Zakres opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedazy działek.

Zakres opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedazy działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu ? 18 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działek.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Dnia 5 grudnia 2000 r. nabyła Pani w drodze darowizny od siostry 1/3 udziału we współwłasności nieruchomości stanowiącej niezabudowaną, nieuzbrojoną oraz przeznaczoną pod pas zieleni działkę gruntu o numerze 558 o powierzchni 0,9774 ha. Na tą okoliczność sporządzono w Sądzie Rejonowym księgę wieczystą. Powyższy grunt został wcześniej t.j. dnia 6 listopada 1990 r., umową darowizny przekazany siostrze przez ojca.

Dnia 22 października 2004 r. Prezydent Miasta wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na budowie ulicy G. do skrzyżowania, obejmującego m.in. działkę 558. W związku z powyższym działka ta decyzją Prezydenta Miasta z dnia 27 stycznia 2006 r. została podzielona na dwie działki: nr 558/1 o powierzchni 0,8939 ha i nr 558/2 o powierzchni 0,0835 ha. Działka nr 558/2 przeznaczona została na poszerzenie pasa drogowego ulicy, natomiast przeznaczenie działki 558/1 pozostało bez zmian (w księdze wieczystej w pozycji dotyczącej sposobu korzystania widnieje zapis Ł - łąki trwałe). Lokalizacja powyższych działek nie uległa zmianie (decyzja z dnia 27 stycznia 2006 r. wydana została w oparciu o przepisy art. 104 kpa, art. 96 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami). Sprostowanie księgi wieczystej w zakresie podziału gruntu 558 na dwie nowo wydzielone działki 558/1 i 558/2 nastąpiło dnia 23 lipca 2008 r. w odpowiedzi na zawiadomienie Starostwa Powiatowego o występujących niezgodnościach ksiąg wieczystych z danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. W dniu 24 października 2008 r. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru miasta, w wyniku której działka 558/1 została przekształcona na teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej-wolnostojącej (oznaczenie MN37). Przekształcenia nie dokonano na Pani wniosek.


W związku z pogarszającym się stanem zdrowia i sytuacją finansową (mąż Pani jest rencistą, natomiast Pani od kilku lat jest osobą bezrobotną) postanowiła Pani wraz z pozostałymi udziałowcami, którzy znajdują się w podobnej sytuacji materialnej, sprzedać posiadaną działkę o nr 558/1. Nie znalazł się chętny na zakup gruntu w całości, dlatego wystąpiła konieczność podziału gruntu na mniejsze działki. Warunkiem podziału nieruchomości na mniejsze działki, zapisanym w planie zagospodarowania przestrzennego, był nakaz stworzenia regularnych kształtów nowych działek, poprzez scalenie całego terenu wzdłuż ulicy należącego do kilkunastu właścicieli. Ponieważ grunt będący Pani współwłasnością sąsiadował z gruntami należącymi do Gminy zaistniała możliwość dokonania scalenia w obrębie nieruchomości tych dwóch właścicieli. Dlatego wystąpiła Pani, wraz z siostrami, z wnioskiem do Gminy o przeprowadzenie postępowania w sprawie scalenia i podziału nieruchomości w obrębie działek:


  • 557/1 o powierzchni 0,1054 ha stanowiącej własność Gminy Miasto;
  • 558/1 o powierzchni 0,8939 ha stanowiącej współwłasność w 1/3 części Pani i po 1/3 części pozostałych współwłaścicieli;
  • 559/1 o powierzchni 1,3837 ha stanowiącej własność Gminy Miasto.


Dnia 23 lutego 2010 r. Rada Miasta podjęła uchwałę o scaleniu powyższych działek. Podjęcie decyzji o scaleniu Rada Miasta uzasadniła tym, że wąski i długi kształt działek, położony pod kątem 50 w stosunku do ulicy, pochodzący z okresu rolniczego przeznaczenia gruntów, kolidował z ukształtowaniem terenu i uniemożliwiał realizację racjonalnie zaprojektowanego zespołu zabudowy wraz z drogami dojazdowymi elementów w przestrzeni, uwzględniającego w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, środowiskowe, techniczne oraz kompozycyjno-estetyczne. Na postępowaniu scaleniowym najbardziej zyska Miasto, gdyż z terenu w kształcie trójkąta, bardzo trudnego do podziału, powstaną ładne i ustawne działki. W zamian za nieruchomości objęte scaleniem i podziałem każdy z dotychczasowych właścicieli otrzyma odpowiednio na własność nieruchomości wydzielone w wyniku scalenia i podziału, których powierzchnia będzie równa powierzchni dotychczasowej jego nieruchomości. W ramach scalenia stanie się Pani współwłaścicielką 12 działek o łącznej powierzchni 0,8939 ha:


  1. działki nr 1132. o powierzchni 0,0670 ha powstałej na granicy dwóch działek 558/1 i 557/1;
  2. działki nr 1133, o powierzchni 0,0670 ha powstałej na granicy dwóch działek 558/1 i 557/1;
  3. działki nr 1134, o powierzchni 0,1023 ha powstałej na granicy dwóch działek 558/1 i 557/1;
  4. działki nr 1135, o powierzchni 0,0650 ha powstałej na granicy dwóch działek 558/1 i 557/1;
  5. działki nr 1136, o powierzchni 0,0650 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  6. działki nr 1137, o powierzchni 0,0650 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  7. działki nr 1138. o powierzchni 0,0650 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  8. działki nr 1139, o powierzchni 0,0852 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  9. działki nr 1140, o powierzchni 0,0667 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  10. działki nr 1141, o powierzchni 0,0855 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  11. działki nr 1142, o powierzchni 0,0855 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1;
  12. działki nr 1143, o powierzchni 0,0747 ha powstałej na dotychczasowej działce 558/1.


W zamian za część gruntu pod działki 1132, 1133,1134, 1135 Gmina otrzyma działki o łącznej powierzchni 0,16 ha położone w obrębie dotychczasowej działki, której była Pani współwłaścicielką. Sprzedaż działek będzie miała miejsce prawdopodobnie w przyszłym roku po ostatecznym zakończeniu postępowania w sprawie scalenia i podziału nieruchomości. Ponieważ każda z podzielonych działek stanowi własność trzech osób, umowa kupna-sprzedaży każdej działki będzie zawierana pomiędzy kupującym a każdym ze współwłaścicieli.

Od 2009 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, polegającą na wynajmie w okresie od lipca do sierpnia pokoi gościnnych we własnej nieruchomości, w której zamieszkuje Pani wraz z rodziną. Nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność ta jest jedynym źródłem dochodu, poza rentą męża. Podjęcie się prowadzenia działalności gospodarczej spowodowane było niemożliwością znalezienia pracy, a po założeniu przez dzieci własnych rodzin i wyprowadzeniu się z domu, wynajem pokoi okazał się sposobem na podreperowanie domowego budżetu. Od nabycia w drodze darowizny ww. udziału, przedmiotowy grunt nie był wykorzystywany przez Panią do działalności gospodarczej, ani do działalności rolniczej. Nieruchomość gruntowa nie została ujęta w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej. Nie posiada Pani statusu rolnika ryczałtowego. Przedmiotowy grunt nie był udostępniany odpłatnie, ani nieodpłatnie innym osobom. W przeszłości nie dokonywała Pani transakcji sprzedaży innych działek.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy w związku ze sprzedażą nabytego w 2000 r. od najbliższej rodziny w drodze darowizny do majątku prywatnego udziału w nieruchomości przeznaczonej pod pas zieleni po jej następnym podziale z mocy decyzji administracyjnej na dwie działki, określeniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudową mieszkaniową jednorodzinną oraz w dalszej kolejności scaleniu i podzieleniu na kilkanaście działek budowlanych wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych...


Pani zdaniem, właścicielem udziału wynoszącego 1/3 części nieruchomości stała się w 2000 r. na podstawie aktu darowizny. Zatem pięcioletni okres, określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, już upłynął i przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowej nie podlega opodatkowaniu. W Jej opinii, tego faktu nie zmienia okoliczność, że w późniejszym czasie, t.j. w 2006 r., na mocy decyzji Prezydenta Miasta miał miejsce podział nieruchomości 558 na dwie działki 558/1 i 558/2. Mocą decyzji administracyjnej państwo w sposób władczy wkroczyło w sferę Pani indywidualnych praw podmiotowych dla osiągnięcia celu publicznego budowy drogi. Podkreśla Pani, że podział został dokonany w granicach dotychczasowej lokalizacji nieruchomości, nawet na moment nie utraciła prawa własności do posiadanego udziału w nieruchomości, jakie ma miejsce podczas postępowania rozgraniczającego. Dlatego uważa Pani, że w tym przypadku nabycie nieruchomości na mocy decyzji administracyjnych w ramach toczącego się postępowania administracyjnego nie może być uznane jako nabycie pierwotne i 5-letni okres dla celów podatkowych nie może być liczony od daty tegoż podziału.

Jak wskazała Pani w zajętym przez siebie stanowisku, podstawową formą nabycia nieruchomości lub jej części jest zawarcie umowy kupna-sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy, w której dotychczasowy właściciel zobowiązuje sic do przeniesienia prawa własności do nieruchomości na jej nabywcę. Przy czym umowa zobowiązująca do przeniesienia prawa własności nieruchomości powinna być dla jej ważności zawarta w formie aktu notarialnego (art. 158 Kodeksu cywilnego). Zgodnie z art. 102 i art. 104 ustawy z o gospodarce nieruchomościami scalenie i ponowny podział nieruchomości na działki gruntu dokonuje się na podstawie uchwały rady gminy. Uchwała stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej i katastrze nieruchomości. Zauważa Pani zatem, że nabycie działek w 2011 r. w ramach postępowania scaleniowego w zamian za działkę będącą Jej współwłasnością od 2000 r. nastąpiło na mocy uchwały - aktu administracyjnego, a nie na podstawie czynności cywilnoprawnej. Tym samym ? w Pani opinii ? nabycie nieruchomości w 2011 r. po scaleniu i nowym podziale nie może być potraktowane jako nabycie pierwotne. Pięcioletni termin wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości, w wyniku którego nastąpi zmiana ich powierzchni oraz numerów ewidencyjnych. Pani zdaniem, w powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie jej scalenia czy podziału.

W świetle przytoczonego we wniosku zdarzenia przyszłego od 2000 r. jest Pani prawnym współwłaścicielem ww. nieruchomości, zaś postępowanie scaleniowe i podział nie wpłynie na formę prawną jej władania. Tym bardziej, że w większości nie zmieniła się lokalizacja działek, tylko cztery działki zostaną lekko przesunięte poza granicę nieruchomości należącej do gminy, zatem w wyniku scalenia i podziału nie nabędzie Pani nowych nieruchomości ponad to czego jest współwłaścicielem od 2000 r. (z wyjątkiem tych 0,16 ha). Ponadto zaznacza Pani, że scalenie było podyktowane koniecznością narzuconą przez lokalną władzę w celu poprawienia struktury przestrzennej terenu przy ulicy G. oraz wybudowania osiedla domków jednorodzinnych z działkami i drogami o regularnych kształtach.

Uważa Pani ponadto, że pomimo prowadzonej od 2009 r. działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, polegającej na wynajmie w okresie od lipca do sierpnia pokoi gościnnych we własnej nieruchomości, w której zamieszkuje wraz z rodziną, może skorzystać z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest Pani płatnikiem podatku od towarów i usług, zaś przedmiotem sprzedaży będą grunty stanowiące składnik Jej majątku prywatnego, nie związanego w żadnym wypadku z prowadzoną działalnością gospodarczą, natomiast uzyskany z tego tytułu dochód będzie stanowił źródło utrzymania.


Końcowo wskazuje Pani, że interpretacja, wedle której:


  1. podział nieruchomości z mocy decyzji administracyjnej na wniosek i żądanie lokalnej władzy w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami;
  2. scalenie i podział nieruchomości w trybie przytoczonej ustawy


  • stanowi o nabyciu nieruchomości, byłaby sprzeczna z istotą postępowania administracyjnego oraz z podstawowymi prawami własności prywatnej uregulowanymi w Konstytucji.


Pogląd ten ? w Pani opinii ? prowadziłby do sytuacji w której osoba, której narzucono konieczność podziału lub scalenia nieruchomości zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, byłaby w razie sprzedaży lub zamiany nieruchomości w gorszej sytuacji niż osoba, której nieruchomość nie objęto ww. postępowaniem administracyjnym. Rozwiązanie takie mogłoby budzić zastrzeżenia z punktu widzenia zasady równości wynikającej z Konstytucji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, t.j. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 5 grudnia 2000 r. nabyła Pani od siostry w drodze darowizny udział wynoszący 1/3 części w nieruchomości stanowiącej niezabudowaną, nieuzbrojoną oraz przeznaczoną pod pas zieleni działkę gruntu o nr 558 o powierzchni 0,9774 ha. Następnie ww. grunt został na mocy decyzji Prezydenta Miasta z dnia 27 stycznia 2006 r. podzielony na dwie działki: nr 558/1 o powierzchni 0,8939 ha i nr 558/2 - 0.0835 ha. Działka nr 558/2 przeznaczona została na poszerzenie pasa drogowego ulicy, zaś przeznaczenie działki 558/1 pozostało bez zmian. Z kolei w dniu 24 października 2008 r. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części obszaru miasta, w wyniku której działka 558/1 została przekształcona na teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej-wolnostojącej (oznaczenie MN37). Przekształcenia nie dokonano na Pani wniosek.


W związku z pogarszającym się stanem zdrowia i sytuacją finansową postanowiła Pani wraz z pozostałymi współwłaścicielami, którzy znajdują się w podobnej sytuacji materialnej, sprzedać posiadaną działkę o nr 558/1. Nie znalazł się chętny na zakup gruntu w całości, dlatego wystąpiła konieczność podziału gruntu na mniejsze działki. Warunkiem podziału nieruchomości na mniejsze działki, zapisanym w planie zagospodarowania przestrzennego, był nakaz stworzenia regularnych kształtów nowych działek, poprzez scalenie całego terenu wzdłuż ulicy należącego do kilkunastu właścicieli. Ponieważ grunt będący Pani współwłasnością sąsiadował z gruntami należącymi do Gminy zaistniała możliwość dokonania scalenia w obrębie nieruchomości tych dwóch właścicieli. Dlatego wystąpiła Pani, wraz z siostrami, z wnioskiem do Gminy o przeprowadzenie postępowania w sprawie scalenia i podziału nieruchomości w obrębie działek:


  • 557/1 o powierzchni 0,1054 ha stanowiącej własność Gminy Miasto;
  • 558/1 o powierzchni 0,8939 ha stanowiącej współwłasność w 1/3 części Pani i po 1/3 części pozostałych współwłaścicieli;
  • 559/1 o powierzchni 1,3837 ha stanowiącej własność Gminy Miasto.


Dnia 23 lutego 2010 r. Rada Miasta podjęła uchwałę o scaleniu powyższych działek. Podjęcie decyzji o scaleniu Rada Miasta uzasadniła tym, że wąski i długi kształt działek, położony pod kątem 50 w stosunku do ulicy, pochodzący z okresu rolniczego przeznaczenia gruntów, kolidował z ukształtowaniem terenu i uniemożliwiał realizację racjonalnie zaprojektowanego zespołu zabudowy wraz z drogami dojazdowymi elementów w przestrzeni, uwzględniającego w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, środowiskowe, techniczne oraz kompozycyjno-estetyczne. Jak wskazała Pani w zajętym przez siebie stanowisku nabycie działek w ramach postępowania scaleniowego w zamian za działkę, której była współwłaścicielką od 2000 r., nastąpiło na mocy uchwały ? aktu administracyjnego, a nie na podstawie czynności cywilnoprawnej. Przy tym powołała się Pani na treść art. 102 i 104 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W ramach scalenia stanie się Pani współwłaścicielką 12 działek o łącznej powierzchni 0,8939 ha, wśród których działki o nr od 1132 do 1135 powstały na granicy dwóch dotychczasowych działek o nr 558/1 i 557/1, zaś pozostałe o nr od 1136 do 1143 wydzielono z dotychczasowej działki nr 558/1.

W zamian za część gruntu pod działki o nr 1132, 1133, 1134 i 1135 Gmina otrzyma działki o łącznej powierzchni 0,16 ha położone w obrębie dotychczasowej działki, której była Pani współwłaścicielką. Sprzedaż działek będzie miała miejsce prawdopodobnie w przyszłym roku po ostatecznym zakończeniu postępowania w sprawie scalenia i podziału nieruchomości. Ponieważ każda z podzielonych działek stanowi własność trzech osób, umowa kupna-sprzedaży każdej działki będzie zawierana pomiędzy kupującym a każdym ze współwłaścicieli.

Zatem w świetle przytoczonego opisu zdarzenia przyszłego oraz przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data ich nabycia.

Jak wynika z treści wniosku scalenie i podział nieruchomości ma miejsce w oparciu o stosowną uchwałę Rady Gminy podjętą na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651 ze zm.), w szczególności ujętych w Rozdziale 2 Działu III.

Zgodnie z art. 101 ust. 1 i 2 ustawy przepisy niniejszego rozdziału regulują sprawy scalania nieruchomości i ich ponownego podziału na działki gruntu, przy czym stosuje się je do nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele inne niż rolne i leśne. Stosownie zaś do treści art. 102 ust. 1 i 2 ustawy gmina może dokonać scalenia i podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 101 ust. 1, z kolei szczegółowe warunki scalenia i podziału nieruchomości określa plan miejscowy; scalenia i podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli są one położone w granicach obszarów określonych w planie miejscowym albo gdy o scalenie i podział wystąpią właściciele lub użytkownicy wieczyści posiadający, z zastrzeżeniem ust. 4, ponad 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem. O przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości decyduje w oparciu o treść art. 102 ust. 3 ? rada gminy w drodze uchwały, określając w niej granice zewnętrzne gruntów objętych scaleniem i podziałem.

Również rada gminy podejmuje uchwałę o scaleniu i podziale nieruchomości, o czym stanowi art. 104 ust. 1 przytoczonej ustawy. Uchwałę doręcza się uczestnikom postępowania, których adresy są znane, a ponadto informację o podjęciu uchwały podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości oraz na stronach internetowych urzędu gminy, a także przez ogłoszenie w prasie lokalnej. Czynności związane z przeprowadzeniem postępowania w sprawie scalenia i podziału wykonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.

Na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami powierzchnię każdej nieruchomości objętej scaleniem i podziałem pomniejsza się o powierzchnię niezbędną do wydzielenia działek gruntu pod nowe drogi lub pod poszerzenie dróg istniejących. Pomniejszenie to następuje proporcjonalnie do powierzchni wszystkich nieruchomości objętych scaleniem i podziałem oraz do ogólnej powierzchni działek gruntu wydzielonych pod nowe drogi i pod poszerzenie dróg istniejących. Natomiast zgodnie z ust. 2 ww. artykułu w zamian za nieruchomości objęte scaleniem i podziałem każdy z dotychczasowych właścicieli lub użytkowników wieczystych otrzymuje odpowiednio na własność lub w użytkowanie wieczyste, nieruchomości składające się z takiej liczby działek gruntu wydzielonych w wyniku scalenia i podziału, których łączna powierzchnia jest równa powierzchni dotychczasowej jego nieruchomości, pomniejszonej zgodnie z przepisem ust. 1. Jeżeli nie ma możliwości przydzielenia nieruchomości o powierzchni w pełni równoważnej, za różnicę powierzchni dokonuje się odpowiednich dopłat w gotówce.

Analizując zatem przedstawione zdarzenie przyszłe w kontekście przesłanek wynikających z zacytowanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że podział i scalenie nieruchomości nie będą miały wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa w tym przepisie. Na skutek dokonania opisanych czynności nie dojdzie bowiem do przysporzenia w majątku Pani jako dotychczasowej współwłaścicielki działki nr 558/1, a po przeprowadzeniu scalenia i podziału współwłaścicielki 12 opisanych we wniosku działek. W związku z tym planowane zbycie udziałów w każdej z 12 działek nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.


Odnośnie natomiast warunku przeprowadzenia transakcji odpłatnego zbycia nieruchomości w sposób nie następujący w wykonaniu działalności gospodarczej odwołać należy się do definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowi on, że ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ? oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, prowadzeniem działalności na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością ? zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

W świetle powyższego uznać należy, iż działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Panią, a w szczególności fakt, iż przedmiotowe nieruchomości nie były w żaden sposób wykorzystywane: ani do prowadzenia działalności gospodarczej, ani działalności rolniczej (jak również nie były przedmiotem wynajmu ani dzierżawy), stwierdzić należy, że zbycie przedmiotowych działek nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nastąpi ono po upływie pięciu lat licząc od końca 2000 r., w którym nastąpiło ich nabycie, a zatem nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Niemniej jednak, mając na uwadze rolę postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych, która w rozpatrywanej kwestii przejawia się brakiem kompetencji do ustalania, czy planowana sprzedaż działek wypełni znamiona prowadzenia działalności gospodarczej (w tym wypadku działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), wskazać należy, że w przypadku wszczęcia ewentualnego postępowania podatkowego (którego domenę stanowi poczynienie ww. ustaleń) to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Nadto, mając na uwadze, iż do Pani i pozostałych współwłaścicieli dotychczasowej działki nr 558/1 będzie należeć 12 działek powstałych w wyniku scalenia i podziału zaznacza się, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niniejszej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić ? również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej ? tylko Pani jako Wnioskodawczyni.

Natomiast pozostali współwłaściciele, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinni indywidualnie wystąpić z wnioskiem o jej wydanie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika