Opodatkowanie ustanowienia odpłatnej służebności mieszkania.

Opodatkowanie ustanowienia odpłatnej służebności mieszkania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 25 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania ustanowienia odpłatnej służebności mieszkania ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania ustanowienia odpłatnej służebności mieszkania.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


W akcie notarialnym sporządzonym w dniu 4 lutego 2014 r. państwo A. i D. B. obciążyli nabyty na podstawie umowy dożywocia zawartej w ww. akcie notarialnym lokal mieszkalny na rzecz Wnioskodawczyni nieodpłatną, dożywotnią służebnością osobistą, polegającą na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego, a Wnioskodawczyni na powyższe wyraziła zgodę.



Natomiast w akcie notarialnym sporządzonym w dniu 21 lutego 2014 r.:


  1. A. i D. B. oświadczyli, że w akcie notarialnym sporządzonym w dniu 4 lutego 2014 r., działając pod wpływem błędu, złożyli oświadczenie, że lokal mieszkalny obciążają na rzecz Wnioskodawczyni dożywotnią nieodpłatną służebnością osobistą polegającą na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego, podczas gdy ich wolą było ustanowienie na rzecz Wnioskodawczyni dożywotniej odpłatnej jednorazowo za kwotę 1 zł służebności osobistej polegającej na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego, a Wnioskodawczyni oświadczyła, że na skutek opisanego wyżej błędu w akcie notarialnym, działając pod wpływem błędu złożyła oświadczenie, że na ustanowienie powyższej służebności wyraża zgodę;
  2. A. i D. B. oświadczyli, że uchylają się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu w zakresie ustanowienia na rzecz Wnioskodawczyni dożywotniej nieodpłatnej służebności osobistej polegającej na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego, gdyż ich wolą było ustanowienie na rzecz Wnioskodawczyni dożywotniej odpłatnej jednorazowo za kwotę 1 zł służebności osobistej polegającej na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego, a Wnioskodawczyni oświadczyła, że na powyższe wyraża zgodę;
  3. Wnioskodawczyni oświadczyła, że uchyla się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu w zakresie wyrażenia zgody na ustanowienie na Jej rzecz dożywotniej nieodpłatnej służebności osobistej polegającej na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego, a A. i D. B. oświadczyli, że na powyższe wyrażają zgodę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:


Czy dokonanie czynności prawnej polegającej na ustanowieniu na rzecz Wnioskodawczyni dożywotniej odpłatnej jednorazowo za kwotę 1 zł służebności osobistej polegającej na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego wywiera jakiekolwiek skutki prawne na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonanie czynności prawnej polegającej na ustanowieniu na Jej rzecz dożywotniej odpłatnej jednorazowo za kwotę 1 zł służebności osobistej polegającej na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z lokalu mieszkalnego, wywiera skutki prawne na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 6 pkt 1 ww. ustawy podatek od tej czynności nie wystąpi, gdyż podstawa opodatkowania wynosi 1 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlega ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a w myśl art. 4 pkt 6 ciąży on na nabywającym prawo służebności.



Podstawę opodatkowania z tego tytułu stanowi, stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wartość świadczeń użytkownika bądź osoby, na rzecz której ustanowiono służebność, za okres, na jaki prawa te zostały ustanowione, a stawka podatku ? 1% (art. 7 ust. 1 pkt 3). Przy czym wskazać należy, że zgodnie z art. 6 ust. 6 w przypadku zawarcia umów, o których mowa w ust. 1 pkt 6, na czas nieokreślony, podstawę opodatkowania może stanowić zgodnie z oświadczeniem podatnika:


  1. wartość świadczeń za lat 10 albo
  2. wartość świadczeń należnych w miarę wykonywania umowy.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie czynności prawnej dokonanej w formie aktu notarialnego sporządzonego w dniu 21 lutego 2014 r., państwo A. i D. B. ustanowili na rzecz Wnioskodawczyni odpłatną jednorazowo za kwotę 1 zł służebność osobistą, polegającą na prawie zamieszkiwania oraz prawie swobodnego poruszania się i korzystania z całego lokalu mieszkalnego.


Wobec przedstawionych okoliczności stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji doszło co do zasady do dokonania czynności cywilnoprawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie w niniejszej sprawie nie wystąpił obowiązek zapłaty tego podatku z uwagi na fakt, że zgodnie z wolą stron podstawa opodatkowania ? tj. wartość świadczeń, do których zobowiązana jest osoba, na rzecz której doszło do ustanowienia służebności ? wyniosła 1 zł. Wartość podatku, do zapłaty którego zobowiązana była Wnioskodawczyni wyniosłaby bowiem 1 grosz. Jak z kolei stanowi art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem § 1a i 2.

Tak więc, w niniejszej sprawie, pomimo dokonania czynności powodującej powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnej nie powstał obowiązek zapłaty tego podatku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika