Jeżeli protokół odbioru stolarki okiennej został sporządzony przed dniem podpisania aktu ustanowienia (...)

Jeżeli protokół odbioru stolarki okiennej został sporządzony przed dniem podpisania aktu ustanowienia i przeniesienia odrębnej własności, a wypłata nastąpiła po tym dniu, to czy otrzymany przez właściciela lokalu zwrot kosztów stanowi tzw. przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy wystawić PIT-8C?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej osobom posiadającym w momencie ponoszenia wydatków spółdzielcze prawo do lokalu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 15 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej osobom posiadającym w momencie ponoszenia wydatków spółdzielcze prawo do lokalu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Osoby posiadające prawo odrębnej własności lokali mieszkalnych, zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w sprawie odpłatności za wymianę okien i drzwi balkonowych w budynku mieszkalnym na własny koszt wymieniają stolarkę okienną w swoich mieszkaniach. Fakt wymiany stolarki okiennej dokumentowany jest przez Spółdzielnię protokołem odbioru, na podstawie którego następuje częściowy zwrot poniesionych kosztów. Zgodnie z otrzymaną w dniu 30 listopada 2009 r. interpretacją indywidualną otrzymywany przez ww. osoby zwrot wydatków stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Spółdzielnia jest obowiązana do wystawienia dla tych osób informacji PIT-8C.

W niektórych przypadkach protokół stwierdzający wymianę stolarki okiennej sporządzany jest przed dniem podpisania aktu ustanowienia i przeniesienia odrębnej własności, natomiast wypłata środków pieniężnych tj. zwrot części poniesionych kosztów następuje po tym dniu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jeżeli protokół odbioru stolarki okiennej został sporządzony przed dniem podpisania aktu ustanowienia i przeniesienia odrębnej własności, a wypłata nastąpiła po tym dniu, to czy otrzymany przez właściciela lokalu zwrot kosztów stanowi tzw. przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy wystawić PIT-8C...

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, który dzień należy uznać za moment uzyskania tzw. przychodu ? z innych źródeł? w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? dzień podpisania protokołu stwierdzającego wymianę stolarki okiennej czy dzień wypłaty środków pieniężnych stanowiących częściowy zwrot kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej, który stanowi jednocześnie ujęcie ww. kosztów w ewidencji księgowej...


Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli protokół odbioru stolarki okiennej został sporządzony przed podpisaniem aktu odrębnej własności, wówczas otrzymany zwrot (nawet jeżeli został wypłacony po dniu podpisania aktu) nie stanowi dla właściciela lokalu przychodu z innych źródeł i nie rodzi dla Spółdzielni obowiązku wystawiania informacji PIT-8C z uwagi na fakt, że w momencie podpisania protokołu istniał inny stan faktyczny tj. spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, a ww. lokal był majątkiem Spółdzielni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym z określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów są wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 9 ?inne źródła?. W myśl art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być ? co do zasady ? takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art.

20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Przepisy art. 4 ust. 2 i ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 6 ust. 3 powołanej ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zmianami).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W świetle powyższego, właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie. Tego rodzaju obowiązek nie został natomiast nałożony na osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych. Brak jest bowiem przepisów, które regulowałyby tę kwestię ? niezależnie od ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ? w analogiczny sposób, jak powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali.

Zatem okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego w momencie poniesienia wydatków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia dokonuje zwrotu poniesionych wydatków osobom, które dokonały na własny koszt wymiany stolarki okiennej. Zwrot poniesionych wydatków otrzymują osoby, które są właścicielami wyodrębnionego lokalu mieszkalnego, jednak w momencie wymiany stolarki okiennej posiadały spółdzielcze prawo do lokalu.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych przez osoby, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, posiadały spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, nie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. W związku z tym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Jednocześnie podkreślić należy, iż podatnicy, którzy uprzednio dokonali odliczenia poniesionych wydatków na wymianę okien w ramach ulgi na remont i modernizację, a następnie otrzymali zwrot ze spółdzielni tych wydatków, mają prawo wyboru sposobu uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym. Rozliczenia tej kwoty w zeznaniu podatnik może dokonać poprzez jej uwzględnienie w przychodach albo doliczenie do podatku kwoty faktycznie odliczonej w latach ubiegłych. Obowiązek rozliczenia przedmiotowej kwoty w zeznaniu dotyczy wszystkich podatników korzystających z przedmiotowej ulgi niezależnie od tego, czy otrzymany zwrot podlega opodatkowaniu, czy też nie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika