Możliwość łącznego opodatkowania małżonków.

Możliwość łącznego opodatkowania małżonków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 30 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości łącznego opodatkowania małżonków ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości łącznego opodatkowania małżonków.


We wniosku tym zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę. W 2012 r. planuje wstąpić w związek małżeński. Przyszła małżonka Wnioskodawcy jest pracownikiem cywilnym służby NATO. Pracuje w C. S. S. P., w ośrodku szkoleniowym NATO podległym Dowództwu ds. Transformacji w Norfolk. Zajmuje stanowisko S. O. H. R. i zajmuje się Zarządzaniem Zasobami Ludzkimi.

Dochody przyszłej małżonki Wnioskodawcy, jako pracownika służby cywilnej NATO, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie umowy z dnia 13 kwietnia 2005 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji (HQ SACT) (Dz. U. z 2005 r. Nr 227, poz. 1945). Umowa ta dotyczy ustanowienia i wsparcia C. S. S. P. (JFTC) NATO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym przyszła małżonka uzyskuje dochód, który całkowicie jest zwolniony z opodatkowania.

Dodatkowo Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, opodatkowanej na zasadach ogólnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy po zawarciu aktu małżeństwa Wnioskodawca uzyskując dochody zarówno z tytułu umowy o pracę oraz z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, będzie mógł wraz ze swoją małżonką pomimo osiąganych przez nią dochodów zwolnionych z opodatkowania skorzystać przy składaniu zeznania rocznego z preferencyjnego opodatkowania małżonków na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, od osiąganych przez nich dochodów. Jednakże art. 6 ust. 2 ww. ustawy przewiduje możliwość preferencyjnego opodatkowania dochodów osiąganych przez obojga małżonków. Stanowi on, że małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c.

Według Wnioskodawcy, z treści art. 6 ust. 8 ustawy bezspornie wynika, że prawa łącznego opodatkowania dochodów określonych w art. 9 ust. 1 i 1a pozbawieni zostali małżonkowie w sytuacji, gdy w roku podatkowym chociażby do jednego z nich miały zastosowanie przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przepisy ustawy o podatku tonażowym, lub osoby samotnie wychowujące dzieci.

Wnioskodawca uważa, że małżonkowie, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa oraz którzy pozostają w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu rocznym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów. Zatem jednym z warunków skorzystania z preferencji jest złożenie wniosku w zeznaniu podatkowym. Wniosek może być wyrażony przez jednego z małżonków, który traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka o łączne opodatkowanie. Zdaniem Wnioskodawcy, każdy z małżonków będzie mógł odliczyć m.in. wydatki na składki społeczne oraz zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne. Podatek należy obliczyć w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. Z powyższego więc wynika, że przepis art. 6 ust. 2 ww. ustawy stanowi szczególne odstępstwo od generalnej zasady odrębnego opodatkowania.

Wnioskodawca powołuje wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Ke 321/11, zgodnie z którym ?rozwiązanie wprowadzone w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a polegające na możliwości złożenia wspólnego zeznania rocznego, uzasadnione jest charakterem małżeństwa (rodziny), który przejawia się również w tym, że stanowi ono, jak w niniejszej sprawie, ekonomiczną jedność. Ta ekonomiczna jedność małżonków uzasadnia właśnie przyznanie im obojgu możliwości skorzystania z odliczenia opisanego w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby mógł skorzystać z preferencyjnego sposobu opodatkowania małżonków na podstawie art. 6 ust. 2 ww. ustawy nie jest konieczne osiąganie jakichkolwiek przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie przez jego małżonkę. Sam fakt prowadzenia (bądź nie) działalności gospodarczej nie ma natomiast znaczenia dla możliwości wspólnego opodatkowania.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również w sytuacji, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Ponadto ? w ocenie Wnioskodawcy ? zasada wspólnego opodatkowania ma też zastosowanie, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał dochodów opodatkowanych (wówczas kwota dochodu wynosi 0 zł) według skali. W takim przypadku podatek określa się w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym, że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany.

Końcowo Wnioskodawca uważa, że osiąganie przez jego przyszłą małżonkę dochodów zwolnionych z tytułu pracy w C. S. S. P. nie ma wpływu na wykluczenie możliwości wspólnego rozliczania się małżonków w przyszłym związku małżeńskim. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyłączeń przy wspólnym rozliczaniu się małżonków z tytułu osiągania przez jednego z małżonków dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie odrębnych ustaw.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zmianami) małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Stosownie do treści art. 6 ust. 2 i 2a ww. ustawy, małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, tj. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku (art. 6 ust. 3 ustawy).

Na mocy art. 6 ust. 8 cytowanej ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Natomiast przepis art. 6 ust. 10 ww. ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi odstępstwo od generalnej zasady odrębnego opodatkowania. Wskazać należy również, iż ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków, wyraźnie określił warunki, jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać.


W świetle zacytowanych przepisów, z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 2 ustawy, mogą zatem wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:


  • podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,
  • przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,
  • przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa małżeńska,
  • żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym ani nie mają do nich zastosowanie przepisy art. 30c (tzw. podatek liniowy) oraz postanowienia ustawy o podatku tonażowym.


Z analizy opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę. W 2012 r. planuje wstąpić w związek małżeński. Przyszła małżonka Wnioskodawcy jest pracownikiem cywilnym służby NATO. Pracuje w C. S. S. P., w ośrodku szkoleniowym NATO podległym Dowództwu ds. Transformacji w Norfolk.

Dochody przyszłej małżonki Wnioskodawcy, jako pracownika służby cywilnej NATO, podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Dodatkowo Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, opodatkowanej na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca w 2013 r. będzie mógł skorzystać z preferencyjnego rozliczenia przysługującego małżonkom, na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli będą spełniać przesłanki określone w tym przepisie. Fakt uzyskiwania przez małżonkę Wnioskodawcy dochodów zwolnionych z opodatkowania jak również rozpoczęcie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych według skali podatkowej nie wyklucza możliwości wspólnego rozliczenia dochodów małżonków.

Końcowo wskazać jednak należy, że w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tutejszy organ wydając interpretację prawa podatkowego dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Celem interpretacji jest przekazanie informacji o zastosowaniu przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez podmiot składający wniosek o wydanie interpretacji. Organ udzielając interpretacji przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do sytuacji indywidualnej wskazanej przez wnioskodawcę.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do powiązanego z nim pytania, wpisanego w nakreślone wnioskiem zdarzenie przyszłe. Ocena ta nie rozstrzyga natomiast prawidłowości zakwalifikowania dochodów małżonki Wnioskodawcy, jako zwolnionych z opodatkowania jak i możliwości odliczenia składek społecznych i zdrowotnych, opłacanych przez małżonkę Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B., ul. J., B., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika