Zwolnienie z opodatkowania środków od spółki, która otrzymała je od Unii Europejskiej z tytułu (...)

Zwolnienie z opodatkowania środków od spółki, która otrzymała je od Unii Europejskiej z tytułu realizacji projektu (6. Program Ramowy Badań i Rozwoju Technicznego).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2008 r. (data wpływu 18 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2008 r. (data wpływu 7 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków 6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków 6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej.

Pismem z dnia 18 czerwca 2008 r. został Pan wezwany do uzupełnienia stanu faktycznego złożonego wniosku. Odpowiedzi udzielono pismem z dnia 1 lipca 2008 r.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Firma w 2007 r. realizowała projekty badawcze współfinansowane ze środków 6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej (6. PR jest odrębną linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej i nie należy do Funduszy Strukturalnych). Ze środków otrzymanych przez firmę na finansowanie wyżej wymienionych projektów są pokrywane w części koszty wynagrodzeń pracowników biorących udział w realizacji tych projektów. Projekty realizowane są w całości przez etatowych ? zatrudnionych na podstawie umów o pracę ? pracowników firmy. Możliwym jest dokładne wykazanie, jakie wynagrodzenia finansowane przez Unię Europejską zostały wypłacone poszczególnym pracownikom w poszczególnych miesiącach. Firma odprowadzała w 2007 r. od pracowników biorących udział w projektach finansowanych ze środków UE miesięczne zaliczki na podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Firma do celów finansowania projektów badawczych korzysta ze środków przekazywanych bezpośrednio z Komisji Europejskiej na cele projektów, a nie ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Środki finansowe zostały przyznane na mocy umów (kontraktów z Komisją Europejską) i przekazywane były przez Komisję Europejską bezpośrednio koordynatorom konsorcjów projektów, którzy zgodnie z postanowieniami kontraktów przekazują środki dla poszczególnych partnerów w ramach konsorcjum.

Ponadto wytyczne na temat sposobu wynagradzania pracowników biorących udział w projektach europejskich, okresu objętego dofinansowaniem, funkcji i wykonywanych prac, itd. są opisane w kontraktach, aneksach technicznych do kontraktów oraz w przewodnikach po zasadach finansowania projektów realizowanych w ramach 6. Programu Ramowego.

Wnioskodawca w 2007 r. będąc zatrudnionym w firmie realizował bezpośrednie cele projektów badawczych, które to projekty są finansowane z bezzwrotnej pomocy w ramach 6. PR.

Zadania wykonywane przez Pana w ramach projektów mają charakter prac merytorycznych nad rozwojem oprogramowania i są zgodne z zadaniami opisanymi w dokumentacji projektowej.

Jest Pan zatrudniony w firmie na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu, a zadania wykonywane w ramach projektów badawczych dokumentowane są za pomocą tzw. kart godzinowych pracy w projektach. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest pokrywane w 50% ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach 6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym w 2007 r. zwolnieniu z podatku dochodowego podlegają wynagrodzenia pochodzące ze środków przekazywanych firmie na ten cel przez Unię Europejską...


Zdaniem Wnioskodawcy ? w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? wynagrodzenia wypłacane przez firmę w 2007 r. osobom, których koszty płac pokrywane są ze środków Unii Europejskiej podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego, a fakt realizacji przez pracownika w całości, czy części projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej upoważnia spółkę do odpowiednio pełnego lub częściowego zaniechania poboru zaliczki na podatek dochodowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku firma, w której jest Pan zatrudniony, realizuje projekty w ramach 6. Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej.

Decyzją Nr 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U. WE L. 232/1 z 29 sierpnia 2002 r.) przyjęto ? na lata 2002-2006 ? 6. Program Ramowy w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji, przyczyniający się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji. 6. Program Ramowy jest trzecią największą linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej i jej głównym instrumentem, służącym do finansowania badań w Europie. Jego celem jest rozwój społeczności naukowej, wspieranie prac naukowych i technicznych prowadzonych w ramach ponadnarodowej współpracy w dziedzinie badań, zwłaszcza pomiędzy przemysłem a szkołami wyższymi oraz tworzenie sieci doskonałości. Ww. Program obejmuje trzy podstawowe kierunki działań:


  • koncentrację i integrację badań w UE,
  • strukturyzację Europejskiej Przestrzeni Badawczej,
  • wzmacnianie podstaw Europejskiej Przestrzeni Badawczej.


Zgodnie z Artykułem 12 ust. 5 Rozporządzenia (WE) Nr 2321/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. dotyczącego zasad udziału przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uniwersytetów oraz zasad upowszechniania wyników badań celem realizacji szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej (2002-2006) uczestnicy działania pośredniego, rozumianego jako działalność badawcza i rozwoju technologicznego przedsięwzięta przez jednego lub więcej uczestników w ramach instrumentu szóstego programu ramowego (Art. 2 pkt 2), podpisują porozumienie o konsorcjum.

Zgodnie z Artykułem 13 ust. 1 konsorcjum realizuje działanie pośrednie i przyjmuje w tym celu wszystkie niezbędne i uzasadnione środki. Wspólnotowe wsparcie finansowe jest wypłacane na rzecz koordynatora. Koordynator zarządza wspólnotowym wsparciem finansowym w zakresie jego przydziału uczestnikom oraz działaniami zgodnymi z umową i decyzjami przyjętymi przez konsorcjum zgodnie z procedurami wewnętrznymi ustanowionymi w porozumieniu konsorcjum.

Pomoc UE w zakresie realizacji projektu w ramach Programu przyjmuje formę ?grantu do budżetu? wypłacanego jako wkład w koszty (wyłączając podatki pośrednie, cła, odsetki, itd.) faktycznie poniesione w czasie trwania projektu. Koszty te powinny być konieczne i ?ekonomicznie uzasadnione? oraz zostać właściwie odnotowane w księgach rachunkowych uczestników (lub, jeśli kontrakt tak przewiduje, w księgach ?strony trzeciej?). W zależności od typu działalności maksymalny poziom wsparcia wspólnotowego może osiągać różną wysokość. Komisja Europejska przekazuje środki pomocowe konsorcjum podmiotów, którego przedstawiciele są beneficjentami tychże środków. Grant wypłacany jest w rocznych ratach na podstawie wyników, przy dodatkowej weryfikacji wydatkowania zaliczki w czasie minionego roku wdrażania Wspólnego Programu Działań (JPA). Komisja otrzymuje od konsorcjum sprawozdanie roczne zawierające listę działań z rocznego okresu i odpowiednie dokumenty finansowe. Jednocześnie sieć przedstawia do aprobaty szczegółowy JPA na kolejne 18 miesięcy. Może również wystąpić do Komisji o aktualizację ogólnego JPA. Dodatkowa zaliczka na kolejny okres 18 miesięcy wypłacana jest po zakończeniu procedury.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast firma jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy, który otrzymuje środki pomocowe.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia za pracę wykonaną przez Pana, jako osoby zatrudnionej przez firmę do realizacji projektu w ramach 6. Programu Ramowego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym ? znaczenie ma m.in. ustalenie źródła ich finansowania.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku jest Pan zatrudniony w firmie na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu, a zadania wykonywane w ramach projektów badawczych dokumentowane są na podstawie kart godzinowych w projektach. W przedmiotowej sprawie należy jednak zwrócić uwagę, że wynagrodzenie, o którym mowa w złożonym wniosku finansowane jest w 50% ze środków bezzwrotnej pomocy, a więc tylko w tej części mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Poza tym, w przypadku realizacji przez Wnioskodawcę projektu finansowanego ze środków pomocowych, zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia bezpośrednio (tj. w chwili dokonywania wypłaty) finansowane z tych środków. Natomiast w sytuacji, gdy firma przykładowo, do czasu wypłaty kolejnej transzy z Komisji Europejskiej będzie finansowała wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wynagrodzenia te nie będą finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w odniesieniu do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy podkreślić, iż wymaga on by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Istotną okolicznością zatem ? w myśl tego przepisu ? wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest również charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jako zwolnione z podatku mogą być traktowane jedynie wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca ? płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów prawnych, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

W stanie faktycznym przedstawionym w uzupełnieniu wniosku podano, iż realizował Pan bezpośrednie cele projektów badawczych finansowanych z bezzwrotnej pomocy w ramach 6. Programu Ramowego Badań Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej. Zadania przez Pana wykonywane w ramach projektów miały charakter prac merytorycznych nad rozwojem oprogramowania i były zgodne z zadaniami opisanymi w dokumentacji projektowej.

Mając na względzie powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku i uzupełnieniu tego wniosku wynagrodzenia otrzymywane przez Pana w 2007 r. w części, w której w chwili dokonywania ich wypłaty przez pracodawcę ? beneficjenta 6. Programu Ramowego Badań Rozwoju Technicznego Unii Europejskiej były finansowane ze środków unijnych i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego poprzez wykonywanie przez Pana prac merytorycznych ujętych w stosownych dokumentach programowych korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika