Warunki zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46.

Warunki zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków otrzymywanych w związku z uczestnictwem w studiach doktoranckich - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków otrzymywanych w związku z uczestnictwem w studiach doktoranckich.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest słuchaczką drugiego roku studiów doktoranckich z zakresu fizyki z astronomią Uniwersytetu. W maju 2009 r. została stypendystką projektu ?Stypendia dla doktorantów 2008/2009 -ZPORR' realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Projekt ten finansowany jest w 75% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 25% ze środków budżetu państwa. Zgodnie z Regulaminem stypendium zostało przyznane w celu wsparcia pracy naukowej oraz realizacji studiów doktoranckich grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich, których badania a także komercjalizacja wyników przyczynią się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa.

Wysokość indywidualnego stypendium wynosiła 35.550 zł. Od sumy tej odprowadzona została zaliczka na podatek dochodowy w wysokości 6.399 zł. Operacja ta została wykonana z uwagi na uczestnictwo krajowego podmiotu pośredniczącego - Województwa w wypłaceniu stypendium. Pozostała kwota została przekazana na Pani konto osobiste. Operacja ta miała miejsce w czerwcu 2009 r.

Zaznacza Pani, że pomoc stypendialna pochodząca z projektu ?Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR? została przeznaczona na refundacje kosztów związanych wyłącznie z pracą naukową oraz pracami projektowymi i wdrożeniowymi, zgodnie z założeniami projektu. Sprawozdanie z wydatkowania stypendium w ramach projektu ?Stypendia dla doktorantów 2008/2009 - ZPORR' nastąpiło zgodnie z terminem wskazanym w Regulaminie stypendium - grudzień 2009 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy korzysta Pani ze zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu otrzymanego stypendium, które współfinansowane jest w 75% ze środków Unii Europejskiej...


Zdaniem Wnioskodawczyni, przyznane Jej stypendium, wypłacone w czerwcu 2009 r. zostało aż w 75% dofinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jest to bezzwrotna pomoc przyznana w ramach działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, z której bezpośrednio finansuje prowadzone przez siebie badania naukowe. Praca badawcza Wnioskodawczyni dotyczy opracowania nowej, skuteczniejszej metody wspomagającej właściwe zaplanowanie zabiegów konserwacji i restauracji obiektów zabytkowych oraz weryfikację autentyczności warstwy malarskiej. Zaproponowane innowacyjne usługi oraz wykorzystane nowoczesne technologie mają kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki regionalnej i realizują priorytetowe założenia stypendium. W świetle przedstawionych argumentów, zdaniem Wnioskodawczyni, część stypendium (75%) finansowana z budżetu Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 16 września 2008 r. (sygn. Akt II FSK 874/07) w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne jest źródło pochodzenia dochodu (tu Unia Europejska) i bez znaczenia pozostaje, czy środki wypłacane są bezpośrednio, czy też za pośrednictwem podmiotów krajowych przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania (tu Województwo). Obowiązek płacenia podatku dochodowego od wypłaconego stypendium stwarzałby sytuację, w której Państwo osiągałoby korzyść (dochód) ze środków unijnych, co jest niezgodne z prawodawstwem unijnym. Ponadto w myśl rozporządzenia Rady WE nr 1260/1999 ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych, organ wypłacający (w tym przypadku Województwo) ma obowiązek zapewnić, że bezpośredni beneficjenci otrzymają płatności możliwie jak najszybciej w pełnej wysokości. Nie mogą mieć miejsca żadne potrącenia, w tym zaliczki na poczet podatku dochodowego, które mogłyby obniżyć powyższe kwoty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż otrzymała Pani stypendium w ramach projektu ?Stypendia dla doktorantów 2008/2009 ? ZPORR? realizowanego przez Urząd Marszałkowski w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 ? Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.6 - Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) oraz ze środków budżetu państwa (25%). Projekt ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych kontynuujących naukę na studiach doktoranckich, których praca naukowa jak i komercjalizacja wyników przyczynią się do podniesienia poziomu innowacyjności województwa. Wysokość stypendium wynosiła 35.550 zł. Stypendium zostało wypłacone jednorazowo (w czerwcu 2009 r.), pomniejszone o zaliczkę na podatek dochodowy od całej kwoty stypendium (6.399 zł).

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania stypendiów otrzymanych przez osoby zaangażowane przy realizacji programu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

W związku z tym wyjaśnienia wymaga, iż wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych Sektorowych Programów Operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju ubiegający się o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 (w tym regionalnych programów operacyjnych), składa wniosek do instytucji zarządzającej, instytucji wdrażającej albo zarządu województwa, zgodnie z systemem realizacji określonym w tych programach.

Dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych, stosownie do art. 27 ust. 1 tej ustawy polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Zatem dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach. Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami, jednostki realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Należy wskazać, iż wprawdzie ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) znowelizowano ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obowiązującą do dnia 31 grudnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.), zmieniając zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, jednakże przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy ustawy o finansach publicznych nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Narodowego Planu Rozwoju pozostały takie same jak w 2006 r.

Z powyższego wynika więc, iż otrzymane stypendium nie pochodzi z bezzwrotnej pomocy finansowanej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym powyższe środki nie powinny podlegać opodatkowaniu, gdyż są współfinansowane z funduszu bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, jest nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika