Czy dodatki relokacyjne i motywacyjne wypłacane w 2010 r. w związku z realizacją projektu w ramach (...)

Czy dodatki relokacyjne i motywacyjne wypłacane w 2010 r. w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Wnioskodawca powinien wystawić dla beneficjentów ostatecznych PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zajmującym się działalnością szkoleniowo-oświatową, polegającą na prowadzeniu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych i szkoleń zawodowych. W 2010 r. realizuje szkolenie ?Kompleksowe wsparcie adaptacyjne dla osób zagrożonych utratą pracy lub zwolnionych? finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 8.1.2. Osobami biorącymi udział w szkoleniu są osoby, które utraciły pracę 6 miesięcy przed przystąpieniem do projektu, osoby na wypowiedzeniach lub zagrożone zwolnieniem. Osoby biorące udział w szkoleniu - beneficjenci ostateczni - otrzymują dodatki relokacyjne w wysokości 2.000 zł dla jednego beneficjenta i dodatki motywacyjne w wysokości 3.450 zł dla jednego beneficjenta. Warunkiem otrzymania dodatku relokacyjnego jest okres w którym stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu. Warunkiem otrzymania dodatku motywacyjnego jest okres w którym stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy dodatki relokacyjne i motywacyjne wypłacane w 2010 r. w związku z realizacją ww. projektu są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Wnioskodawca powinien wystawić dla beneficjentów ostatecznych PIT-8C...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane dodatki są zwolnione w 2010 r. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie należy wystawiać PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych).

W sytuacji przedstawionej we wniosku osobom uczestniczącym w szkoleniu realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 8.1.2. (beneficjentom ostatecznym) są wypłacane dodatki relokacyjne i motywacyjne. Szkolenie jest finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Warunkiem otrzymania dodatku relokacyjnego jest okres w którym stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu, natomiast warunkiem otrzymania dodatku motywacyjnego jest okres w którym stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że świadczenia pieniężne otrzymywane w 2010 r. przez uczestników projektu ? jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ? korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu wypłaty przedmiotowych dodatków relokacyjnych i motywacyjnych nie występuje zatem obowiązek wystawiania informacji PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika