Czy wynagrodzenie otrzymywane w 2012 r. przez członków Komisji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (...)

Czy wynagrodzenie otrzymywane w 2012 r. przez członków Komisji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i powinno być wykazywane w deklaracji PIT 4R?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2013 r. oraz 8 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych przez członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 lutego oraz 8 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń otrzymywanych przez członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .


W przedmiotowym wniosku oraz pismach uzupełniających został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Gmina realizuje program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. Rada Gminy podjęła uchwałę dotyczącą zasad wynagradzania członków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z której wynika, że członkom tym przysługuje wynagrodzenie miesięczne za udział w posiedzeniu Komisji w wysokości 70 zł brutto. Wynagrodzenie wypłacane będzie za udział w posiedzeniach na podstawie list obecności. Z członkami Komisji nie są zawarte żadne umowy cywilnoprawne. Obowiązki wykonują jedynie na podstawie Uchwały Rady Gminy.

W skład Komisji wchodzą osoby niezatrudnione przez Urząd Gminy, jedynie przewodniczący Komisji jest pracownikiem Urzędu. Charakter wykonywania czynności przez członków Komisji polega na ciągłym ich pełnieniu w czasie trwania członkostwa w Komisji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenie otrzymywane w 2012 r. przez członków Komisji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i powinno być wykazywane w deklaracji PIT 4R?


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W opinii Wnioskodawcy należą do nich wynagrodzenia członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zatrudnionych w Urzędzie Gminy i osób spoza Urzędu. Ustawodawca wyraźnie wyodrębnił poszczególne źródła i rodzaje przychodów, jednoznacznie kwalifikując świadczenia otrzymane przez członków Komisji powoływanych przez organy samorządowe (art. 13 pkt 6 ww. ustawy). Z tych względów wynagrodzenia członków Komisji dokumentowane są w deklaracji PIT 4R, a członek Komisji otrzymuje PIT-11. Wobec faktu ciągłego wykonywania czynności przez członków Komisji należnością jest suma miesięcznych wynagrodzeń przekraczająca 200 zł .W tym stanie rzeczy brak jest podstaw do ustalenia, że należności te podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 13 pkt 8, a nie pkt 6 ww. ustawy. W konsekwencji również brak jest podstaw do składania z tego tytułu deklaracji PIT 8AR, gdyż obowiązującym drukiem jest PIT 4R.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca na podstawie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi realizuje program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. Rada Gminy podjęła uchwałę dotyczącą zasad wynagradzania członków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z której wynika, że członkom tym przysługuje wynagrodzenie miesięczne za udział w posiedzeniu Komisji w wysokości 70 zł brutto. Wynagrodzenie wypłacane będzie za udział w posiedzeniach na podstawie list obecności. Z członkami Komisji nie są zawarte żadne umowy cywilnoprawne. Obowiązki wykonują jedynie na podstawie Uchwały Rady Gminy.

W skład komisji wchodzą osoby niezatrudnione przez Urząd Gminy, jedynie przewodniczący Komisji jest pracownikiem Urzędu. Charakter wykonywania czynności przez członków Komisji polega na ciągłym ich pełnieniu w czasie trwania członkostwa w Komisji.

Zadania własne gminy określone zostały w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2001 Nr 142 poz. 1591). Zaliczyć do nich można m.in. sprawy ochrony zdrowia.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. 2012 poz. 1356) prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin.

W ramach realizacji powyższych zadań , na podstawie art. 41 ust. 3 cytowanej ustawy wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności inicjujące działania w zakresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 41 ust. 3). Zasady wynagradzania członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 41 ust. 4).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, iż przychody otrzymywane przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za udział w posiedzeniu komisji, należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udział w posiedzeniach Komisji jest wykonywaniem obowiązków nałożonych przez organ gminy w związku z realizacją zadań własnych gminy, a kwoty otrzymywane przez członków Komisji stanowią wynagrodzenie za udział w jej pracach.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Z analizy powyższego przepisu wynika, że od dnia 1 stycznia 2011 r. zryczałtowane opodatkowanie stosuje się do przychodów, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 6 ustawy, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł. Obecnie znaczenie ma zatem kwota wynikająca z umowy (tzn. z danego tytułu prawnego). Nie jest istotne, czy takich przychodów w miesiącu od tego samego płatnika jest więcej, czy nie. Decyduje tylko i wyłącznie kwota wynikająca z pojedynczej umowy (pojedynczego tytułu prawnego).

W związku z powyższym skoro z uchwały Rady Gminy wynika, że członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne za udział w posiedzeniu w wysokości 70 zł wypłacone na podstawie listy obecności, co oznacza, że z umów (aktów powołania) nie wynika kwota należnego wynagrodzenia, Wnioskodawca obowiązany jest do poboru od wypłaconych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1 obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Przy czym zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z przepisu art. 42 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Reasumując wynagrodzenia otrzymywane przez członków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stanowią dla tych osób przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca dokonując ich wypłaty zobowiązany był do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Jednocześnie w terminie do końca stycznia 2013 r. powinien złożyć we właściwym urzędzie skarbowym roczną deklarację według ustalonego wzoru PIT-4R, natomiast w terminie do końca lutego 2013 r. przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienną informację sporządzoną według ustalonego wzoru ? PIT-11 o wysokości uzyskanego dochodu.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika