Czy Spółka powinna przesuwać co miesiąc koszty działalności odpowiednio do otrzymywanej dopłaty (...)

Czy Spółka powinna przesuwać co miesiąc koszty działalności odpowiednio do otrzymywanej dopłaty do ceny ścieku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymywaniem dopłaty z tytułu świadczonych usług zbiorowego odprowadzania ścieków ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 stycznia 2010 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymywaniem dopłaty z tytułu świadczonych usług zbiorowego odprowadzania ścieków.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W oparciu o uchwałę Rady Miejskiej z dnia 5 marca 2009 r. w sprawie dopłaty do ceny ścieku dla gospodarstw domowych na terenie Miasta w 2009 r. Spółka otrzymuje dopłaty. Na podstawie porozumienia zawartego w dniu 31 marca 2009 r. z Gminą Miejską Wnioskodawca przekazuje do Urzędu Miasta zestawienia z rozliczenia ilości ścieku odebranego w danym miesiącu do 15 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Dopłata dla wymienionej grupy odbiorców (gospodarstw domowych), w wysokości 0,61 zł netto + podatek od towarów i usług do 1 m3 ścieku, przekazywana jest przez Urząd Miasta na konto Spółki w terminie 7 dni od dnia otrzymania rozliczenia ze Spółki. Po otrzymaniu dopłaty na konto bankowe Spółka wystawia fakturę VAT.

W związku z tym, że dopłata do przychodu do rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych rozliczana jest ?kasowo?, czyli z datą wpływu dopłaty z Urzędu Miasta na konto Spółki, powstaje przesunięcie przychodów za odbiór ścieków, w części objętej dopłatą, za dany miesiąc do następnego miesiąca. Podatek dochodowy od osób prawnych Spółka rozlicza co miesiąc odejmując od przychodów koszty ich uzyskania. Nadmienić należy, że Spółka prowadzi również działalność polegającą na sprzedaży wody i ciepła.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy Spółka powinna, odpowiednio do tej dopłaty, przesuwać co miesiąc koszty działalności od kwietnia 2009 r. do listopada 2009 r., a za grudzień 2009 r. do miesiąca stycznia 2010 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymaną dopłatę należy ujmować do przychodu ?kasowo?, czyli w miesiącu wpływu na rachunek bankowy Spółki. Natomiast koszty działalności powstałe w trakcie miesiąca i dotyczące tego miesiąca, w którym była usługa jako odbiór ścieku, do danego miesiąca, np. koszty kwietnia w kwietniu, koszty maja w maju i nie należy częściowo przesuwać w związku z otrzymaną dopłatą do kosztów działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Przepis art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) ? dalej: ustawa, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont ? por. art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ustawy.

Ustawodawca nie wymaga, aby przychodem były tylko wymienione w art. 12 ustawy pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności gospodarczej osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej, zwłaszcza że listę pożytków ? stanowiącą katalog zamknięty ? które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.


Moment powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą reguluje z kolei art. 12 ust. 3a ustawy stanowiący, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:


  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


W przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty ? art. 12 ust. 3e ustawy.

Jak wynika z wniosku Spółka świadczy usługi wodociągowo-kanalizacyjne z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków jest działalnością o charakterze użyteczności publicznej charakteryzującą się brakiem ekwiwalentności, tzn. odbiorcy nie ponoszą pełnej odpowiedzialności za korzystanie z efektów tej działalności, co wiąże się z wymogiem zasilenia finansowego ze środków publicznych.

Przedmiotowe zasilenie realizowane jest na mocy art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858, ze zm.) stanowiącego, iż rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.

W kontekście powyższego otrzymanej przez Spółkę dopłaty nie można zakwalifikować jako przychód ze świadczonych usług, gdyż stroną zawartych w takim przypadku umów są zupełnie inne podmioty. W konsekwencji dopłata do ceny ścieku dla gospodarstw domowych stanowi przychód podatkowy, który zgodnie z regulacją art. 12 ust. 3e ustawy ujmowany jest w rachunku podatkowym w dniu otrzymania zapłaty.

Odnosząc się z kolei do kwestii kosztów uzyskania przychodów należy mieć na uwadze dyspozycję art. 15 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja tego przepisu daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże istnienie związku przyczynowego pomiędzy ich poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu. Dotyczy to zarówno takich wydatków, które bezpośrednio przekładają się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i tych, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione, jako zmierzające do ich osiągnięcia.

W przepisie art. 15 ust. 4 ustawy określono z kolei, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Generalną zasadą podatkowego rozliczania kosztów bezpośrednich jest ujęcie (potrącenie) w rachunku podatkowym kosztu bezpośrednio związanego z przychodem w roku jego związania z odpowiadającym mu przychodem, chyba że koszt bezpośredni został poniesiony po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego po zakończonym roku podatkowym (nie późniejszym jednak niż termin określony do złożenia zeznania podatkowego) ? w takim przypadku jest on potrącalny w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 4d ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 4e ustawy, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zważywszy na powyższe, w ocenie tut. organu otrzymywanym przez Spółkę przychodom (dopłatom do ceny ścieku) nie można bezpośrednio przypisać adekwatnych do nich kosztów uzyskania przychodów, zatem ujęcie w rachunku podatkowym kosztów innych niż bezpośrednio związanych z tymi przychodami następuje zgodnie z normą art. 15 ust. 4d ustawy, czyli w dacie ich poniesienia. W takim przypadku koszty podatkowe poniesione w danym miesiącu stanowią koszty tego właśnie miesiąca.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika