły charakteru rolnego, a wręcz przeciwnie ? wymiana stworzyła lepszą możliwość korzystania z ziemi rolnej ? łatwiejszy dostęp do upraw rolnych ciągnikiem i innymi sprzętami rolniczymi. Ww. zamiana dokonana została bez żadnych spłat i dopłat, tylko na zasadzie ?ziemia za ziemię?. Żadna ze stron nie zyskała korzyści finansowych, Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego dochodu z zamiany ww. działek. Grunt będący przedmiotem wymiany został po dokonaniu zamiany scalony z posiadanym przez Wnioskodawczynię gospodarstwem rolnym.

Najpóźniej do końca 2014 r. Wnioskodawczyni planuje rozpocząć i zakończyć remont domu szacowany wstępnie na co najmniej 50.000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku zamiany gruntów rolnych Wnioskodawczyni jest zobligowana do zapłacenia innego podatku oprócz tego, który płaci się u notariusza, tzn. uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. W przypadku, gdyby zaistniała konieczność zapłaty podatku, to czy istnieje możliwość jego umorzenia z uwagi na ważny interes podatnika spowodowany faktem nieuregulowania w latach 60-tych prawa własności ww. działki przez dziadków oraz sąsiadów, na które to zdarzenie Wnioskodawczyni nie miała wpływu?
  3. W przypadku, gdyby zaistniała konieczność zapłaty podatku, to czy jest możliwe odliczenie od podatku opłat pobranych przez notariusza, tj. podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty sadowej, wynagrodzenia notariusza oraz podatku VAT od wynagrodzenia notariusza?


Zdaniem Wnioskodawczyni, po zamianie działki nie straciły charakteru rolnego, a wręcz przeciwnie wymiana stworzyła lepszą możliwość korzystania z ziemi rolnej, tj. łatwiejszy dostęp do upraw rolnych ciągnikiem i innymi sprzętami rolniczymi. Zamiana została dokonana bez żadnych spłat i dopłat, tylko na zasadzie ?ziemia za ziemię?. Na fakt uregulowania w latach 60 tych prawa własności ww. działki przez dziadków oraz sąsiadów Wnioskodawczyni nie miała wpływu. Żadna ze stron nie zyskała korzyści finansowych, nie otrzymała żadnego dochodu z zamiany tych działek, dlatego też uważa, że nie ma obowiązku płacenia podatku dochodowego od dokonanej wymiany.

W przypadku konieczności uiszczenia podatku dochodowego Wnioskodawczyni uważa, że może skorzystać z prawa do odliczenia wydatków związanych z planowanym w dwóch kolejnych latach podatkowych (2013 i 2014 ) remontem posiadanego domu.

W ocenie Wnioskodawczyni ? w przypadku, gdyby zaistniała konieczność zapłaty podatku ? możliwe jest odliczenie od kwoty podatku opłat pobranych przez notariusza, tj. podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty sadowej, wynagrodzenia notariusza oraz podatku VAT od wynagrodzenia notariusza.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie pytania 1 i 3. Odnośnie pytania 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego ? odnośnie pytania 1 i 3 uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że właścicielem we wspólności ustawowej do ½ części działki ewidencyjnej nr 44 o powierzchni 1,87 ha byli dziadkowie Wnioskodawczyni. W latach 60-tych w związku z zamiarem zabudowy ww. działki przez pozostałych współwłaścicieli (N. i F. C.), dokonali oni wymiany ww. udziału ww. działce na część (0,935 ha) działki nr 41. Powyższego dokonano faktycznie ale nie uregulowano prawnie. Po przeprowadzonej wymianie osoby, które uzyskały działkę nr 44 wybudowały na niej ? w latach 60-tych - budynek mieszkalny połączony z oborą, a w latach 70-tych stodołę murowaną. Na podstawie umowy z dnia 20 lipca 1990 r. przekazania gospodarstwa rolnego dziadkowie Wnioskodawczyni przekazali Jej rodzicom również ww. udział w działce nr 44. Faktycznie jednak rodzice Wnioskodawczyni używali część działki nr 41, natomiast udział w działce nr 44 użytkowali sąsiedzi Wnioskodawczyni.

W dniu 12 lipca 2010 r. rodzice Wnioskodawczyni ? w formie umowy darowizny - przekazali Jej gospodarstwo rolne obejmujące działkę ewidencyjną nr 42 o powierzchni 2,86 ha oraz ½ udziału w działce nr 44, jednakże Wnioskodawczyni faktycznie użytkowała grunty rolne objęte działką nr 42 oraz część działki nr 41. W skład ww. gospodarstwa rolnego wchodził budynek mieszkalny, obora oraz garaż. W związku z uregulowaniem przez sąsiadów spraw spadkowych oraz otrzymaniem przez sąsiada ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji położonej na działce 44 (będącej w świetle prawa własnością Wnioskodawczyni oraz sąsiada) zaproponował on uregulowanie prawa własności ww. działki. Dnia 31 sierpnia 2012 r. między Wnioskodawczynią, a sąsiadem została zawarta w formie aktu notarialnego nieodpłatna umowa zamiany gruntów rolnych, tj. ½ udziału w działce o powierzchni 1,87 ha nr 44, który posiadała Wnioskodawczyni, na działkę nr 41 o powierzchni 0,935 ha. Po zamianie działki te nie straciły charakteru rolnego, a wręcz przeciwnie ? wymiana stworzyła lepszą możliwość korzystania z ziemi rolnej ? łatwiejszy dostęp do upraw rolnych ciągnikiem i innymi sprzętami rolniczymi. Ww. zamiana dokonana została bez żadnych spłat i dopłat, tylko na zasadzie ?ziemia za ziemię?. Żadna ze stron nie zyskała korzyści finansowych, Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego dochodu z zamiany ww. działek. Grunt będący przedmiotem wymiany został po dokonaniu zamiany scalony z posiadanym przez Wnioskodawczynię gospodarstwem rolnym.

Najpóźniej do końca 2014 r. Wnioskodawczyni planuje rozpocząć i zakończyć remont domu szacowany wstępnie na co najmniej 50.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, że użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie ?odpłatne zbycie? oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Tym samym ?odpłatne zbycie? obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej bowiem towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa zamiany również stanowi odpłatne zbycie rzeczy.

Z ww. przepisu wynika, że przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Ponadto zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Zasadnicza różnica między umową sprzedaży a umową zamiany polega na tym, że w umowie zamiany nie występuje świadczenie pieniężne, a formę zapłaty stanowi inna rzecz. Zamiana więc podobnie jak umowa sprzedaży stanowi formę odpłatnego zbycia.

Nie ma przy tym znaczenia czy zamieniane nieruchomości mają taką samą wartość oraz z jakich przyczyn następuje ich zamiana. Wobec powyższego, zamiana nieruchomości oraz udziału w nieruchomości stanowi formę odpłatnego zbycia, a co za tym idzie w sytuacji, gdy została dokonana przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co pociąga za sobą określone skutki podatkowe.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2 (art. 30e ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). .

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 3 tej ustawy, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).


Można do takich kosztów zaliczyć:


  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
  • koszty i opłaty sądowe.


Stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przychodem z ww. zamiany jest wartość udziału w działce, jaki Wnioskodawczyni zbyła w drodze tej zamiany, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, w tym: podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty sądowej, wynagrodzenia notariusza oraz podatku VAT od wynagrodzenia notariusza.

Tym samym nie sposób zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawczyni, że powyższe wydatki może odliczyć od kwoty podatku.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Zgodnie z art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Z postanowień art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;


  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b


    1. w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30;


  3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:


    1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
    3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
    4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a.


Ulgi i zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie może mieć zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem w zamian za udział w działce nr 44 Wnioskodawczyni nie uzyskała nieruchomości lub prawa majątkowego wymienionego w art. 21 ust. 25 pkt 3 tej ustawy. Poniesienie w ciągu dwóch lat podatkowych wydatków na remont posiadanego domu ? wbrew stanowisku Wnioskodawczyni - również nie uprawnia do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, gdyż jak wyżej wskazano uwarunkowane jest ono ich sfinansowaniem ze środków uzyskanych z odpłatnego zbycia, co w niniejszej sprawie nie może mieć miejsca, bowiem transakcja miała charakter bezgotówkowy.

Reasumując zamiana nieruchomości rolnych stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodem z ww. zamiany jest wartość udziału w działce, jaki Wnioskodawczyni zbyła w drodze tej zamiany, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, w tym również podatku od czynności cywilnoprawnych, opłaty sądowej, wynagrodzenia notariusza oraz podatku VAT od wynagrodzenia notariusza. W przestawionym stanie faktycznym nie ma zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem w zamian za udział w działce nr 44 Wnioskodawczyni nie uzyskała nieruchomości lub prawa majątkowego wymienionego w art. 21 ust. 25 pkt 3 tej ustawy. W opisanej sytuacji poniesienie przez Wnioskodawczynię w ciągu dwóch podatkowych wydatków na remont posiadanego przez Nią domu również nie uprawnia do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym w zeznaniu podatkowym za 2012 r. składanym do dnia 30 kwietnia 2013 r. Wnioskodawczyni jest zobowiązana wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia przedmiotowego udziału w nieruchomości rolnej i obliczyć należny podatek dochodowy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika