1.Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych (...)

1.Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego - miesięczne stypendium, o którym mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w kwocie nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika? 2.Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego - świadczenia przewidziane w § 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w szczególności: 1)zwrot kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych, 2)zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków, 3)zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika? 3.Czy diety, kieszonkowe oraz zwrot kosztów podróży do i z miejsca prowadzenia badań naukowych, zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków i zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu wypłacane naukowcom przyjeżdżającym z zagranicy jako goście Wnioskodawcy w celu prowadzenia badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego w siedzibie Wnioskodawcy, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika (informacyjne)? Jeśli ww. świadczenia dla gościom Wnioskodawcy są zwolnione z pdof, to do jakiej wysokości?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm..) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 15 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy:


  • w przypadku zwrotu kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków, zwrotu opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu ? jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku pobierania zaliczek na podatek.

Wezwaniem z dnia 29 kwietnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o sformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu bezpośrednio do ww. pytań oraz w kontekście konkretnych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w taki sposób, aby odnosiły się do indywidualnej sprawy Wnioskodawcy ? tj. kwestii obowiązków Wnioskodawcy np. jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych bądź jako podmiotu, na którym ciążą obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


We wniosku tym oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Politechnika realizuje projekt typu International Research Staff Exchange Scheme (Międzynarodowa Wymiana Kadry Naukowej) w ramach 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej, Podprogram People Maria Curie Actions. Projekt finansowany jest bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej.

W ramach tego programu Wnioskodawca otrzymuje z Komisji Europejskiej środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z mobilnością, tj. wyjazdami (I.) i przyjazdami (II.) naukowców zatrudnionych w jednostkach biorących udział w projekcie.


Ad. I

W związku z realizacją powyższego projektu na podstawie § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób Wnioskodawca - na wniosek Jego pracowników (naukowców) - zamierza kierować tych pracowników za granicę w celu prowadzenia badań naukowych w ramach realizacji powyższego projektu.

Na podstawie przepisów ww. rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w zależności od konkretnego przypadku i wysokości środków otrzymanych na ten cel od Komisji Europejskiej, Wnioskodawca zamierza przyznawać wyjeżdżającym pracownikom:


  1. miesięczne stypendium, o którym mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w kwocie nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz.1991, z 2003 r. z późn.zm.)


    albo


  2. świadczenia inne niż stypendium, o których mowa w § 3 ww. rozporządzenia, przewidziane w § 4 ww. rozporządzenia, w postaci:
    1. zwrotu kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych i z powrotem,
    2. zwrotu kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków,
    3. zwrotu opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu.


    albo


  3. stypendium, o którym mowa w pkt 1), jak i świadczenia, o których mowa w pkt 2).


Wyjeżdżający pracownicy przez cały czas pozostawaliby w zatrudnieniu u Wnioskodawcy i otrzymywali z tytułu zatrudnienia wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę/aktu mianowania.


Ad. II.

W ramach powyższego programu unijnego Wnioskodawca otrzymuje również środki na pokrycie kosztów przyjazdu naukowców przyjeżdżających z zagranicy jako goście Wnioskodawcy, którzy realizują projekt w siedzibie Wnioskodawcy, prowadząc badania naukowe.

Za prowadzenie tych badań naukowych naukowcy ci nie otrzymują od wnioskodawcy żadnego wynagrodzenia, pozostają oni w zatrudnieniu w uczelniach/jednostkach naukowych zagranicznych, uczestniczących w realizacji projektu i to te jednostki zagraniczne wypłacają im wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia.,

Wnioskodawca zamierza przyznawać wyżej wymienionym naukowcom przyjeżdżającym z zagranicy diety i kieszonkowe na pokrycie kosztów utrzymania w czasie prowadzenia w siedzibie wnioskodawcy przedmiotowych badań naukowych. Poza wymienionymi w zdaniu poprzednim dietami i kieszonkowym wnioskodawca zamierza dokonać:


  1. zwrotu kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych i z powrotem,
  2. zwrotu kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków,
  3. zwrotu opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego - miesięczne stypendium, o którym mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w kwocie nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika?
  2. Czy wypłacane pracownikom Wnioskodawcy - skierowanym za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego - świadczenia przewidziane w § 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w szczególności:


    1. zwrot kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych,
    2. zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków,
    3. zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu,


    będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika?
  3. Czy diety, kieszonkowe oraz zwrot kosztów podróży do i z miejsca prowadzenia badań naukowych, zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków i zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu wypłacane naukowcom przyjeżdżającym z zagranicy jako goście Wnioskodawcy w celu prowadzenia badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego w siedzibie Wnioskodawcy, będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy tym samym nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika (informacyjne)?

Jeśli ww. świadczenia dla gościom Wnioskodawcy są zwolnione z pdof, to do jakiej wysokości?


Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku skierowania pracownika Wnioskodawcy w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji projektu International Research Staff Exchange Scheme (Międzynarodowa Wymiana Kadry Naukowej) w ramach 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej, Podprogram People Marie Curie Actions, i wypłaty miesięcznego stypendium, o którym w § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w kwocie nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, to ww. stypendium będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku skierowania pracownika Wnioskodawcy za granicę w celu wykonywania badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego i wypłaty świadczeń przewidzianych w § 4 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, w szczególności:


  1. zwrotu kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych,
  2. zwrotu kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków,
  3. zwrotu opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu,


ww. świadczenia będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ciążą na wnioskodawcy obowiązki płatnika.


Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku przyjmowania naukowców przyjeżdżających z zagranicy jako goście Wnioskodawcy w celu prowadzenia badań naukowych w ramach realizacji wyżej wymienionego projektu unijnego w siedzibie Wnioskodawcy i wypłaty diet i kieszonkowego na ich rzecz, to świadczenia te będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast zwrot kosztów podróży do i z miejsca prowadzenia badań naukowych, zwrot zakupu polisy ubezpieczeniowej, zwrot opłat wizowych oraz innych opłat związanych z legalizacją pobytu oraz zwrot kosztów zakwaterowania na rzecz ww. naukowców będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki płatnika (lub informacyjne).

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy od wszystkich ww. świadczeń Wnioskodawca nie ma obowiązku odprowadzać podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie obowiązków Wnioskodawcy w przypadku zwrotu zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków, zwrotu opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu oraz uznaje się za prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej (art. 31 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:


  1. stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
  2. ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:


  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem


-do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.


Stosownie do art. 21 ust. 13 ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:


  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.


Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167).

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 76 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty diet i kieszonkowego dla gości zagranicznych przybywających do Polski w ramach programów i umów oraz wartość wyżywienia dla tłumaczy (pilotów) towarzyszących tym gościom, z wyjątkiem ekwiwalentów za to wyżywienie.

W myśl § 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz.U. Nr 190, poz. 1405) osobom kierowanym za granicę w celu prowadzenia badań naukowych lub w celach szkoleniowych jednostka kierująca może przyznać miesięczne stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań w ramach celów, w jakich zostały skierowane za granicę, z zastrzeżeniem § 5, w wysokości:


  1. nie niższej niż 30 % stawki dodatku zagranicznego bazowego, właściwego dla państwa, do którego osoba jest kierowana, ustalonej zgodnie z § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie dodatku zagranicznego i świadczeń przysługujących członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej (Dz. U. Nr 239, poz. 2048, z 2004 r. Nr 50, poz. 480 oraz z 2005 r. Nr 122, poz. 1026);
  2. nie wyższej niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z 2003 r. Nr 199, poz. 1951, z 2004 r. Nr 271, poz. 2687 oraz z 2005 r. Nr 186, poz. 1555) - za każdy dzień, w którym będzie otrzymywane stypendium.


Na podstawie § 4 ww. rozporządzenia osobom kierowanym za granicę w celu prowadzenia badań naukowych lub w celach szkoleniowych jednostka kierująca może przyznać świadczenia inne niż stypendium, o którym mowa w § 3, w szczególności:


  1. zwrot kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych lub odbywania szkolenia i z powrotem, a w przypadku gdy okres prowadzenia badań naukowych lub odbywania szkolenia trwa dłużej niż rok akademicki - zwrot kosztów podróży do miejsca prowadzenia badań naukowych lub odbywania szkolenia, raz w ciągu roku akademickiego;
  2. zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków;
  3. zwrot kosztów zakupu pomocy naukowych związanych z realizacją celów, w jakich osoby te zostały skierowane za granicę;
  4. zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu za granicą.


W przypadku zatem dochodów pracowników Wnioskodawcy (posiadających nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce), którym ? stosownie do § 3 ww. rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego są wypłacane stypendia, znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Kwoty wypłaconych przez Wnioskodawcę diet i kieszonkowego gościom zagranicznym są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 76 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy odnosi się natomiast zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. W przypadku pracowników zwolnieniem objęte są wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej, natomiast u osób niebędących pracownikami mowa jest o tego rodzaju świadczeniach otrzymanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy.

Dla obu grup podatników, tj. dla pracowników i osób nie będących pracownikami omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167).

Należy zaznaczyć jednak, że ww. zwolnienie ma zastosowanie jedynie do dochodów (diet i innych należności) otrzymywanych za czas podróży, a więc takich należności, które pozostają w bezpośrednim związku z podróżą, a nie np. związanych z realizacją celu podróży ? prowadzeniem badań naukowych.

Nie sposób tym samym uznać, że dokonywany przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników oraz zagranicznych naukowców zwrot kosztów zakupu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków, zwrot opłat wizowych lub opłat związanych z legalizacją pobytu stanowi diety lub inne należności za czas podróży i może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w przypadku wypłaty tego rodzaju świadczeń pracownikom Wnioskodawca ma obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek, natomiast naukowcom przyjeżdżającym z zagranicy - ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika