Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych cesji umów.

Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych cesji umów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania cesji umów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 22 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania cesji umów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca ? Spółka Akcyjna ? zajmuje się produkcją papieru. Jednym z głównych surowców zużywanym w procesie produkcji jest drewno, w dużej mierze pozyskiwane poprzez zakupy od Lasów Państwowych. Zakupy odbywają się w drodze przetargów. Ponieważ zapotrzebowanie Spółki opiewa na bardzo duże ilości drewna, dostawy są realizowane z wielu nadleśnictw. Spółka zamierza podpisać umowę z innym przedsiębiorcą, zgodnie z którą dokonana zostanie cesja umów dotyczących wygranych przez oba podmioty przetargów. Intencją stron jest aby w wyniku cesji dostawy drewna były realizowane w bardziej efektywny sposób. W przypadku, gdy przedsiębiorcy nabyli prawa do dostaw z nadleśnictw położonych w dużej odległości od ich zakładów, a jednocześnie w bliższej odległości drugiej umawiającej się spółki, wówczas dokonają cesji umów. Każdy z przedsiębiorców w ramach cesji przekaże prawa umów na dostawy w sumie o takim samym wolumenie. Korzyść wynikająca z zawarcia niniejszej umowy dotyczy obniżenia kosztów transportu każdej ze stron. W wyniku zawarcia cesji umów jednostki lasów państwowych ? nadleśnictwa ? zrealizują dostawy do nowego, wskazanego w umowie podmiotu i na ten podmiot wystawią właściwą fakturę na cenę, która wynika z wygranego przetargu. Prawa i obowiązki w zakresie dostaw drewna w ramach niniejszych umów przechodzą w momencie wydania drewna przez poszczególne nadleśnictwa w miejscu rozpoczęcia ich transportu. Organizacja i koszt transportu spoczywa na Stronach. W przypadku, gdy ceny poszczególnych dostaw będących przedmiotem cesji umów są równe nie dochodzi do dodatkowego rozliczenia. Mogą zdarzyć się jednak przypadki, w których jedna ze stron uzyskała w drodze przetargów korzystniejsze ceny niż druga. Wówczas, wyniku zawarcia umowy zostanie dokonane rozliczenie różnic w taki sposób, aby koszt zakupu drewna każdej ze stron został skorygowany do takiej wartości, jaka wynikałaby z zakupów, gdyby umowy nie zawarto. Niniejszy wniosek dotyczy sytuacji, w której istnieją różnice podlegające rozliczeniu. Umowa określi różnicę ze średnioważonych cen drewna w ramach niniejszych dostaw obu umawiających się spółek. Po zakończeniu miesiąca wolumen zrealizowanych został przez wskazaną spółkę zostanie pomnożony przez wartość różnicy i dokonane zostanie rozliczenie. Właściwa ze stron wystawi notę obciążeniową lub fakturę wzywającą do zapłaty różnicy. Oba podmioty są podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach niniejszej umowy żadna ze stron na rzecz drugiej nie będzie wykonywać szczególnych czynności (świadczeń), za które uzyskiwałaby wynagrodzenie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy wyżej opisane rozliczenie różnicy cen, dokonane w ramach cesji umów na dostawy drewna pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT, a właściwym dokumentem rozliczeniowym będzie nota obciążeniowa...
  2. Czy w skutek zawarcia cesji umów na dostawy drewna którakolwiek ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie drugie. W pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania drugiego, podatek od czynności cywilnoprawnych nie obejmuje swoim zakresem cesji praw do umów, a więc żadna ze stron nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Podatek ten obejmuje swoim zakresem jedynie czynności, które są enumeratywnie wymienione w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, a niniejsza nie jest żadną z nich.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi temu podlegają:


  1. następujące czynności cywilnoprawne:<...li>

    1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
    3. (uchylona),
    4. umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
    5. umowy dożywocia,
    6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
    7. (uchylona),
    8. ustanowienie hipoteki,>/li>
    9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
    10. umowy depozytu nieprawidłowego,
    11. umowy spółki;

  2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
  3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.


Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ma pewne konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zasadę numerus clausus czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.

Jednocześnie wskazać należy, że ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza podpisać z innym przedsiębiorcą umowę, zgodnie z którą dokonana zostanie cesja umów dotyczących wygranych przez oba podmioty przetargów. Każdy z przedsiębiorców w ramach cesji przekaże prawa umów na dostawy w sumie o takim samym wolumenie.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że umowa cesji należy do czynności prawnych rozporządzających o skutkach zbliżonych do umów przenoszących własność. Z uwagi na to, iż ustawodawca nie nadał cesji praw formy samoistnej umowy należy posiłkować się treścią art. 510 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), z którego wynika, że czynnością prawną stanowiącą podstawę cesji może być umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności.

Powyższe oznacza, że umowa cesji jako czynność prawna nie wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Wskazać jednak należy, że jeżeli przedmiotowa umowa cesji przybierze formę jednej z umów wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (np. umowy sprzedaży lub zamiany), wówczas podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w ustawie, a dotyczących tych konkretnych umów. Zaznaczyć również należy, że w sytuacji gdy planowana umowa cesji przybierze postać czynności prawnej wymienionej w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wówczas dla oceny powstania obowiązku podatkowego w tym podatku istotne znaczenie będzie miało rozstrzygnięcie, czy dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub jest z tego podatku zwolniona. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają bowiem wyłącznie czynności cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrót zawodowy (profesjonalny) objęty został podatkiem od towarów i usług. Zatem, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, których dokonanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Wynika to z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:


  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:


    1. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    2. (uchylone),
    3. umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;


Zaznaczyć również należy, że o przedmiotowym wyłączeniu nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. J. Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszczy po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika