Czy podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy pokryte wkładem niepieniężnym w postaci udziałów (...)

Czy podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy pokryte wkładem niepieniężnym w postaci udziałów w spółce słowackiej ? SloCo, dających w niej większość praw głosów, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2014 r. (data wpływu ? 25 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z siedzibą na Słowacji ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podwyższenia kapitału zakładowego w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce z siedzibą na Słowacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: PolCo). Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy i wyemitowanie nowych udziałów w zamian za wkład niepieniężny, którego przedmiotem będą udziały spółki z siedzibą na Słowacji o formie prawnej: spoločnost? s ručením obmedzeným (dalej: SloCo). Wnoszącym wkład do Wnioskodawcy będzie osoba fizyczna posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W wyniku wniesienia udziałów SloCo do Wnioskodawcy, uzyska on większość praw głosów w SloCo. Forma prawna spółki SloCo (spoločnost? s ručením obmedzeným) została wymieniona w pkt 25 Załącznika nr 1 do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy pokryte wkładem niepieniężnym w postaci udziałów w spółce słowackiej ? SloCo, dających w niej większość praw głosów, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, podwyższenie kapitału zakładowego w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce słowackiej ? SloCo, dających w niej większość praw głosów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 pkt 1) lit. k) i pkt 2) ustawy o podatku do czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 ustawy.

Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 przytoczonej ustawy za zmianę umowy spółki, w przypadku spółki kapitałowej uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Jednocześnie, na mocy art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane m.in. z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje, udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Powyższy przepis jest wyrazem implementacji postanowień Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. UE. L. z 2008 r. Nr 46 str. 11; dalej: Dyrektywa 2008/7/WE). W myśl art. 4 lit. b) Dyrektywy 2008/7/WE za wkłady kapitałowe nie uważa się działań restrukturyzacyjnych przejęcia przez spółkę kapitałową, która jest w trakcie tworzenia lub już istnieje, udziałów dających większość głosów w innej spółce kapitałowej, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał tej pierwszej spółki. W przypadku gdy większość praw głosu uzyskuje się za pomocą co najmniej dwóch operacji, za działania restrukturyzacyjne uznaje się wyłącznie operację, w której uzyskano większość praw głosu, i wszelkie kolejne operacje. Tego typu transakcje są więc wyłączone spod opodatkowania.

Powyższe przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz Dyrektywy 2008/7/WE należy interpretować w ten sposób, że z opodatkowania analizowanym podatkiem wyłączono czynności określane jako tzw. ?wymiana udziałów? obejmujące wniesienie do spółki kapitałowej z siedzibą w Polsce w formie wkładu niepieniężnego udziałów innej spółki kapitałowej dających w niej większość praw głosu, a także wniesienie udziałów do spółki z siedzibą w Polsce, która posiada już większość głosów w spółce, której udziały są wnoszone.

Zwolnienie, z opodatkowania, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczy zmiany umów spółek kapitałowych związanych z wniesieniem do nich w formie wkładów udziałów innych spółek kapitałowych. Omawiana ustawa wprowadza w art. 1a pkt 2 definicję spółki kapitałowej. Zgodnie z tym przepisem spółką kapitałową jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna lub spółka europejska.

Powołany wyżej przepis nie ogranicza pojęcia spółki kapitałowej wyłącznie do spółek kapitałowych utworzonych zgodnie z polskimi przepisami. Wobec tego, zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć racjonalność ustawodawcy i uznać, że przy braku jakichkolwiek zastrzeżeń zakresem definicji objęte zostały zarówno spółki utworzone zgodnie z przepisami prawa polskiego, jak również spółki z siedzibą poza terytorium Polski.

Ponadto mając na uwadze, że art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika z implementacji Dyrektywy 2008/7/WE należy uznać, że podatnik ma prawo odnieść się do wszystkich analogicznych form prawnych przewidzianych w przepisach innych państw Unii Europejskiej.

Mając na uwadze prawo podatnika do posłużenia się wykładnią prowspólnotową przepisów podatkowych prawa krajowego, w tym kontekście można również odnieść się do art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2008/7/WE, zgodnie z którym przez spółkę kapitałową w znaczeniu Dyrektywy należy rozumieć każdą spółkę, która przyjmuje jedną z form wyszczególnionych w załączniku nr 1. Spółka prawa słowackiego, działająca w formie prawnej spoločnost? s ručením obmedzeným została wymieniona pod pozycją 25 załącznika nr 1 Dyrektywy 2008/7/WE.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca uważa, że SloCo działająca w formie prawnej spoločnost? s ručením obmedzeným będzie spełniać warunki uznania jej za spółkę kapitałową w rozumieniu Dyrektywy i w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji zmiana umowy Wnioskodawcy z uwagi na to, że związana będzie z nabyciem przez Wnioskodawcę udziałów kapitałowej spółki SloCo dających w niej większość głosów nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że nawet uznając, że przepisy ww. ustawy przewidują wyłączenie z opodatkowania wyłącznie wkładów, których przedmiotem są udziały wyłącznie polskich spółek kapitałowych, skutki planowanej czynności obejmującej zmianę umowy spółki Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych należałoby ustalić z bezpośrednim zastosowaniem przepisów Dyrektywy 2008/7/WE zakładających brak opodatkowania takiego rodzaju transakcji. Podstawą takiego podejścia będzie stanowiło uznanie niewłaściwego zaimplementowania przepisów Dyrektywy 2008/7/WE.


Na wyłączenie z opodatkowania czynności restrukturyzacyjnych będących przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego wskazują również wydane w podobnych stanach faktycznych interpretacje indywidualne, m.in.:


  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 maja 2014 r. nr IPPB2/436-145/14-5/MZ, w której potwierdzono stanowisko wnioskodawcy, że: podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, w związku z wniesieniem akcji CypCo w procedurze wymiany udziałów nie będzie podlegało podatkowi od czynności cywilnoprawnych i odstąpiono od uzasadnienia prawnego,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 lipca 2013 r. nr IPTPB2/436-35/13-5/KK,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2012 r. nr IPPB2/436-549/12-2/AF.


Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci udziałów SloCo dających większość praw głosów nie będzie polegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt 1 lit. k) tego artykułu umowy spółki, a także, co wynika z pkt 2 powołanego przepisu, ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki przy spółce kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Zgodnie natomiast z jej art. 1a pkt 2 określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

W przypadku zmiany umowy spółki obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, a stosownie do art. 4 pkt 9 ciąży on na spółce. W myśl natomiast art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy, a czynność taka opodatkowana jest stawką 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).


Jednocześnie wskazać należy, że na podstawie art. 2 pkt 6 ww. ustawy nie podlegają podatkowi umowy spółki i jej zmiany związane z:


  1. łączeniem spółek kapitałowych,
  2. przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
  3. wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:
  • przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
  • udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.


Przepis ten, wprowadzony do ustawy z dniem 1 stycznia 2009 r., stanowi efekt dostosowania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych do obowiązującego prawa Unii Europejskiej, poprzez wdrożenie postanowień Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r., s. 11), która uprościła i uporządkowała prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych oraz wprowadziła korzystne regulacje dla spółek kapitałowych, przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi kapitałowemu.


Skutkiem implementowania ww. Dyrektywy jest wyłączenie z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 Dyrektywy Nr 2008/7/WE uznaje się:


  1. przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.
  2. przejęcie przez spółkę kapitałową, która jest w trakcie tworzenia lub już istnieje, udziałów dających większość głosów w innej spółce kapitałowej, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał tej pierwszej spółki. W przypadku gdy większość praw głosu uzyskuje się za pomocą co najmniej dwóch operacji, za działania restrukturyzacyjne uznaje się wyłącznie operację, w której uzyskano większość praw głosu, i wszelkie kolejne operacje.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: PolCo). Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Wnioskodawcy i wyemitowanie nowych udziałów w zamian za wkład niepieniężny, którego przedmiotem będą udziały spółki z siedzibą na Słowacji o formie prawnej: spoločnost? s ručením obmedzeným (dalej: SloCo). Wnoszącym wkład do Wnioskodawcy będzie osoba fizyczna posiadająca nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W wyniku wniesienia udziałów SloCo do Wnioskodawcy, uzyska on większość praw głosów w SloCo. Forma prawna spółki SloCo (spoločnost? s ručením obmedzeným) została wymieniona w pkt 25 Załącznika nr 1 do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału.

Z uwagi na tak przedstawione okoliczności stwierdzić należy, dla zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, bez znaczenia pozostaje fakt, że spółka słowacka, której udziały zostaną wniesione do Wnioskodawcy, nie jest jedną ze spółek kapitałowych wymienionych w art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Dla skorzystania z wyłączenia konieczne jest bowiem aby wszystkie spółki biorące udział w czynności restrukturyzacyjnej miały status spółek kapitałowych, a wnoszone udziały muszą reprezentować większość głosów w spółce, której udziały są wnoszone albo stanowić udziały spółki, w której pierwsza spółka posiada już większość głosów. Analizując status spółki, jako spółki kapitałowej, należy bowiem uwzględniać prawo Unii Europejskiej, w tym Załącznik 1 Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r., dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, gdzie w pkt 25 (ii) wskazano spółkę prawa słowackiego określaną jako spoločnost? s ručením obmedzeným.

Zatem opisane we wniosku planowane podwyższenie kapitału zakładowego w związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółce prawa słowackiego określanej jako spoločnost? s ručením obmedzeným (SloCo), dających w niej większość praw głosów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika