Możliwość zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych w konkursie.

Możliwość zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych w konkursie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2012 r. (wpływu do tutejszego organu dnia 16 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych w konkursie - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nagród wypłacanych w konkursie.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca posiada status zakładu ubezpieczeń i wykonuje działalność na podstawie ustawy z dnia 23 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej. Wnioskodawca prowadzi (wraz z Jego agentem ubezpieczeniowym) stronę internetową, za pośrednictwem której osoby zainteresowane objęciem ochroną ubezpieczeniową mają możliwość zawarcia umów ubezpieczenia.

Wnioskodawca planuje ogłosić i zorganizować w Internecie (na powyższej stronie internetowej umożliwiającej zawieranie na odległość umów ubezpieczenia) konkurs dla osób fizycznych, które kupiły ubezpieczenie przez Niego oferowane. Na powyższej stronie internetowej umieszczony byłby odpowiedni formularz rejestracyjny umożliwiający udział w konkursie, a także regulamin konkursu. Nagradzanie z przewidzianej puli nagród byłoby ułożenie najlepszego hasła, dokończenie zdania, itp.

Ogłoszenie o konkursie zamieszczone byłoby zarówno na stronie internetowej umożliwiającej zawieranie na odległość umów ubezpieczenia Wnioskodawcy, jak i na ogólnopolskich internetowych portalach informacyjnych.

Wartość przewidzianych pojedynczych nagród z puli nie przekraczałaby kwoty 760 zł.

Planowany konkurs ogłaszany i organizowany w Internecie nie podlegałby ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Wnioskodawca będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wygranych w organizowanym przez Niego konkursie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy nagrody (o wartości do 760 zł) uzyskane przez osoby fizyczne będące zwycięzcami w zorganizowanym przez Wnioskodawcę (niebędącego środkiem masowego przekazu) i emitowanym (ogłaszanym) przez środki masowego przekazu konkursie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu?


Zdaniem Wnioskodawcy, konkurs mający być przez Niego ogłoszony i organizowany spełnia przesłanki określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem wartość poszczególnych nagród przekazywanych w ramach konkursu nie przekracza kwoty 760 zł, a tym samym jest ona zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca będący organizatorem konkursu i posiadający w tym przypadku status płatnika nie ma obowiązku pobierania i odprowadzania zryczałtowanego 10% podatku i składania informacji PIT-8AR.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ustanawia bowiem wyjątki od zasady powszechności opodatkowania dochodów zawartej w jej art. 9 ust. 1. Jednymi z takich przypadków są dochody wymienione w art. 21 tej ustawy.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ? w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Wnioskodawca jako organizator planowanego konkursu ? zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? zobowiązany jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wartości przekazanych w konkursie nagród i przekazać go w odpowiednim terminie na konto właściwego urzędu skarbowego.

Jednakże w oparciu o przywołany art. 21 ust. 1 pkt 68 in principo ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową ? jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Wnioskodawca uważa, że regulacja art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na to, iż zamiarem ustawodawcy jest objęciem zwolnieniem przedmiotowym (w granicach limitu 760 zł) wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia ?środki masowego przekazu?. Należy tym samym odwołać się do aktów prawnych nawiązujących do tego pojęcia. W pierwszym rzędzie wskazane jest przywołanie art. 14 Konstytucji RP, zgodnie z którym Rzeczpospolita zapewnia wolność prasy i innych środków masowego przekazu. Kolejnym aktem obowiązującym w polskim systemie prawnym odwołującym się do pojęcia ?prasy? (wchodzącej w skład ?środków masowego przekazu?, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych) jest ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. ? prawo prasowe. Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy, prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele i radiowęzły zakładowe upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską. Podkreślenia wymaga postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 15 grudnia 2010 r., sygn. akt III KK 250/10, zgodnie z którym: ?przekaz za pośrednictwem Internetu, jeżeli spełnia wymogi określone w treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. ? Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm.) jest prasą (publ. OSMKW 2011/3/26, OSP 2011/10/101 i Biul. SN 2011/3/20-21).

W ocenie Wnioskodawcy zastosowanie wykładni systemowej prowadzi do wniosku, że Internet jako nowoczesne medium pozwalające przekazywać informacje, treści w sposób masowy i ogólnodostępny, mieści się w zakresie pojęcia ?środków masowego przekazu? w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Internet umożliwia zarówno ogłoszenie, jak i przeprowadzenie konkursu w stosunku do nieograniczonej i anonimowej liczby uczestników.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie ?środka masowego przekazu? jako media, środki masowego komunikowania, jako urządzenia, instytucje za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje jednoznacznie, iż wymienione w tym przepisie prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty składający się na środki masowego przekazu. Biorąc pod uwagę powyższe oraz wykładnię systemową Wnioskodawca stwierdza, że użyte w powołanym przepisie określenie ?środki masowego przekazu? mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

Inne interpretacje ? w ocenie Wnioskodawcy ? prowadziłyby do wniosków niemożliwych do pogodzenia z założeniami i celami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Internet bowiem bezsprzecznie stanowi środek masowego przekazu (m. in. pracę ? vide przywołane orzeczenie SN). Jednak literalne podejście do elementów składających się na pojecie ?środków masowego przekazu? z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. prasy, radia i telewizji prowadziłaby do absurdalnych wniosków, takich jak np. uznanie za konkurs konkursu organizowanego przez prasę, tj. zespół ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską, które ustawa ? Prawo prasowe włącza w zakres pojęcia ?prasy?.

Biorąc pod uwagę powyższe, w odniesieniu do konkursu planowanego przez Wnioskodawcę (przez Niego ogłaszanego i organizowanego) za pośrednictwem ogólnodostępnych stron Internetowych ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zatem wartość poszczególnych nagród przekazywanych w ramach konkursu nie będzie przekraczała kwoty 760 zł Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i odprowadzenia od wartości tych nagród zryczałtowanego 10% podatku i złożenia informacji PIT-8AR.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołuje się na interpretacje indywidualne wydane uprzednio przez Ministra Finansów, tj.: nr IPPB1/415-834/08-2/ES z dnia 17 października 2008 r., nr IPPB2/415-568/08-2/MG z dnia 26 czerwca 2008 r., nr IPPB2/415-317/08-2/AK z dnia 19 maja 2008 r., nr ITPB2/415-678/09/ENB z dnia 6 listopada 2009 r., nr ILPB2/415-755/09-2/ES z dnia 20 października 2009 r. oraz nr IPPB4/415-134/10-2/JS z dnia 26 kwietnia 2010 r.

Powyższe stanowisko w sprawie podzielił również Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w swoim piśmie opublikowanym w Biuletynie Skarbowym Nr 4 z 2007 r. (Wyjaśnienia/Interpretacje/Zalecenia ? ?opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wygranych w konkursach organizowanych za pośrednictwem Internetu? ? str. 16).

Ponadto przyjąć należy, że zawarty w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spójnik ?i? znajdujący się w sformułowaniu ?organizowanych i emitowanych (ogłaszanych)? pełni funkcję alternatywy. Tylko bowiem taka interpretacja zapewnia zgodność z kierunkową dyrektywą interpretacji oraz zasadą powszechności i równości opodatkowania (wynikająca z art. 84 Konstytucji RP) podkreślaną przez Trybunał Konstytucyjny. Trybunał Konstytucyjny wskazuje bowiem, iż zgodnie z zasadą równości w zakresie sprawiedliwego obciążenia obowiązkiem daniowym należy przyznać uprawnienie do przewidzianej ulgi podatkowej tym osobom, które korzystają z instytucji prawnych, które pod względem jurydycznym są do siebie zbliżone (m. in. wyrok TK z dnia 22 października 2002 r., sygn. akt SK 39/01, Z.U. 2002/5A/66). Wnioskodawca uważa, że konkurs organizowany przez podmiot pełniący funkcję środka masowego przekazu lub też niemający tego statusu, ogłoszony w środkach masowego przekazu (rozpropagowany, umożliwiający udział w nim nieograniczonej liczbie osób) powinien podlegać temu samemu reżimowi prawnemu (w tym przypadku zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych wartości wygranych poniżej 760 zł).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ?pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: ?impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami?. Natomiast definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako ?imprezę, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś?.

Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego pod redakcja S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r. , tom 2 str. 210 ? ?konkurs? to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, wyd. Cykada, str. 202 wynika, iż ?konkurs?, to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

W świetle powyższych definicji jeżeli zorganizowane przedsięwzięcie będzie spełniało wszystkie elementy niezbędne do uznania go za konkurs, tj. gdy w jego trakcie będzie występował element współzawodnictwa, opracowany zostanie regulamin tego konkursu, a głównym celem tego przedsięwzięcia będzie wyłonienie najlepszego zawodnika (najlepszych zawodników) w danej dziedzinie, wówczas wypłacane nagrody będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia tych nagród z opodatkowania, należy wskazać na treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przedmiotowe zwolnienie - podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia - jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków określonych w ustawie. Zatem oceniając, czy w danej sytuacji przysługuje do niego prawo, należy przepisy stosować w sposób ścisły tj. nie należy dokonywać ich wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadki wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik ?i? w wyrażeniu ?organizowanych i emitowanych (ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)?. Spójnik ?i? wbrew stanowisku Wnioskodawcy w tym zdaniu w żadnym wypadku nie może pełnić funkcji alternatywy.

Z opisanego zdarzenia przyszłego i pytania przedstawionego we wniosku wynika natomiast, że Wnioskodawca - organizator konkursu, nie należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, że konkurs został ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy. Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób jednak uznać, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe, a także przywołane unormowania prawne, stwierdzić należy, iż nagrody pieniężne dla uczestników konkursu który zamierza zorganizować Wnioskodawca nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 68 ww. ustawy.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskany przez osoby wskazane we wniosku będzie stanowił przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegał - przy spełnieniu warunków niezbędnych dla uznania danego przedsięwzięcia za konkurs - opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym, na podstawie w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy podkreślić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika