Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu ?Bądź na fali ? zostań ratownikiem? dochody (...)

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu ?Bądź na fali ? zostań ratownikiem? dochody kierownika projektu oraz pozostałych osób bezpośrednio realizujących projekt na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą zwolnione z podatku dochodowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 9 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 11 maja 2010 r. ?W.? zawarło umowę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VI, Rynek pracy otwarty dla wszystkich, działanie 6.1. Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie z Wojewódzkim Urzędem Pracy na realizacje projektu pt. ?Bądź na fali ? zostań ratownikiem?. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 maja 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r. ?W.? jest beneficjentem tego projektu. Dofinansowanie projektu wynosi 1.488.795 zł, w tym 1.265.475 zł (85%) pochodzi ze środków europejskich, a 223.319,25 zł (15%) z dotacji celowej z budżetu krajowego. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadzi rekrutację i bezpłatne szkolenie 80 osób pozostających bez pracy z powiatów zagrożonych bezrobociem na zawodowych ratowników.


Do realizacji projektu został powołany Decyzją Prezesa ?W.? zespół projektu w którego skład wchodzą:


  • kierownik projektu ? Prezes ?W.? będący pracownikiem ?W.?, w projekcie zatrudniony na umowę zlecenie;
  • asystent kierownika projektu ? osoba fizyczna nie będąca pracownikiem ?W.?, w projekcie zatrudniona na umowę zlecenie;
  • księgowa projektu ? księgowa ?W.? będąca pracownikiem, w projekcie zatrudniona na umowę zlecenie
    oraz pozostałe osoby realizujące projekt, w tym osoby fizyczne którym ?W.? na podstawie zawieranych umów zlecenia i o dzieło, zleca wykonanie czynności zaplanowanych w budżecie projektu.


Wynagrodzenie kierownika projektu jak i pozostałych osób, zatrudnionych do bezpośredniej realizacji projektu, przewidziane jest w budżecie projektu.

?W.? jest specjalistycznym stowarzyszeniem, którego celem jest organizowanie pomocy oraz ratowanie osób, które uległy wypadkowi lub narażone są na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na wodach. Źródłem dochodu ?W.? są składki członkowskie, dotacje i wpływy z działalności statutowej. Wnioskodawca jest stowarzyszeniem non ? profit o celach niezarobkowych, a wszystkie środki finansowe przeznacza na realizacje celów statutowych.

?W.? korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z przeznaczeniem dochodu wyłącznie na cele statutowe i nie jest płatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym podatek VAT w ramach realizowanego projektu nie będzie odliczany.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu ?Bądź na fali ? zostań ratownikiem? dochody kierownika projektu oraz pozostałych osób bezpośrednio realizujących projekt na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą zwolnione z podatku dochodowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody kierownika projektu oraz osób realizujących merytorycznie czyli bezpośrednio cele projektu są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisów dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Ponadto podkreślenia wymaga, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym - związanym z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi to zwolnienie jest bowiem zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, które otrzymuje podatnik.

Jak wskazano we wniosku, w dniu 11 maja 2010 r. ?W.? zawarło umowę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VI, Rynek pracy otwarty dla wszystkich, działanie 6.1. Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie z Wojewódzkim Urzędem Pracy na realizacje projektu pt. ?Bądź na fali ? zostań ratownikiem?. Projekt będzie realizowany w okresie od 1 maja 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r. 'W.' jest beneficjentem tego projektu. Dofinansowanie projektu wynosi 1.488.795 zł, w tym 1.265.475 zł (85%) pochodzi ze środków europejskich, a 223.319,25 zł (15%) z dotacji celowej z budżetu krajowego. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadzi rekrutację i bezpłatne szkolenie 80 osób pozostających bez pracy z powiatów zagrożonych bezrobociem na zawodowych ratowników.


Do realizacji projektu został powołany Decyzją Prezesa ?W.? zespół projektu w którego skład wchodzą:


  • kierownik projektu ? Prezes ?W.? będący pracownikiem ?W.?, w projekcie zatrudniony na umowę zlecenie;
  • asystent kierownika projektu ? osoba fizyczna nie będąca pracownikiem ?W.?, w projekcie zatrudniona na umowę zlecenie;
  • księgowa projektu ? księgowa ?W.? będąca pracownikiem, w projekcie zatrudniona na umowę zlecenie
    oraz pozostałe osoby realizujące projekt, w tym osoby fizyczne którym ?W.? na podstawie zawieranych umów zlecenia i o dzieło, zleca wykonanie czynności zaplanowanych w budżecie projektu.


Wynagrodzenie kierownika projektu jak i pozostałych osób, zatrudnionych do bezpośredniej realizacji projektu, przewidziane jest w budżecie projektu.

?W.? korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z przeznaczeniem dochodu wyłącznie na cele statutowe i nie jest płatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym podatek VAT w ramach realizowanego projektu nie będzie odliczany.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadzono nowe zasady systemu przepływów środków pomocowych (europejskich) przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych. Zmiany te wprowadzono ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).


Przy czym wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej ?płatnościami?, odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (?).

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów.

Na podstawie art. 200 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1.


Ponadto podkreślenia wymaga, że zmiany wprowadzone w zakresie sposobu prowadzenia rozliczeń pieniężnych programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez nową ustawę o finansach publicznych znalazły swoje odzwierciedlenie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym począwszy od 1 stycznia 2010 r. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został rozszerzony o dwa nowe przepisy zwalniające od podatku środki otrzymywane w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich:


    1. płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
    2. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).


Przy czym ustawodawca wykluczył możliwość stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, określonych w art. 12 ust. 1 (dodany ust. 32 w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z analizy powyższych przepisów wynika zatem, że na tle zwolnień przedmiotowych należy rozróżnić bezzwrotną pomoc, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy oraz płatności na realizację projektów i pomoc otrzymywaną przez uczestników projektów pochodzące ze środków europejskich, które mogą korzystać ze zwolnień przedmiotowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym z powyższych przyczyn nie jest możliwe stwierdzenie, iż wynagrodzenia osób wskazanych we wniosku, związane z realizacją programu współfinansowanego z budżetu środków europejskich, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak wykazano powyżej zakres przedmiotowy tego przepisu nie obejmuje środków pieniężnych wypłacanych w związku z realizacją programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ponadto, ponieważ osoby zatrudnione przy realizacji wskazanego we wniosku projektu, nie są beneficjentami pomocy (beneficjentem jest 'W.'), ani też nie są uczestnikami projektu, tj. osobami, do których faktycznie skierowana jest pomoc, zatem do dochodów tych osób uzyskanych w związku z realizacją projektu nie mogą mieć również zastosowania zwolnienia przedmiotowe uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych przy realizacji projektu ?Bądź na fali ? zostań ratownikiem?, prowadzonego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika