W świetle powyższego, a w szczególności w związku z faktem, iż jak stwierdzono we wniosku o wydanie (...)

W świetle powyższego, a w szczególności w związku z faktem, iż jak stwierdzono we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w wyniku zawarcia przedmiotowej umowy sprzedaży dojdzie do utworzenia gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, zamierzona sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 9 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży.


W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (podatnik) zamierza nabyć niezabudowaną nieruchomość stanowiącą działki nr 208/2 oraz 251 o łącznej powierzchni 5.715 m2 położoną w P. w drodze umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. Przedmiotowa nieruchomość nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej nie będzie zajęta w momencie jej nabycia. Nie jest również zabudowana i nie będzie zabudowaną w momencie jej nabycia.

Przedmiotowa nieruchomość sklasyfikowana jest w ewidencji gruntów w całości jako użytki rolne. Nie przewiduje się, aby na dzień nabycia klasyfikacja ta uległa zmianie.

Ponadto, Wnioskodawca jest właścicielem działki nr 307/11 o powierzchni 7.134 m2 położonej w G. Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów działka ta sklasyfikowana jest jako użytki rolne (RV, PsV) i Wnioskodawca nie przewiduje, by stan ten na dzień nabycia nieruchomości położonych w P. uległ zmianie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż niezabudowanej nieruchomości niezajętej na prowadzenie działalności gospodarczej o powierzchni 5.715 m2 w całości sklasyfikowanej jako grunty orne, podlega zwolnieniu o którym mowa w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli nabywca posiada także inne grunty, które wraz z przedmiotową działką utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym?


W ocenie Wnioskodawcy z treści art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż zwolnieniu od tego podatku podlega m.in. przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, z wyjątkiem budynków mieszkalnych w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonywania czynności nabyte grunty:


  • stanowią gospodarstwo rolne (zbywającego) albo
  • utworzą gospodarstwo rolne (u nabywcy) lub
  • wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa nieruchomość spełni warunki zwolnienia opisane w ww. przepisie ustawy i stąd niezasadnym będzie jej opodatkowanie. Przedmiotowa transakcja, w opinii Wnioskodawcy, powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy z uwagi na poniższe okoliczności:


  1. nieruchomość ma zostać nabyta na własność w drodze umowy sprzedaży. Na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, Wnioskodawca ma nabyć prawo własności do opisanej nieruchomości,
  2. nie znajdują się na niej budynki mieszkalne. Jak wynika z wypisu z ewidencji gruntów, nabywany grunt nie jest zabudowany oraz nie jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
  3. z chwilą dokonania czynności przedmiotowa nieruchomość utworzy gospodarstwo rolne Wnioskodawcy. Umowa przeniesienia prawa własności ma dotyczyć niezabudowanej nieruchomości o łącznej powierzchni 5.715 m2 w całości ujętej w ewidencji gruntów jako rola (ŁV, ŁIII, ŁVI).


Ponadto, Wnioskodawca zauważa, iż jest także właścicielem działki nr 307/11 o powierzchni 7.134 m2, która w całości jest sklasyfikowana jako użytek rolny (klasy RV, PsV).

Zatem powierzchnia użytków rolnych posiadanych przez Wnioskodawcę przekroczy powierzchnię 1 ha z chwilą zawarcia umowy przeniesienia własności przedmiotowych działek nr 208/2 oraz 251 i utworzone zostanie gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.


Zgodnie z § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. 2001 r., Nr 38, poz. 454) do użytków rolnych zalicza się między innymi:


  • grunty orne ? oznaczone symbolem ?R?,
  • pastwiska trwałe ? odznaczone symbolem ?Ps? oraz
  • rowy ? oznaczone symbolem ?W?.


Z wypisu z rejestru gruntów wynika, że działki, które mają zostać nabyte jak również działki będące aktualnie własnością Wnioskodawcy są sklasyfikowane wyłącznie jako użytki rolne klas ŁV, ŁIII, ŁVI, RV, PsV.

Przy ustalaniu wysokości podatku od nieruchomości gruntowych oraz przy podejmowaniu decyzji o zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych decydującą rolę odgrywają zapisy ewidencji gruntów i budynków, gdyż ma ona charakter rejestru urzędowego spełniającego wymogi o których mowa w art. 194 Ordynacji podatkowej. Ewidencja ta sama w sobie stanowi dowód tego, co zostało w niej stwierdzone. Stwierdzenie to, zdaniem wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych np. NSA w wyroku z dnia 3 marca 2005 r. (sygn. FSK 912/04) uznał, że jeżeli ?dane z ewidencji gruntów stanowią podstawę wymiaru podatków, a contratio należy przyjąć, że dane te stanowią podstawę do stosowania zwolnień od podatku, jeśli zwolnienie zależy od danych objętych ewidencją gruntów?.

Wnioskodawca zwraca również uwagę na fakt, iż ustalenie, czy grunty stanowią, wejdą w skład lub też utworzą gospodarstwo rolne następuje wyłącznie w oparciu o przepisy prawa rolnego, a inny sposób definicji wynikający z przepisów kodeksu cywilnego nie powinien znajdować zastosowania w przypadku oceny, czy powinno mieć miejsce zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy. Wnioskodawca na potwierdzenie tej tezy wskazuje wyrok NSA z dnia 18 maja 1994 (sygn. III SA 1438/93) w którym stwierdzono, że ?kiedy przepisy podatkowe zawierają własną, normatywną definicję gospodarstwa rolnego; nie ma podstaw do rozważania ? dla celów podatkowych ? czy konkretna nieruchomość może być uznana za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów art. 55 § 3 Kodeksu cywilnego? oraz, że ?w żadnym bowiem razie wnioski wyprowadzone z takich rozważań nie mogłyby wpłynąć na uchylenie stosowania konkretnego przepisu zamieszczonego w prawie podatkowym, byłoby to łamanie prawa.?

Z przytoczonych fragmentów orzecznictwa podatkowego oraz analizy innych gruntów będących własnością Wnioskodawcy wynika, że nieruchomość, która zostanie przez Niego nabyta spełni warunki uznania jej za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, gdyż utworzy ona gospodarstwo rolne.

Zasadność powyższego stanowiska, zdaniem Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych. Wnioskodawca przytacza na potwierdzenie tej tezy treść interpretacji z dnia 17 września 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB2/436-53/08-2/MK).

Wnioskodawca, mając na uwadze powyższa argumentację stoi na stanowisku, zgodnie z którym, na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nabycie przedmiotowego gruntu winno w całości podlegać zwolnieniu z tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U.
z 2010 r. nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że podatkowi temu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w szczególności wymienione w pkt 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a przy umowie sprzedaży, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży on na kupującym (art. 4 pkt 1).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku w przypadku umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2% - art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. przepisu notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Nie zawsze jednak dokonanie czynności wskazanej w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powoduje obowiązek zapłaty podatku. W art. 9 przewidziano bowiem możliwość zwolnienia z opodatkowania niektórych czynności cywilnoprawnych. W myśl pkt 2 lit. a) powołanego przepisu zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.


Analiza ww. przepisu wskazuje, iż warunkiem zwolnienia jest wystąpienie jednej z poniższych okoliczności:


  1. przenoszona nieruchomość musi stanowić gospodarstwo rolne, bądź
  2. przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym, jednak w połączeniu z nieruchomością nabywcy (np. wskutek osiągnięcia norm obszarowych) możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
  3. przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.


Wobec tego należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Stosownie natomiast do postanowień § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Na gruncie dotychczas poczynionych ustaleń wskazać, należy, że w postanowieniach art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odesłano do definicji gospodarstwa rolnego w ustawie o podatku rolnym, która ma charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów rolnych. Nie ma zatem żadnego znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Istotne jest natomiast to, że dla możliwości korzystania z tego zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych przedmiotem czynności cywilnoprawnej musi być gospodarstwo rolne, a w sytuacji gdy nieruchomość, własność której jest przenoszona, nie jest gospodarstwem rolnym musi takie gospodarstwo utworzyć lub zostać włączona do gospodarstwa nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć niezabudowaną nieruchomość stanowiącą działki nr 208/2 oraz 251 o łącznej powierzchni 5.715 m2 położoną w P. w drodze umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. Przedmiotowa nieruchomość nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej, nie jest zabudowana oraz sklasyfikowana jest w ewidencji gruntów w całości jako użytki rolne. Ponadto, Wnioskodawca jest właścicielem działki nr 307/11 o powierzchni 7.134 m2. Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów działka ta sklasyfikowana jest jako użytek rolny (RV, PsV).

Zatem powierzchnia użytków rolnych posiadanych przez Wnioskodawcę przekroczy powierzchnię 1 ha z chwilą zawarcia ww. umowy i utworzone zostanie gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

W świetle powyższego, a w szczególności w związku z faktem, iż jak stwierdzono we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w wyniku zawarcia przedmiotowej umowy sprzedaży dojdzie do utworzenia gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, zamierzona sprzedaż będzie podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W konsekwencji powyższego, nie będzie ona opodatkowana 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W efekcie, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku uznać należy za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2
ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika