Czy wynagrodzenia Wnioskodawcy za okres zatrudnienia t.j. od 6 czerwca 2008 r. do 31 stycznia 2009 r. (...)

Czy wynagrodzenia Wnioskodawcy za okres zatrudnienia t.j. od 6 czerwca 2008 r. do 31 stycznia 2009 r. w 83,45% podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


FIRMA ?J.? S.A. O/w Polsce jest generalnym wykonawcą kontraktu Budowa Węzła na skrzyżowaniu autostrady. Kontrakt ten realizowany był w okresie od 30 czerwca 2008 r. do 31 maja 2010 r. ze środków Unii Europejskiej - projekt przeznaczonych na pokrycie w 83,45% wydatków kwalifikowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Od 6 czerwca 2008 r. Wnioskodawca był zatrudniony na podstawie zawartej w dniu 6 czerwca 2008 r. umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku Kierownik Robót Mostowych w pełnym wymiarze czasu pracy w firmie ?J.? S.A. O/w Polsce. Miejscem pracy wskazanym w umowie o pracę była Budowa Węzła, gdzie znajdowało się biuro Wnioskodawcy w umieszczonych barakach na terenie budowy i tam też wykonywał swoje obowiązki jako Kierownik Robót Mostowych.


Zakres obowiązków przy budowie obiektów inżynierskich t.j. mostów na budowanym Węźle, na skrzyżowaniu się dwóch autostrad obejmował:


  1. w zakresie merytorycznym:


    1. tworzenie harmonogramów rzeczowo-finansowych związanych z realizacją etapów budowy dla każdego obiektu mostowego. Zakres obejmował harmonogramy postępu robót i przerobionych kosztów i ich bieżącą aktualizację,
    2. analizowanie dokumentacji budowy ww. obiektów mostowych (Specyfikacji Technicznych, Projektu Budowlanego i Wykonawczego, Kosztorysów i Przedmiarów Robót), uzgadnianie bezpośrednio z Biurem Projektów i Nadzorem Inwestorskim nieścisłości i wprowadzanych zmian podczas budowy,
    3. tworzenie i prowadzenie (dziennych, tygodniowych i miesięcznych) bieżących raportów z przebiegu prac na budowie dla każdego obiektu mostowego z osobna,
    4. prowadzenie tygodniowych Narad Technicznych oraz uczestnictwo w comiesięcznych Radach Budowy,
    5. zbieranie ofert od bezpośrednich podwykonawców na materiały i usługi związane z budową obiektów mostowych,
    6. organizowanie spotkań i negocjacji z przyszłymi podwykonawcami robót dotyczących budowy mostów (ustalanie cen i zakresu robót na obiektach mostowych) i prowadzenie spotkań koordynacyjnych z podwykonawcami robót,
    7. rozliczanie podwykonawców robót z prowadzonych prac na mostach,
    8. analizowanie kosztów i czasu realizacji zadań i rozwiązań technicznych jak: budowa platform roboczych, zabijanie ścianek szczelnych, zwiększanie zakresu wykopów i ich odwadnianie, przenoszenie i mobilizacja sprzętu ciężkiego (koparek, ładowarek, palownic, spycharek, równiarek, maszyn do budowy ścian szczelinowych),
    9. przygotowywanie dokumentów z wykonanych prac do zaakceptowania i dokonania sprzedaży do Zamawiającego z każdej przerobionej i wykonanej pracy oraz wbudowanego materiału w obiekt mostowy,
    10. ewidencjonowanie wprowadzanych zmian i korekt w projektach do stworzenia Dokumentacji Powykonawczej przy rozliczaniu i zamykaniu kontraktu tzw. kolaudant czyli wykonanie i przekazanie Zamawiającemu robót wraz z Dokumentacją Powykonawczą.

  2. w zakresie manualnym:


    1. stały nadzór na powierzonych obiektach mostowych i kierowanie brygadami roboczymi,


      1. ustalanie dziennych zakresów robót dla zespołów roboczych i przydzielanie im zadań,
      2. ustalanie ilości niezbędnych pracowników fizycznych, zbrojarzy, cieśli, kierowców, pracowników wykwalifikowanych i niewykwalifikowanych do wykonywania określonych zadań na budowie
      3. stały, bezpośredni nadzór nad prowadzonymi robotami przez zespoły robocze,
      4. rozwiązywanie problemów technicznych wynikających z prowadzonych robót bezpośrednio na budowie,

    2. nadzór i ustalanie zakresu prac majstrom na powierzonych obiektach mostowych (każdy obiekt mostowy lub zespół obiektów mostowych przynależał do majstra mostowego):


      1. ustalanie i raportowanie dziennych wykonanych prac oraz powierzonych obowiązków majstrom budowy,
      2. spotkania koordynacyjne z majstrami budowy dotyczące ustalania przebiegu robót na każdym z obiektów mostowych, rozwiązywania pojawiających się problemów na budowie,

    3. ustalanie i organizowanie dostaw materiałów oraz sprzętu dla każdego obiektu mostowego z osobna dla:


      1. dostaw takich materiałów jak: stal zbrojeniowa, konstrukcyjna i sprężająca, szalunki i rusztowania, tarcica surowa nieobrzynana t.j. deski, kantówki, krążyny, bale oraz sklejki na szalunki (tworzenie harmonogramów dostaw na ww. asortyment i ich kontrola podczas dostawy),
      2. dostaw mieszanek betonowych (tworzenie harmonogramów dostaw mieszanek, ustalanie ilości: dostaw mieszanek, samochodów tzw. betonowozów i wielkości pomp do podawania mieszanek),
      3. organizowanie potrzebnego sprzętu do budowy mostów t.j. koparek, koparko-ładowarek, żurawi samojezdnych i wieżowych, zagęszczarek, agregatów prądotwórczych, kompresorów, palników, szlifierek, wiertarek, młotów pneumatycznych, pomp odwadniających, łat wibracyjnych, wibratorów wgłębnych, przetwornic, drobnych narzędzi typu, cęgi, młotki, miary, szpachelki, zacieraczki, pace, przedłużacze, rozdzielnice, lampy halogenowe.

    4. bezpośrednia kontrola na budowie na powierzonych obiektach mostowych podczas betonowania czyli:


      1. kontrola dostaw i wbudowania mieszanek betonowych, prawidłowo prowadzonych ich badań laboratoryjnych,
      2. podpisywanie dokumentów dostaw mieszanek betonowych, tzw. dokumentów WZ,

    5. bezpośrednia kontrola na budowie przy dostarczaniu takich materiałów jak: stal zbrojeniowa, sprężająca i konstrukcyjna (elementy konstrukcji przygotowane do scalania), szalunki, rusztowania, inne materiały oraz sprzęt:


      1. kontrola ilości i jakości dostarczanego ww. asortymentu oraz podpisywanie dokumentów dostaw tzw. WZ,
      2. prowadzenie spisu i zestawiania dokumentów dostarczanych z dowożonym materiałem i sprzętem,
      3. kontrola i stały nadzór nad montażem i scalaniem elementów konstrukcji na placu budowy,
      4. zdawanie wykorzystanych szalunków i rusztowań po zakończeniu budowy poszczególnych elementów mostów,

    6. rozliczanie budowy w zakresie dostarczanych materiałów i sprzętu:


      1. zbieranie dokumentów (Atestów, Deklaracji Zgodności, Certyfikatów i Oświadczeń Producentów, Norm Budowlanych) do rozliczenia i zatwierdzania robót oraz materiałów budowlanych dla każdego mostu z osobna,
      2. zdawanie dziennych i tygodniowych raportów kosztowych dotyczących zamawianych i dostarczanych materiałów oraz sprzętu z rozbiciem dla każdego obiektu mostowego,

    7. przygotowywanie i organizacja placu budowy dla każdego obiektu mostowego lub zespołu obiektów mostowych:


      1. planowanie i realizacja: usytuowania zaplecza budowy oraz dróg technologicznych, dojazdowych, zjazdowych do wykopów, platform roboczych dla sprzętu i rusztowań, placu składowego na materiały i sprzęt,
      2. zapewnienie odpowiedniego oświetlenia palcu budowy,
      3. zamawianie i rozdzielanie niezbędnej odzieży i sprzętu BHP dla pracowników,
      4. protokołowanie przekazywania placów budów z poszczególnymi podwykonawcami robót specjalistycznych wykonującymi takie prace jak: pale żelbetowe, ścianki szczelne i ścianki szczelinowe, montaż konstrukcji stalowych, montaż zbrojenia na budowie, wykonanie szalunków i ustawianie rusztowań, itp.

    8. przeglądy i odbiory robót bezpośrednio na budowie w poszczególnych etapach realizacji obiektów mostowych:


      1. stały nadzór zgodności i prawidłowości wykonywanych przez zespoły robocze takich prac jak: montaż szalunków, rusztowań, zbrojenia, kotew i 'marek' stalowych, montaż dylatacji, barier, balustrad i barieroporęczy, osadzanie krawężników i prefabrykatów gzymsowych, kładzenie izolacji epoksydowych, bitumicznych i termozgrzewalnych, malowanie ustrojów inżynierskich, wykonywania pali betonowych, ścianek szczelnych i szczelinowych,
      2. nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP (zabezpieczania wykopów, wygradzania stref niebezpiecznych, oznakowania placów budów, zapewnianie o prawidłowy sprzęt ochronny dla pracowników: kaski, buty, szelki,
      3. wpisywanie i zgłaszanie wykonanych robót do odbioru w Dzienniku Budowy,
      4. organizowanie i bezpośrednie uczestniczenie podczas odbiorów robót przez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego,
      5. uczestnictwo przy kontrolach budowy organów BHP, PIP, Nadzoru Budowlanego i Ochrony Środowiska,
      6. organizacja i kontrola prac geodetów przy wytyczaniu i inwentaryzowaniu np.: wykonanych wykopów, podpór, ustrojów nośnych, izolacji, powłok malarskich, osadzonych dylatacji, krawężnikowi kotew różnego typu,
      7. organizowanie wykonania wymaganych badań laboratoryjnych dla np.: zagęszczonego podłoża, mieszanek betonowych, wbudowanego betonu t.j. badań wytrzymałościowych, nasiąkliwości, mrozoodporności i wodoszczelności, przyczepności do podłoża ułożonych pap termozgrzewalnych, izolacji bitumicznych i epoksydowych, powłok malarskich akrylowych i hydrofobizacyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenia Wnioskodawcy za okres zatrudnienia t.j. od 6 czerwca 2008 r. do 31 stycznia 2009 r. w 83,45% podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy;


  • zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z przytoczonego wyżej przepisu ? w opinii Wnioskodawcy ? wynika, iż od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są te dochody, w stosunku do których spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:


  1. dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  2. podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.


Wnioskodawca uważa, że w Jego przypadku zostały spełnione obydwa warunki do skorzystania ze zwolnienia, ponieważ:


  1. kontrakt Budowa Węzła na skrzyżowaniu autostrady w okresie od 1 czerwca 2008 r. do 30 listopada 2010 r. był finansowany ze środków Unii Europejskiej - projekt przeznaczonych na pokrycie w 83,45% wydatków kwalifikowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.


  2. Program Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 finansowany jest z Funduszu Spójności. Środki wypłacane w ramach Programu stanowią refundację poniesionych wydatków na realizację projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Przyjęte zasady korzystania ze środków unijnych nie zmieniają faktu, iż ostateczny ciężar ekonomiczny bezzwrotnej pomocy ponosi w tym przypadku Unia Europejska.

  3. Wnioskodawca był zatrudniony na umowę o prace w firmie będącej generalnym wykonawcą kontraktu, pracę zarówno określoną w umowie jak i fizycznie świadczył przy uli. P., gdzie znajdowało się Jego biuro w umieszczonych barakach na terenie budowy oraz bezpośrednio realizował pełną obsługę kierowniczą, inżynierską i techniczną na tym kontrakcie m.in. poprzez stały nadzór na powierzonych obiektach mostowych i kierowanie brygadami roboczymi, nadzór i ustalanie zakresu prac majstrom na powierzonych obiektach mostowych, ustalanie i organizowanie dostaw materiałów oraz sprzętu, bezpośrednią kontrolę na budowie przy powierzonych obiektach mostowych podczas betonowania, dostarczania stali zbrojeniowej i stali sprężającej, dostarczania gotowych stalowych elementów konstrukcji mostowych przygotowanych do scalania (stal konstrukcyjna), dostarczania szalunków i rusztowań, rozliczanie budowy w zakresie dostarczanych materiałów i sprzętu, przygotowywanie zaplecza do budowy ww. obiektów inżynierskich (organizacja placu budowy), przeglądy i odbiory bezpośrednio na budowie w poszczególnych etapach realizacji budowy obiektów mostowych. Ponadto, poprzez tworzenie i prowadzenie bieżących (dziennych, tygodniowych oraz miesięcznych) raportów z przebiegu prac na budowie dla każdego obiektu mostów, przygotowywanie ścisłych harmonogramów rzeczowo - finansowych związanych z realizacją poszczególnych etapów budowy dla każdego obiektu mostowego, organizowane i prowadzenie spotkań koordynacyjnych z podwykonawcami robót, rozliczanie podwykonawców robót z prowadzonych prac na mostach, analizowanie rozwiązań technicznych pod względem kosztów i czasu wymaganego do realizacji określonego zadania, przygotowywanie dokumentów z wykonanych prac do zaakceptowania i dokonania sprzedaży do Zamawiającego, prowadzenie spisu i ewidencji wprowadzanych zmian oraz korekt w projektach obiektów mostowych, analizowanie dokumentacji budowy ww. obiektów mostowych (Specyfikacji Technicznych, Projektu budowlanego i Wykonawczego, Kosztorysów i Przedmiarów Robót), uzgadnianie bezpośrednio z Biurem Projektów i Nadzorem Inwestorskim nieścisłości i wprowadzanych zmian w dokumentacji budowy


Wnioskodawca był zatrudniony przez firmę ?J.? S.A. tylko i wyłącznie w celu realizacji tego programu jakim była Budowa Węzła.

Mając powyższe na uwadze, uważa, iż Jego dochody uzyskane na podstawie umowy o pracę na stanowisku Kierownik Robót Mostowych jako zawartej z osobą bezpośrednio realizującą cel kontraktu jakim jest Budowa Węzła poprzez pełną obsługę kierowniczą, inżynierską i techniczną na tejże budowie, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,


W świetle ww. przepisów dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko został przygotowany na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006 r. ze zm.), rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 219 z 31.07.2006 r.) oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego Fundusz Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1164/94 (Dz. Urz. UE L 219 z 31.07.2006 r.), a także na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84 poz. 712).

Natomiast zasady działania ww. programu w latach 2007-2013 zostały zatwierdzone decyzją Komisji Europejskiej z dnia 7 grudnia 2007 r. oraz przyjęte uchwałą Rady Ministrów w dniu 3 stycznia 2008 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Na podstawie art. 200 ust. 4 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl art. 106 ust.

1 pkt 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008 r. wydatki budżetu państwa dzielą się na dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej 'dotacjami rozwojowymi'.

Stosownie do art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 20 grudnia 2008 r. wydatki budżetu państwa dzielą się na dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej 'dotacjami rozwojowymi'.

W świetle przepisów ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Mając na uwadze stan faktyczny opisany we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, iż w odniesieniu do wynagrodzeń otrzymanych ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem finansowania tych wynagrodzeń są bowiem wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy.

Reasumując, wynagrodzenia otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika