Dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i (...)

Dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji projektuwspółfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 7.2.1 - aktywizacja zawodowa i społeczna (...).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) oraz z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 1 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 24 marca 2010 r., z dnia 28 kwietnia 2010 r. oraz z dnia 26 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców oraz świadczeń otrzymywanych przez uczestników projektu.


We wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, świadczącą szeroko zakrojone usługi dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ramach statutowych działań prowadzi Centrum Integracji Społecznej działające w oparciu o przepisy ustawy o zatrudnieniu socjalnym. W okresie od 1 maja 2008 r. do 31 października 2009 r. Centrum Integracji Społecznej realizowało projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 7.2.1 ? aktywizacja zawodowa i społeczna dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ? tytuł projektu: ?Przeciw wykluczeniu?. Przy projekcie zatrudnieni byli pracownicy w oparciu o umowę o pracę, oraz zleceniobiorcy, którzy otrzymywali wynagrodzenie ze środków unijnych.

W wymienionym projekcie beneficjentami ostatecznymi byli uczestnicy, których świadczenie integracyjne wypłacane było przez Wnioskodawcę jako płatnika a następnie refundowane ze środków budżetowych Funduszu Pracy. Świadczenie to nie jest finansowane bezpośrednio ani pośrednio ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W dniu 3 grudnia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) dot. poddziałalnia 7.2.1 ? w zakresie środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu, jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. W jaki sposób należy rozumieć zapis : ?zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego (?) od środków pieniężnych otrzymanych przez Uczestników projektu (?) poddziałanie 7.2.1?...
  2. Czy pod pojęciem uczestnika projektu należy rozumieć pracowników i zleceniobiorców, którzy wykonują prace przy projekcie (podpisując przy tym deklaracje uczestnictwa w projekcie), czy termin ten określa uczestników projektu, jako beneficjentów ostatecznych uczestniczących w projekcie...
  3. Czy zatem zaniechanie poboru podatku dochodowego będzie w ogóle dotyczyło w przedstawionej sytuacji pracowników i zleceniobiorców lub beneficjentów ostatecznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane rozporządzenie nie będzie miało zastosowania do pracowników i zleceniobiorców uczestniczących w projekcie.

Pomimo uczestnictwa w projekcie oraz otrzymywania środków pieniężnych w ramach POKL ? pracownicy i zleceniobiorcy nie są uczestnikami w rozumieniu ustawy o zatrudnieniu socjalnym, wg której uczestnikami mogą być tylko osoby bezrobotne i zarejestrowane w urzędzie pracy co najmniej 24 miesiące, które są uzależnione od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających i zakończyły program terapeutyczny w zakładzie opieki zdrowotnej, są chore psychicznie, są bezdomne i realizują indywidualny program wychodzenia z bezdomności, zostały zwolnione z zakładów karnych, mają trudności w integracji ze środowiskiem, uchodźcy realizujący indywidualny program integracji.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania zawarte we wniosku w zakresie dotyczącym opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji projektu.

Wniosek w zakresie dotyczącym opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez beneficjentów ostatecznych zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców uczestniczących w projekcie.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednakże zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 211, poz. 1632) zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL):


  1. Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;
  2. Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. Poddziałanie 9.1.3 Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
  4. Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie, stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).


Na podstawie § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, świadczącą szeroko zakrojone usługi dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. W ramach statutowych działań prowadzi Centrum Integracji Społecznej działające w oparciu o przepisy ustawy o zatrudnieniu socjalnym. W okresie od 1 maja 2008 r. do 31 października 2009 r. Centrum Integracji Społecznej realizowało projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 7.2.1 ? aktywizacja zawodowa i społeczna dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ? tytuł projektu: ?Przeciw wykluczeniu?. Przy projekcie zatrudnieni byli pracownicy w oparciu o umowę o pracę, oraz zleceniobiorcy, którzy otrzymywali wynagrodzenie ze środków unijnych.

Podkreślenia wymaga iż uczestnikami projektu, którzy korzystają z pomocy są między innymi osoby niezatrudnione, zagrożone wykluczeniem społecznym z co najmniej jednego powodu spośród wskazanych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.). Przez osoby niezatrudnione należy rozumieć również osoby, które nie posiadają stałego zatrudnienia i jednocześnie nie osiągają wynagrodzenia wyższego niż kryterium dochodowe na rodzinę, określone przepisami o pomocy społecznej.

W związku z powyższym wynagrodzenia uzyskiwane przez pracowników jak i zleceniobiorców, tj. osoby nie będące uczestnikami w rozumieniu powyższego rozporządzenia, co prawda są wypłacane w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 7.2.1, jednakże nie stanowią pomocy udzielonej uczestnikom programu o której mowa w cytowanym powyżej rozporządzeni i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika