Czy Spółka jako płatnik jest uprawniona do ustalenia podstawy opodatkowania z zastosowaniem 50% kosztów (...)

Czy Spółka jako płatnik jest uprawniona do ustalenia podstawy opodatkowania z zastosowaniem 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez Dyrektora Zarządzającego z tytułu przeniesienia na Spółkę praw autorskich w ramach wykonywanego stosunku pracy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu przeniesienia praw autorskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu przeniesienia praw autorskich.

Wezwaniem z dnia 17 listopada 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się do Wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku poprzez przedłożenie stosownego upoważnienia (pełnomocnictwa) dla osoby, która podpisała wniosek.

Pismem z dnia 26 listopada 2008 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka hiszpańska zajmująca się dostarczaniem rozwiązań zarządczych w obszarze bankowości transakcyjnej prowadzi w Polsce działalność za pośrednictwem oddziału. Spółka zatrudniła Dyrektora Zarządzającego na umowę o pracę, którego wynagrodzenie będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce. Zakres obowiązków Dyrektora obejmuje działania dwojakiego rodzaju. Do pierwszej grupy należy pełnienie funkcji zarządzających w firmie oraz odpowiedzialność za stan rachunku zysków i strat (obowiązki administracyjne). Drugi rodzaj działań związany jest z wprowadzaniem usług spółki hiszpańskiej na obszarze Polski i obejmuje działania marketingowe (m.in. przygotowanie planów marketingowych w celu rozpowszechnienia nazwy firmy na rynku polskim, zdefiniowanie wizerunku firmy, definiowanie pakietów usług w celu ich sprzedaży klientom), przygotowanie struktury organizacyjnej i zdefiniowanie procedur w zakresie human resources, w tym procedur oceny pracowników, przygotowywanie innych planów biznesowych (działania twórcze). W związku z tak wskazanym zakresem usług Dyrektor Zarządzający będzie przygotowywać raporty, opracowania, analizy, prezentacje, badania, których znaczny procent ma charakter nowatorski, ze względu na twórczy i jednostkowy wkład Dyrektora Zarządzającego, po drugie ze względu na specyfikę tych opracowań związaną z wprowadzeniem usług spółki hiszpańskiej na terytorium Polski.

Spółka traktuje prace wykonywane przez Dyrektora Zarządzającego jako utwory, które można zakwalifikować jako przedmiot praw autorskich w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Zdaniem Spółki prace Dyrektora Zarządzającego określane jako działania twórcze stanowią przedmiot prawa autorskiego, zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zawarty w powołanej wyżej ustawie warunek rozporządzenia prawami majątkowymi do tworzonych utworów zostanie spełniony poprzez zamieszczenie w umowie o pracę Dyrektora Zarządzającego odpowiednich zapisów przewidujących w sposób odrębny ustalenie wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich. Przeniesienie praw autorskich będzie dokumentowane, a wynagrodzenie z tego tytułu będzie odpowiadać czasowi pracy poświęconemu na jej wykonanie.

W związku z powyższymi ustaleniami Spółka zamierza tak skalkulować wynagrodzenie Dyrektora Zarządzającego, aby do jego części miały zastosowanie 50% -towe koszty uzyskania przychodów z zastosowaniem praw autorskich. Prace Dyrektora Zarządzającego zostaną zakwalifikowane jako prawa autorskie pod warunkiem, że będą odzwierciedlać oryginalny twórczy wkład Dyrektora w ich tworzenie. Jednocześnie prace Dyrektora będą każdorazowo oceniane przez osobę wyznaczoną przez Spółkę pod kątem spełnienia warunków koniecznych do uznania dzieła za utwór korzystający z ochrony praw autorskich oraz czy mają związek z działalnością Spółki.

W przypadku uznania części prac (nigdy 100% ze względu na zaprezentowany powyżej podział obowiązków Dyrektora) za spełniające kryterium utworu w rozumieniu praw autorskich Spółka będzie do nich stosować 50% koszty uzyskania przychodów. Ustalenie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów będzie mieć tylko zastosowanie do tej części prac, której założeniem i efektem końcowym było stworzenie utworu mającego gospodarcze zastosowanie przez Spółkę.


W związku z powyższymi założeniami wynagrodzenie Dyrektora Zarządzającego będzie dwuskładnikowe:


  • wynagrodzenie za wykonywanie tzw. obowiązków administracyjnych wynikających z umowy o pracę,
  • wynagrodzenie twórcy za przeniesienie praw autorskich na Spółkę w związku z zawartymi w umowie o pracę postanowieniami dotyczącymi stworzenia przez Dyrektora Zarządzającego utworu objętego ochroną praw autorskich. Podstawą kalkulacji tej części wynagrodzenia będzie ewidencja czasu pracy przy zastosowaniu współczynnika opartego na udziale czasu pracy poświęconego na wykonywanie czynności twórczych w całkowitym czasie pracy pracownika.

    Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich za czynności twórcze będzie procentową częścią wynagrodzenia. Współczynnik procentowy będzie miał charakter zmienny i będzie odzwierciedleniem procentowego rzeczywistego czasu poświęconego na wykonanie czynności twórczych w odniesieniu do całkowitego czasu pracy w danym miesiącu. Wynika z powyższego, że wynagrodzenie pracownika za przeniesienie na Spółkę praw autorskich do czynności twórczych będzie mieć charakter zmienny, a wysokość będzie ściśle uzależniona od faktycznego zaangażowania Dyrektora Zarządzającego w wykonywanie czynności twórczych.



Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że w przypadkach wynagrodzenia za czas urlopu oraz za czas niezdolności do pracy nie będą miały zastosowania koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka jako płatnik jest uprawniona do ustalenia podstawy opodatkowania z zastosowaniem 50% kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez Dyrektora Zarządzającego z tytułu przeniesienia na Spółkę praw autorskich w ramach wykonywanego stosunku pracy...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) pracownikowi uzyskującemu przychody m.in. z tytułu stosunku pracy przysługuje odliczenie jednych miesięcznych kosztów uzyskania przychodów. Za rok 2008 i 2009 wynoszą one w przypadku uzyskiwania przez podatnika przychodów od jednego zakładu pracy ? 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł (tzw. koszty standardowe).

W przypadku uzyskiwania przychodów przez twórców i autorów zatrudnionych na umowę o pracę mogą mieć do nich zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu w związku ze stworzeniem utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.


Wynika z powyższego, że 50% koszty uzyskania przychodów mogą mieć zastosowanie do przychodu osiągniętego przez Dyrektora Zarządzającego z tytułu praw autorskich. Wymaga to określenia czy przychód został uzyskany z tytułu korzystania z praw autorskich. Należy tego dokonać zgodnie z odrębnymi przepisami tj. przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i pod warunkiem spełnienia dwóch przesłanek wskazanych w tej ustawie tj.:


  • warunek zaistnienia utworu w rozumieniu ww. ustawy oraz
  • wynagrodzenie za pracę musi być tak ustalone by można było ustalić wysokość przychodu z tego tytułu praw autorskich.


W związku ze wskazanymi regulacjami należy uznać, że w opisanej sytuacji faktycznej, w której Dyrektor Zarządzający Spółki:


  • może być uznany za twórcę w odniesieniu do podjętych działań twórczych, które zostaną zakwalifikowane jako utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  • z treści umowy o pracę zawartej pomiędzy Spółką a Dyrektorem Zarządzającym będzie wynikać, że wynagrodzenie Dyrektora będzie się składać z co najmniej dwóch elementów tj. wynagrodzenia zasadniczego i wynagrodzenia (honorarium) z tytułu korzystania przez Spółkę z praw autorskich/rozporządzania tymi prawami,

    co oznacza spełnienie przesłanek wskazanych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to do części wynagrodzenia związanej z prawami autorskimi zdaniem Spółki będą mogły mieć zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu. W stosunku do pozostałej części wynagrodzenia będą mogły mieć zastosowanie tzw. standardowe koszty uzyskania przychodów ustalone w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto, zdaniem Spółki, przyjęcie powyższych założeń nakłada na nią w związku z wykonywaniem przez Dyrektora Zarządzającego działań twórczych obowiązek ustalenia przez Spółkę podziału prac w odniesieniu do których będą mieć zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu, zaś niezbędnym elementem jest wyodrębnienie w umowie o pracę Dyrektora Zarządzającego wynagrodzenia za tzw. działania twórcze od wynagrodzenia za tzw. obowiązki administracyjne. Spółka zamierza prowadzić ewidencję, w której wyodrębnia wynagrodzenia, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów w związku z podziałem prac Dyrektora na wskazane wyżej dwie kategorie.

Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy tworzone przez Dyrektora opracowania będą stanowić utwory będące przedmiotem ochrony praw autorskich w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, spełniony zostanie warunek dotyczący rozporządzenia prawami do tych utworów, zostaną wprowadzone stosowne zapisy do umowy o pracę oraz będzie prowadzona ich wymagana ewidencja i wycena, zostaną spełnione wszystkie przesłanki z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zastosowanie 50%-towych kosztów uzyskania przychodów. Reasumując, do kwoty wynagrodzeń Dyrektora Zarządzającego, których wypłata stanowi zdarzenie przyszłe, związanej z rozporządzeniem bądź przeniesieniem praw autorskich, pomniejszonych o składki na ubezpieczenia społeczne Spółka będzie mogła zastosować 50%-towe koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 12 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej reguluje art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tym, że do obliczenia dochodu uzyskanego w 2008 r. z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej mają zastosowanie koszty uzyskania przychodów ustalone w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588).

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 9 pkt 3 tej samej ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, takich jak np. 'twórca', 'korzystanie przez twórców z praw autorskich' lub pojęć z nimi związanych, jak np. 'utwór', zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności ? jak stanowi ust. 2 tego przepisu - przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); 2) plastyczne; 3) fotograficzne; 4) lutnicze; 5) wzornictwa przemysłowego; 6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; 7) muzyczne i słowno ? muzyczne; 8) sceniczne, sceniczno ? muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; 9) audiowizualne (w tym filmowe).

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, iż przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ustępem 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

W razie zatem wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim jak i nie będących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac ? utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Podkreślenia przy tym wymaga, że zakwalifikowanie, czy wykonywana praca w ramach umowy o pracę jest przedmiotem prawa autorskiego jest obowiązkiem płatnika, który dokonuje świadczeń z tego tytułu. Zaznaczyć również należy, że fakt korzystania przez pracownika z prawa autorskiego powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o pracę, gdyż warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Z umowy o pracę (angażu) powinno jednak wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Tylko bowiem takie wyróżnienie, jak wyżej wspomniano, daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%. Poza tym, stosowanie 50% -towych kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzenia pracownika dotyczy tych okresów zatrudnienia, w których praca o charakterze twórczym jest rzeczywiście wykonywana.

Z treści umowy o pracę musi wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Konieczne jest dokładne wyróżnienie tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałej jego części związanej z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Dyrektor Zarządzający będzie wykonywał na podstawie umowy o pracę w ramach obowiązków wynikających ze stosunku pracy m.in. (obok obowiązków nie mających takiego charakteru) pracę twórczą ? działania twórcze stanowiące ? w opinii Spółki ? przedmiot prawa autorskiego zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W umowie o pracę zostaną zawarte zapisy określające rozróżnienie wynagrodzenia należnego pracownikowi z tytułu wykonywania pracy nie mającej przymiotu pracy twórczej (z tytułu tzw. obowiązków administracyjnych), a część wynagrodzenia będzie wynagrodzeniem z tytułu przekazania pracodawcy praw autorskich do wykonanych ? w ramach stosunku pracy ? utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przeniesienie praw autorskich będzie dokumentowane, a wynagrodzenie z tego tytułu będzie odpowiadać czasowi pracy poświęconemu na jej wykonanie. Podstawą kalkulacji tej części wynagrodzenia będzie ewidencja czasu pracy przy zastosowaniu współczynnika opartego na udziale czasu pracy poświęconego na wykonywanie czynności twórczych w całkowitym czasie pracy pracownika. Współczynnik procentowy będzie miał charakter zmienny i będzie odzwierciedleniem procentowego rzeczywistego czasu poświęconego na wykonanie czynności twórczych w odniesieniu do całkowitego czasu pracy w danym miesiącu. Wynagrodzenie pracownika za przeniesienie na Spółkę praw autorskich do czynności twórczych będzie mieć zatem charakter zmienny, a wysokość tego wynagrodzenia będzie ściśle uzależniona od faktycznego zaangażowania Dyrektora Zarządzającego w wykonywanie czynności twórczych.

Uwzględniając powyższe, do tej części wynagrodzenia będą mogły mieć zatem zastosowanie 50%-towe koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast do pozostałych składników wynagrodzenia ze stosunku pracy ? w tym również do wynagrodzenia za czas urlopu oraz za czas niezdolności do pracy, na które wskazano we wniosku ? nie będą miały zastosowania ww. podwyższone 50%- towe koszty uzyskania przychodów. Są to bowiem składniki wynagrodzenia ze stosunku pracy nie pozostające w uchwytnym związku przyczynowo-skutkowym z działaniami twórczymi kreującymi utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim.

Jednocześnie podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe w zakresie rozstrzygania autorskiego charakteru wykonywanych czynności. Interpretacja przepisów ustawy o prawie autorskim nie leży w kompetencji organów podatkowych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do orzekania, czy określony rezultat pracy jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego, komu tj. pracownikowi czy pracodawcy przysługują w niniejszej sprawie autorskie prawa majątkowe i na jakiej podstawie (ustawy czy umowy stron) może dojść do przekazania pracodawcy przez pracownika tych praw. W razie wątpliwości, w celu rozstrzygnięcia tej kwestii należy zwrócić się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departament Prawno - Legislacyjny.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika