Opodatkowanie czynności przeniesienia własności sieci wodociągowej.

Opodatkowanie czynności przeniesienia własności sieci wodociągowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności sieci wodociągowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności sieci wodociągowej.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest Spółką z o.o., której głównym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych. Spółka, działając na zasadach i w trybie określonym w art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zawiera z osobami, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne, umowy, na mocy których urządzenia te zostają odpłatnie przekazane na własność i majątek Spółki.


Wobec powyższego opisu zadano następujące pytanie:


Czy przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych Spółce za wynagrodzeniem w trybie art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, umowy odpłatnego przeniesienia urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, realizowana na podstawie art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, stanowi specyficzną umowę nienazwaną, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zawarcie takiej umowy regulowane jest ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, a art. 31 tej ustawy traktować należy jak lex specialis do przepisów Kodeksu cywilnego. Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że obowiązkowi podatkowemu w zakresie tego podatku podlegają tylko te czynności cywilnoprawne, które wyraźnie wymieniono w tym przepisie. Lista czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych ma charakter zamknięty, a więc nie może być interpretowana rozszerzająco. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wyłączył możliwość opodatkowania umów nieznajdujących swojego dokładnego odpowiednika wśród wymienionych w art. 1 ustawy. Z takiego charakteru katalogu wynika, że czynności nieobjęte jego zakresem przedmiotowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Wobec powyższych wyjaśnień Wnioskodawca wskazuje, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wymienia umowy odpłatnego przekazania sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, a jedynie umowę sprzedaży. Pomimo pewnych podobieństw między tymi dwoma umowami ? według Wnioskodawcy ? należy podkreślić, że umowa sprzedaży jest odrębnym typem umowy, odmiennym niż umowa przeniesienia własności za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. W innym przypadku ustawa ta wskazywałaby na konieczność zawarcia umowy sprzedaży. Wnioskodawca wyjaśnia, że istotą umowy odpłatnego przeniesienia sieci jest rekompensata osobom fizycznym poniesionych przez nich wydatków na wybudowanie sieci w zamian za przeniesienie własności, a nie sprzedaż za ustaloną cenę.

W tym stanie rzeczy ? według Wnioskodawcy ? skoro zawierane umowy odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych nie są umowami sprzedaży, to nie mieszczą się w katalogu umów podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zamieszczonym w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i nie powinny podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskodawca wskazuje również, że analogiczne stanowisko prezentowane jest w następujących interpretacjach indywidualnych: z dnia 3 lipca 2013 r. nr IBPBII/1/436-164/13/MCZ, z dnia 4 lipca 2013 r. nr IPTPB2/436-42/13-2/KK, z dnia 1 lipca 2013 r. nr IBPBII/1/436-97/13/HK, z dnia 22 maja 2013 r. nr IPTPB2/436-30/13-2/KK, z dnia 8 kwietnia 2014 r. nr ILPB2/436-17/14-2/MK, z dnia 2 sierpnia 2013 r. nr IBPBII/1/436-125/13/MZ, z dnia 15 stycznia 2014 r. nr ILPB2/436-284/13-2/MK i z dnia 11 lutego 2014 r. nr ILPB2/436-310/13-2/MK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają:


  1. następujące czynności cywilnoprawne:

    1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
    3. (uchylona),
    4. umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
    5. umowy dożywocia,
    6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    7. (uchylona),
    8. ustanowienie hipoteki,
    9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
    10. umowy depozytu nieprawidłowego,
    11. umowy spółki;

  2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
  3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.


Zawarty w zacytowanym przepisie katalog czynności podlegających opodatkowaniu jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że tylko czynności enumeratywnie w nim wskazane mogą powodować powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Pamiętać przy tym należy, że o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.

Wskazać również należy, że szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ustawy ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ? Spółka z o.o., której głównym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych ? na zasadach i w trybie określonym w art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zawiera z osobami, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne umowy, na mocy których urządzenia te zostają odpłatnie przekazane na własność i majątek Spółki.

Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnić należy, że stosownie do z art. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) ustawa ta określa zasady i warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym zasady działalności przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, zasady tworzenia warunków do zapewnienia ciągłości dostaw i odpowiedniej jakości wody, niezawodnego odprowadzania i oczyszczania ścieków, wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, a także zasady ochrony interesów odbiorców usług, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska i optymalizacji kosztów.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, o którym mowa w art. 21 ust. 1.

Z kolei w myśl art. 31 ust 1 tej ustawy osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Ustęp 2 tego przepisu stanowi natomiast, że przekazywane urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach.

Z zacytowanych przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wynika, że osoby fizyczne, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, w sytuacji gdy spełniają one określone warunki techniczne, mogą przekazać je odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Podstawą prawną takiej czynności jest natomiast art. 31 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, że czynność ta, pomimo że wywołuje skutki prawne zbliżone do umowy sprzedaży, nie jest nią. Czynność ta nie nosi również znamion innych czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie stwierdzić więc należy, że jej dokonanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika