Czy mając oświadczenie Social Security o zwolnieniu wypłacanego świadczenia z podatku, Wnioskodawczyni (...)

Czy mając oświadczenie Social Security o zwolnieniu wypłacanego świadczenia z podatku, Wnioskodawczyni powinna opodatkować je w Polsce?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 5 sierpnia 2013 r. uzupełnionym w dniu 28 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 28 października 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w 1991 r. wyjechała do Stanów Zjednoczonych. W 1997 r. wyszła tam za mąż. Od 1997 r. otrzymuje świadczenie z Social Security, a w Polsce jest jej wypłacana emerytura z ZUS w wysokości 1249,41 zł. Do sierpnia 2011 r. Wnioskodawczyni przebywała w Stanach Zjednoczonych-posiada amerykańskie obywatelstwo. Od 20 sierpnia 2011 r. na stałe mieszka w Polsce. Do grudnia 2011 r. świadczenie Social Security wpływało na konto banku w Stanach Zjednoczonych. W grudniu 2011 r. kwota została przesłana do Polski i jest wypłacana na konto bankowe. Wnioskodawczyni przebywając w Stanach Zjednoczonych i w Polsce nie posiadała ani nie posiada żadnych składników majątkowych.

W związku z rozliczeniem za rok 2012 od dochodów (świadczenia Social Security) uzyskiwanych ze Stanów Zjednoczonych został naliczony podatek. Wnioskodawczyni była przekonana, że skoro świadczenie jest wolne od podatku w Stanach Zjednoczonych, to również w Polsce nie będzie podlegało opodatkowaniu. W urzędzie skarbowym nie uzyskała pełnego wyjaśnienia co do sposobu rozliczenia świadczenia i jego opodatkowania. W banku natomiast uzyskała informację, że ze względu na obowiązujące przepisy, zaliczki nie będą odprowadzane i świadczenie nie podlega opodatkowaniu. Niestety Wnioskodawczyni musiała zapłacić kilka tysięcy podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy mając oświadczenie Social Security o zwolnieniu wypłacanego świadczenia z podatku, Wnioskodawczyni powinna opodatkować je w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawczyni świadczenie Social Security zostało przyznane jako dodatkowe świadczenie socjalne małżeńskie, z racji tego, że mąż Wnioskodawczyni był na emeryturze. Wnioskodawczyni uważa, że kwota ta powinna być wolna od podatku, a jego naliczanie jest niezasadne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (t.j. 2012 r. poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cytowanej ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni od 1997 r. otrzymuje świadczenie z Social Security, które zostało jej przyznane jako dodatkowe świadczenie socjalne małżeńskie w związku z przejściem męża na emeryturę. Wnioskodawczyni od sierpnia 2011 r. przebywa na stałe w Polsce, gdzie od grudnia 2011 r. ww. świadczenie jest przesyłane.

W myśl art. 5 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie w dniu 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.


Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. umowy postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:


  1. prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
  2. przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.


Zgodnie z art. 5 ust. 3 umowy bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z uwagi na to, że dochód w postaci świadczenia małżeńskiego wypłacanego z Social Security, o którym mowa we wniosku, nie jest odrębnie uregulowany w innych postanowieniach polsko-amerykańskiej umowy, to mając na uwadze zacytowane wyżej przepisy uznać należy, że Polska ma prawo opodatkować dochód z tytułu tego świadczenia otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy).

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zatem do przychodów z innych źródeł zalicza się te wszystkie przychody, które nie mieszczą się w kategorii przychodów zaliczonych do enumeratywnie wymienionych w art. 10 ust. 1-8 powołanej ustawy źródeł przychodów. W rezultacie, wypłacane dodatkowe świadczenie socjalne przyznane Wnioskodawczyni w związku z przejściem na emeryturę jej męża, należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania w Polsce, świadczenie wypłacane Jej przez amerykańską instytucję stanowi przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu w Polsce. W rezultacie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym został otrzymany, łącznie z innymi dochodami osiągniętymi w tym samym roku podatkowym, podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j. na zasadach ogólnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika