1) Czy nie dokonanie pomniejszenia podatku w PIT-11 za 2012 r. w związku z nadpłaconym podatkiem za (...)

1) Czy nie dokonanie pomniejszenia podatku w PIT-11 za 2012 r. w związku z nadpłaconym podatkiem za 2010 r. (w kwocie 10 zł) jest prawidłowe? 2) Czy nie dokonanie korekty informacji PIT-11 danego pracownika oraz PIT-4R złożonych za 2010 r. jest prawidłowe? 3) Czy nie zaliczenie składek społecznych zwróconych przez pracownika dla pracodawcy do przychodu ze stosunku pracy i nie ujęcie tego przychodu w PIT-11 za 2012 r. jest prawidłowe? 4) Czy prawidłowym jest poinformowanie podatnika pismem o konieczności doliczenia do podatku w zeznaniu rocznym składanym za 2012 r. kwoty nadpłaconej składki zdrowotnej w 2010 r.? 5) Czy prawidłowym jest doliczenie ?niedopłaconych? składek na ubezpieczenie społeczne finansowanych ze środków pracownika w kwocie 94,61 zł za 2010 r. w PIT-11 za 2012 r. w poz. składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, podlegające odliczeniu od dochodu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uwzględniania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 24 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uwzględnienia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową. W wyniku kontroli z ZUS został zobligowany do przeprowadzenia korekt dokumentów rozliczeniowych za okres luty 2010 r. Powyższa korekta wynikała z rozbieżności dotyczącej wysokości naliczonych podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe u jednego z pracowników. W wyniku przeprowadzenia korekty u ww. pracownika powstała wyższa kwota składek na ubezpieczenia społeczne o wartość 94,61 zł, podlegająca odliczeniu od dochodu oraz niższa wartość składek na ubezpieczenia zdrowotne o kwotę 7,34 zł, podlegająca odliczeniu od podatku. W związku z powyższym u danego pracownika w 2010 r. pobrana została zawyżona zaliczka na podatek dochodowy w wysokości 10 zł. Po złożeniu deklaracji korygującej za luty 2010 uregulowano zobowiązania wobec ZUS. Pracownik zwrócił Wnioskodawcy finansowaną przez niego część składek społecznych pomniejszoną o nadpłaconą składkę zdrowotną w wysokości 9% podstawy wymiaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy nie dokonanie pomniejszenia podatku w PIT-11 za 2012 r. w związku z nadpłaconym podatkiem za 2010 r. (w kwocie 10 zł) jest prawidłowe?
  2. Czy nie dokonanie korekty informacji PIT-11 danego pracownika oraz PIT-4R złożonych za 2010 r. jest prawidłowe?
  3. Czy nie zaliczenie składek społecznych zwróconych przez pracownika dla pracodawcy do przychodu ze stosunku pracy i nie ujęcie tego przychodu w PIT-11 za 2012 r. jest prawidłowe?
  4. Czy prawidłowym jest poinformowanie podatnika pismem o konieczności doliczenia do podatku w zeznaniu rocznym składanym za 2012 r. kwoty nadpłaconej składki zdrowotnej w 2010 r.?
  5. Czy prawidłowym jest doliczenie ?niedopłaconych? składek na ubezpieczenie społeczne finansowanych ze środków pracownika w kwocie 94,61 zł za 2010 r. w PIT-11 za 2012 r. w poz. składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, podlegające odliczeniu od dochodu?



Zdaniem Wnioskodawcy w związku z zaistniałą sytuacją nie powinien pomniejszać nadpłaconego podatku za 2010 r. w PIT-11 za 2012 rok oraz nie powinien składać korekty formularzy PIT-11 danego pracownika ani PIT-4 złożonych za rok 2010.

W związku z tym, iż pracownik zwrócił Wnioskodawcy finansowaną przez niego część składek społecznych Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie należy uwzględnić ww. składek na ubezpieczenie społeczne za rok 2010 w PIT-11 za 2012 rok, wykazując je jako przychód pracownika i rozliczać go zgodnie z art. 31 i art. 32 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast Wnioskodawca chce ująć powyższą część składek społecznych w pozycji dotyczącej: składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w przepisach ustawy, podlegające odliczeniu od dochodu, celem rozliczenia w roku 2012.

Wnioskodawca zamierza poinformować pracownika, aby zwróconą mu (nadpłaconą) składkę zdrowotną za 2010 rok wykazał w pozycji doliczenia do podatku w swoim zeznaniu rocznym składanym za 2012 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej ?zakładami pracy?, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 32 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy (?).

Z treści art. 38 ust. 1a ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. (?).

Z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy wynika, że podstawę obliczania podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika (...) od przychodu podlegającego opodatkowaniu ? odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75 % podstawy wymiaru tej składki - art. 27b ust. 2 powołanej ustawy.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy prawa należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru (PIT-11) oraz deklaracji według ustalonego wzoru (PIT-4).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w wyniku kontroli ZUS został zobligowany do przeprowadzenia korekt dokumentów rozliczeniowych za miesiąc luty 2010 r. Powyższa korekta wynikała z rozbieżności dotyczącej wysokości naliczonych podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe u jednego z pracowników. W wyniku przeprowadzenia korekty u ww. pracownika powstała wyższa kwota składek na ubezpieczenia społeczne o wartość 94,61 zł, podlegająca odliczeniu od dochodu oraz niższa wartość składek na ubezpieczenia zdrowotne o kwotę 7,34 zł, podlegająca odliczeniu od podatku. W związku z powyższym u danego pracownika w 2010 r. pobrana została zawyżona zaliczka na podatek dochodowy w wysokości 10 zł. Po złożeniu deklaracji korygującej za luty 2010 uregulowano zobowiązania wobec ZUS. Pracownik zwrócił Wnioskodawcy finansowaną przez niego część składek społecznych pomniejszoną o nadpłaconą składkę zdrowotną w wysokości 9% podstawy wymiaru.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że zaistniała sytuacja nie powoduje konieczności dokonywania korekt wystawionych za 2010 r. deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11. Mają one bowiem odzwierciedlać zaistniały w 2010 r. stan faktyczny, a to oznacza, że zarówno w informacji PIT-11, jak i w deklaracji PIT-4R powinny zostać uwzględnione do odliczenia od dochodu kwoty faktycznie pobranych składek na ubezpieczenia społeczne, podlegające odliczeniu kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz faktycznie pobrane zaliczki na podatek.

Zaliczek pobranych w 2012 r. również nie należy pomniejszać o nadpłatę z 2010 r.

Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane ze środków pracownika zwrócone Wnioskodawcy w 2012 r. należy wykazać w informacji PIT-11 za 2012 r. w kwocie składek na ubezpieczenia społeczne podlegających odliczeniu od dochodu.

Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 3a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W przypadku zatem otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć do podatku, obliczonego zgodnie z art. 27, kwoty uprzednio odliczone. Przy czym z art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują jednak jakichkolwiek obowiązków informacyjnych w tym zakresie ze strony płatnika. Nie oznacza to bynajmniej, że w sytuacji otrzymania przez pracownika za pośrednictwem płatnika zwrotu uprzednio odliczonej od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne Wnioskodawca nie może poinformować pracownika o konieczności dokonania takiego doliczenia do podatku w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy 2012.

Ww. składki na ubezpieczenia społeczne nie podlegają zaliczeniu do przychodów ze stosunku pracy w sytuacji, gdy pracownik wpłacił Wnioskodawcy zaległe składki na ubezpieczenia społeczne, a następnie Wnioskodawca dokonał ich wpłaty do ZUS.

W przypadku natomiast, gdy Wnioskodawca wpłacił zaległe składki do ZUS, a następnie dopiero otrzymał ich zwrot od pracownika, to w momencie zapłaty ww. składek przez Wnioskodawcę u pracownika powstaje przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, 10-562 Olsztyn ul. Emilii Plater 1 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika