1. Jak należy dokumentować wydatki na budowę?2. Jaki jest zakres rzeczowo-finansowy procesu inwestycyjnego (...)

1. Jak należy dokumentować wydatki na budowę?
2. Jaki jest zakres rzeczowo-finansowy procesu inwestycyjnego (jakie wydatki zostaną uznane)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2010 r., (data wpływu 12 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu dokumentowania wydatków ponoszonych na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 17 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu dokumentowania wydatków ponoszonych na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy oraz w zakresie uznania wydatków wskazanych we wniosku za spełniające warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W związku z uzyskanym w 2009 r. przychodem ze sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej, podlegającym opodatkowaniu 10% podatkiem, złożyła Pani w urzędzie skarbowym oświadczenie o przeznaczeniu w okresie 2 lat kwoty odpowiadającej podstawie opodatkowania, na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zobowiązaniem zamierza Pani wybudować domek jednorodzinny. W 2011 r. będzie Pani zobowiązana udokumentować organowi podatkowemu poniesione wydatki sfinansowane z uzyskanego przychodu. Inwestycję zamierza Pani realizować sposobem gospodarczym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jak należy dokumentować wydatki ponoszone na budowę...
  2. Czy zakres rzeczowo- finansowy procesu inwestycyjnego obejmuje również wydatki:


  • na koszty przedprojektowe: geodezyjne wznowienie granic, pozyskanie map i zaświadczeń urzędowych oraz dostawców mediów dla celów projektowania, badania geologiczne gruntu;
  • na opłaty adiacenckie na rzecz gminy związane z inwestycjami publicznej infrastruktury technicznej;
  • na wkład własny w postaci gruntu, tj. wartość własnej działki budowlanej;
  • na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę,
  • na wykonanie robót i zakup materiałów budowlanych dla przyłączy energetycznych i wodnych zasilających plac budowy oraz ogrodzenie tymczasowe placu budowy;
  • na wynajem sprzętu budowlanego;
  • na wykonanie robót i zakup materiałów budowlanych dla przyłączy stałych do budynku (energetycznych, kanalizacji, gazu, telekomunikacji) od punktów podłączeń wskazanych na piśmie przez dostawców mediów w warunkach przyłączeniowych;
  • na wykonanie robót i zakupu materiałów dla małej architektury zgodnie z projektem budowlanym i wchodzącym w jego zakres planem zagospodarowania terenu obejmującym: ogrodzenie nieruchomości, podjazd utwardzony, chodniki, śmietnik,
  • na roboty i zakup materiałów budowlanych związanych z budową obiektu kubaturowego domu jednorodzinnego;
  • na ekspertyzy związane z zakończeniem i odbiorem technicznym inwestycji oraz dopuszczeniem budynku do użytkowania.


Zdaniem Wnioskodawcy, udokumentowanie przed organem podatkowym faktu poniesienia wydatków sfinansowanych z przychodu pochodzącego ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe spełniające własne potrzeby podatnika, winno stanowić jego pisemne oświadczenie o wybudowaniu domu jednorodzinnego stanowiącego własność podatnika. W oświadczeniu tym należy podać adres tej inwestycji, termin jej realizacji, nr i datę decyzji o pozwoleniu na użytkowanie domu jednorodzinnego oraz własną ocenę wartości rynkowej tak zabudowanej nieruchomości. Wartość rynkowa tej nieruchomości dla spełnienia zobowiązania złożonego organowi podatkowemu po sprzedaży nieruchomości nie może być mniejsza od uzyskanego przychodu.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała również, że dla dokumentowania poniesionych wydatków będzie w czasie realizacji inwestycji zbierać wszystkie dowody opłacenia robocizny, materiałów budowlanych, transportu, pracy sprzętu budowlanego, badań technicznych ? w formie umów, faktur i rachunków.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze dotyczące dokumentowania wydatków ponoszonych na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) ? c) ? przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Jak wynika z treści wniosku, w związku z uzyskanym w 2009 r. przychodem ze sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej, podlegającym opodatkowaniu 10% podatkiem, Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie o przeznaczeniu w okresie 2 lat kwoty odpowiadającej podstawie opodatkowania, na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zobowiązaniem Wnioskodawczyni zamierza wybudować domek jednorodzinny. W 2011 r. będzie zobowiązana udokumentować organowi podatkowemu poniesione wydatki sfinansowane z uzyskanego przychodu. Inwestycję zamierza realizować sposobem gospodarczym.

Stosownie do postanowień art. 28 ust. 1-2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązującego przed 1 stycznia 2007 r. i mającego zastosowanie do odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) nabytych do 31 grudnia 2006 r. - przychodu ze sprzedaży lub zamiany nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł, a podatek od tego przychodu, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, iż przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy.


Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:


  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.


W terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru.


Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., wolne od podatku dochodowego były przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:


    1. w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

    1. na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
    4. na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    5. na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    1. w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.


Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Niezbędnym zatem warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest udokumentowane wydatkowanie otrzymanego przychodu na cele mieszkaniowe określone w ww. ustawie.

Kwestia wydatkowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości powinna być dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami. Jednakże ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje ściśle określonego sposobu dokumentowania poniesionego wydatku.

Podkreślić bowiem należy, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, również wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Natomiast organ podatkowy weryfikujący możliwość skorzystania ze zwolnienia uprawniony jest żądać od podatników przedłożenia dokumentów z których będzie wynikało kiedy i przez kogo wydatki zostały poniesione. Takimi dokumentami mogą być m.in. rachunki, faktury VAT, umowy, dokumenty potwierdzające spłatę kredytu, bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą w sposób wiarygodny potwierdzić.

W związku z powyższym za błędne należało uznać stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym udokumentowania przed organem podatkowym faktu poniesienia wydatków sfinansowanych z przychodu pochodzącego ze sprzedaży nieruchomości, można dokonać poprzez złożenie pisemnego oświadczenie o wybudowaniu domu jednorodzinnego stanowiącego własność podatnika, bowiem przedstawienie wyłącznie takiego oświadczenia nie będzie wystarczające do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika