Zakres opodatkowania wylosowanych nagród. sygn: ITPB2/415-371/11/MM

Zakres opodatkowania wylosowanych nagród.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wylosowanych nagród ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wylosowanych nagród.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca udziela poręczeń kredytów udzielanych przez oddziały banków na rzecz przedsiębiorców działających na terenie miasta i gmin graniczących z Gminą Miasto. W celu intensyfikacji współdziałania Wnioskodawcy z oddziałami banków poprzez wykorzystanie możliwości zabezpieczania kredytów bankowych, jakie oferuje Wnioskodawca, a ponadto wyróżnienia osób zatrudnionych w oddziałach banków Wnioskodawca organizuje konkurs, w ramach którego uczestnicy mają możliwość wylosowania nagród pieniężnych lub rzeczowych. Możliwość wygrania nagród i warunki konkursu uregulowane zostały w regulaminie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w niniejszej sprawie do nagród do kwoty 760 zł - mają zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w niniejszej sprawie do nagród o wartości netto przekraczających kwotę 760 zł mają zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy zarówno w przypadku pytania pierwszego, jak i drugiego mają zastosowanie wskazane wyżej przepisy, gdyż w niniejszej sprawie mamy do czynienia z nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Art. 20 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Jeżeli przedmiotem:


  1. wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,
  2. świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,
  3. świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18


  • nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 ww. ustawy).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w tych konkursach, które są zarówno organizowanej, jak i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasę, radio i telewizję) oraz konkursach z dziedziny: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji ?konkursu?. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to 'przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami'. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Jednocześnie, przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie określa, iż ze zwolnienia korzystają wygrane w tych konkursach, które są organizowane i emitowane przez środki masowego przekazu, t.j. prasę, radio, telewizję albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane i emitowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Przedmiotowym zwolnieniem objęte zostały również nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Wskazać przy tym należy, iż pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem ?sprzedaż premiowa?, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia ?sprzedaż premiowa? zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu ?sprzedaż? oraz ?premiowa?.

Umowa sprzedaży została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Treść art. 535 stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenie drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin ?premia?, ?premiowa? również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia w oparciu o definicję słownikową. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik ?premiowy? należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli m.in. dochodzi do wydania nagród z racji nabycia towaru lub usługi, nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca udziela poręczeń kredytów udzielanych przez oddziały banków na rzecz przedsiębiorców działających na terenie miasta i gmin graniczących z Gminą Miasto. W celu intensyfikacji współdziałania Wnioskodawcy z oddziałami banków poprzez wykorzystanie możliwości zabezpieczania kredytów bankowych, jakie oferuje Wnioskodawca, a ponadto wyróżnienia osób zatrudnionych w oddziałach banków Wnioskodawca organizuje konkurs, w ramach którego uczestnicy mają możliwość wylosowania nagród pieniężnych lub rzeczowych. Możliwość wygrania nagród i warunki konkursu uregulowane zostały w regulaminie.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku nagrody w konkursie organizowanym przez Spółkę nie nalezą do kategorii wygranych, które korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, gdyż organizatorem i emitentem tego konkursu nie są środki masowego przekazu, nie jest to również konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa oraz sportu. Nie można również zgodzić się z Wnioskodawcą, że ww. nagrody wypłacone zostaną w związku ze sprzedażą premiową, albowiem pracownicy oddziałów banków nie uzyskują tych nagród w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz.

Działania Spółki opisane we wniosku nie stanowią również konkursu w znaczeniu użytym w dyspozycji art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Jak wynika z powołanej wcześniej definicji ?konkursem? można bowiem określić przedsięwzięcie jeżeli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego, t.j. zwycięzcy lub zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.

Przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku zostało zorganizowane w celu intensyfikacji współdziałania Wnioskodawcy z oddziałami banków poprzez wykorzystanie możliwości zabezpieczenia kredytów bankowych, jakie oferuje Wnioskodawca oraz wyróżnienia osób zatrudnionych w oddziałach banku.

Z regulaminu ?konkursu? nie wynika natomiast, by wprowadzał on element współzawodnictwa, czy też rywalizacji uczestników, prowadzący do wyłonienia i nagrodzenia najlepszych z nich, niezbędny do uznania, iż przedsięwzięcie zorganizowane przez Wnioskodawcę rzeczywiście stanowi konkurs.

Zatem, z uwagi na fakt iż działania Wnioskodawcy opisane we wniosku nie stanowią sprzedaży premiowej lub konkursu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ten wbrew stanowisku Wnioskodawcy nie znajdzie również zastosowania w przedstawionej sytuacji.

Wobec powyższego, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku nagrody wypłacane przez Wnioskodawcę pracownikom oddziałów banków będą stanowiły dla nich przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej, natomiast Wnioskodawca ? stosownie do art. 42a ww. ustawy ? będzie miał obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 5, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika