Zwrot zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. sygn: ITPB2/415-661/10/BK

Zwrot zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wkładu mieszkaniowego przez Spółdzielnię Mieszkaniową w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 15 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wkładu mieszkaniowego w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia rozlicza osobę uprawnioną zgodnie z przepisami art. 11 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Jeżeli prawo wygasło od 31 lipca 2007 r. zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 21 - w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Natomiast jeśli prawo do lokalu wygasło przed 31 lipca 2007 r. (przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 2 ? w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu.

W praktyce, powyższe rozliczenia różnią się od siebie w ten sposób, że rozliczenie i wypłata wkładu mieszkaniowego, jeżeli prawo do lokalu wygasło przed 31 lipca 2007 r., następuje do wysokości wniesionego wkładu mieszkaniowego, czyli z uwzględnieniem proporcji jaka pierwotnie wkład mieszkaniowy stanowił w wielkości wkładu budowlanego. Natomiast, jeżeli prawo do lokalu wygasło od 31 lipca 2007 r., rozliczenie i wypłata wkładu mieszkaniowego poza wspomnianą powyżej wysokością wniesionego wkładu mieszkaniowego obejmuje również różnicę pomiędzy wartością rynkową lokalu a wniesionym wkładem mieszkaniowym, po potrąceniu nominalnej kwoty umorzenia kredytu w części przypadającej na ten lokal.


Wobec powyższego zadano następujące pytania.


  1. Czy wypłata wniesionego wkładu mieszkaniowego będzie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem, który podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy wypłata różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wniesionym wkładem mieszkaniowym będzie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem, który podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy spółdzielnia mieszkaniowa, w przypadku wypłaty wniesionego wkładu mieszkaniowego lub różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wniesionym wkładem mieszkaniowym, powinna wystawić informację PIT-8C i jaką ewentualnie wartość powinna w tej informacji wykazać...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

W związku z powyższym, wypłata wniesionego wkładu mieszkaniowego do wysokości wniesionych wkładów jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego. Tym samym spółdzielnia nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

W odniesieniu do różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wniesionym wkładem mieszkaniowym, Wnioskodawca wyraża stanowisko, że różnica ta również powinna korzystać ze zwolnienia podatkowego. Intencją ustawodawcy, zdaniem Wnioskodawcy, co znalazło swój wyraz w nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, było ograniczenie żądania spółdzielni dotyczące uzupełnienia wkładu budowlanego, tylko do nominalnej kwoty umorzenia kredytu w części przypadającej na dany lokal. Ustawodawca przyjął zatem, że członek spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest w posiadaniu wkładu mieszkaniowego stanowiącego różnicę pomiędzy wkładem budowlanym a nominalną kwotą umorzenia kredytu. Żeby rozwiać wątpliwości co do ewentualnego opodatkowania kwoty różnicy pomiędzy wkładem budowlanym a wniesionym wkładem mieszkaniowym, Minister Finansów wydał w powyższej sprawie komunikat z dnia 24 stycznia 2008 r. w sprawie niewystępowania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych przy dokonywaniu przekształceń własnościowych mieszkań spółdzielczych na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Ponieważ, zarówno przy przekształceniu prawa do lokalu z lokatorskiego w odrębna własność, jak i przy wypłacie wartości rynkowej lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu, uprawniony odnosi taką samą korzyść, to zdaniem Wnioskodawcy, w obu przypadkach ma zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym, także wypłata różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a wniesionym wkładem mieszkaniowym nie nakłada na spółdzielnię obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie ?w szczególności? wskazuje, iż zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte dyspozycją tego przepisu.

Kwestię zwrotu wniesionego wkładu mieszkaniowego reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zmianami).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 lipca 2007 r. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale. W wypadku gdy przysługuje ono małżonkom, wygaśnięcie prawa następuje z chwilą ustania członkostwa obojga małżonków.

W myśl art. 11 ust. 2 w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu. W rozliczeniu tym nie uwzględnia się długu obciążającego członka z tytułu przypadającej na niego części zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu wraz z odsetkami, o którym mowa w art. 10 ust. 3. Warunkiem wypłaty wartości wkładu mieszkaniowego albo jego części jest opróżnienie lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1.

Przysługujący osobie uprawnionej wkład mieszkaniowy, ustalony w sposób przewidziany w ust. 2, nie może być wyższy od kwoty, jaką spółdzielnia jest w stanie uzyskać od członka obejmującego dany lokal w trybie przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię (art. 11 ust. 21).

W wyniku nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873 ze zmianami) art. 11 ust. 1 otrzymał brzmienie, zgodnie z którym spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 21 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 31 lipca 2007 r., w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 11 ust. 22 ww. ustawy, z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.

Warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu ( art. 11 ust. 24 ww. ustawy).

Zatem zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

Z analizy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż w przypadku wygaśnięcia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Spółdzielnia będzie rozliczać osobę uprawnioną zgodnie z przepisami art. 11 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Jeżeli prawo do lokalu wygasło od 31 lipca 2007 r., to zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 21 spółdzielnia wypłaca jej wartość rynkową tego lokalu. Natomiast, jeśli prawo do lokalu wygasło przed dniem 31 lipca 2007 r., to stosownie do brzmienia art. 11 ust. 2, spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż kwota wkładu mieszkaniowego albo jego wniesiona część, zwaloryzowana według wartości rynkowej lokalu lub wartość rynkowa lokalu, która zostanie zwrócona w związku z wygaśnięciem lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, do wysokości uprzednio wniesionego wkładu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem (tj. kwota wynikająca z waloryzacji wkładu) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym.

W takim przypadku Wnioskodawca nie ma jednak obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy, ale obowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Jednocześnie należy wskazać, iż w kwocie przychodu nie uwzględnia się przychodów zwolnionych od podatku a jedynie nadwyżkę pomiędzy uzyskanym przychodem a wniesionym wkładem.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika