Zakres odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

Zakres odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W związku z dynamicznym rozwojem Spółki, Zarząd podjął decyzję o zakupie zintegrowanego systemu informatycznego klasy E. W sierpniu 2007 r. została zawarta umowa, na podstawie której firma ?I.? udzieliła Spółce licencji na użytkowanie programu S. Celem uzyskania powyższej licencji było podniesienie efektywności działalności Spółki poprzez usprawnienie i automatyzację wewnętrznych procesów gospodarczych. Nabyta licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych jako wartości niematerialne i prawne w miesiącu październiku 2008 r. o wartości początkowej obejmującej oprócz ceny nabycia samej licencji również cenę nabycia analizy przedwdrożeniowej oraz wdrożenia. Faktury za analizę przedwdrożeniową oraz za część licencji zostały zapłacone w 2007 r., a faktury za wdrożenie oraz licencję zapłacono w 2008 r.


Spółka w dniu 28 lutego 2011 r. uzyskała opinię o innowacyjności wdrożonego systemu, wydaną przez niezależną od podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki ? Uniwersytet, Wydział Matematyki i Informatyki. Powyższa opinia potwierdza, iż:


  1. System S. wraz z wdrożeniem jest nowym produktem, znanym w świecie od 2007 r., co oznacza, że nie jest stosowany na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat i zgodnie z definicjami stosowanymi w Unii Europejskiej oraz przez Rzeczypospolitą Polską jest technologią informacyjną i komunikacyjną o innowacyjnym charakterze.
  2. System S. wraz z wdrożeniem:


  • stanowi wartość niematerialną i prawną,
  • umożliwia wytwarzanie nowych i udoskonalonych wyrobów,
  • umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,
  • stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od roku 2007, czyli technologię która nie jest stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co oznacza spełnienie przesłanek umożliwiających uważanie go za nową technologię w sensie art. 18b ust. 2 ustawy z dnia 25 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654, ze zm.).


Jednocześnie Spółka informuje, iż nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a wydatki poniesione na nabycie nowych technologii nie zostały jej zwrócone w jakiejkolwiek formie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnych i prawnych jaką stanowi system S. wraz z wdrożeniem...
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 art. 18b ustawy, t.j. od wartości początkowej obejmującej oprócz ceny nabycia samej licencji również cenę nabycia analizy przedwdrożeniowej i wdrożenia w całości w roku 2008...


Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii, ponieważ system S. wraz z wdrożeniem:


  • stanowi wartość niematerialną i prawną,
  • umożliwia wytwarzanie nowych i udoskonalonych wyrobów,
  • umożliwia świadczenie udoskonalonych usług,
  • stanowi technologię znaną i stosowaną w świecie od roku 2007, czyli technologię która nie jest stosowana w świecie przez okres dłuższy niż 5 lat.


Powyższe zostało potwierdzone opinią niezależnej od Wnioskodawcy jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Ekspertyzę nt. nowej technologii sporządzoną przez Uniwersytet, Wydział Matematyki i Informatyki wydaną dnia 28 lutego 2011 r. załączono do przedmiotowego wniosku.

Jednocześnie Spółka nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a wydatki poniesione na nabycie nowych technologii nie zostały jej zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Wdrożenie systemu stanowi proces, mający na celu jego zaadoptowanie na potrzeby Jednostki. Są to wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb Spółki, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę udzielającą licencji na użytkowanie systemu. Dopiero jego zakończenie powoduje, iż Spółka uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności. W konsekwencji, do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jaką jest licencja na program komputerowy zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania. Stąd ? zdaniem Spółki ? cała wartość początkowa nabytej technologii, na którą oprócz ceny nabycia samej licencji składa się również cena nabycia analizy przedwdrożeniowej oraz wdrożenia, stanowi podstawę przedmiotowego odliczenia.

Jednocześnie ? zdaniem Spółki ? z uwagi na fakt, iż nabyta licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych, jako wartości niematerialne i prawne, w miesiącu październiku 2008 r., a faktury dokumentujące powyższy zakup zostały zapłacone odpowiednio w roku 2007 i 2008, Spółka powinna odliczyć 50% wartości początkowej nabytej nowej technologii od podstawy opodatkowania ustalonej za rok 2008 poprzez korektę deklaracji CIT-8.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Stosownie natomiast do ust. 2a art. 18b ww. ustawy podatkowej, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

W myśl art. 18b ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2010 r.), za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484). Z dniem 1 października 2010 r. powyższa regulacja uległa zmianie i stanowi, iż za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615). Omawiana zmiana ma wyłącznie charakter dostosowujący uwzględniający aktualną terminologię ustawową, niemająca znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w art. 26c ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Należy podkreślić, iż jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 2 ust. 9 ustawy o zasadach finansowania nauki są m.in. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe (lit. a ww. przepisu).

Ze statutu Uniwersytetu wynika, iż jest on uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutu. Powołaniem uczelni jest prowadzenie nieskrępowanych badań oraz działalności kształcąco?dydaktycznej (?). Podstawową jednostką organizacyjną uczelni jest wydział, którego zadaniem jest tworzenie warunków do prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej oraz kształcenie kadry naukowej. Tak więc Wydział Matematyki i Informatyki jest podstawową jednostką organizacyjną w strukturze Uniwersytetu.

W konsekwencji, opisana w stanie faktycznym opinia wystawiona przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu potwierdzająca innowacyjność nabytego systemu, daje Wnioskodawcy prawo do odliczenia wydatków na nabycie nowych technologii od podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Ponadto ? w myśl ust. 5 tego przepisu ? jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Odpowiednio natomiast do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 14 niniejszej ustawy, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Wdrożenie systemu stanowi natomiast pewien proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby Jednostki. Będą to wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb Spółki, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę udzielającą licencji na użytkowanie systemu. Dopiero jego zakończenie spowoduje, iż Spółka uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności. W konsekwencji, do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jaką jest licencja na program komputerowy zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.

Zatem, kwota należna sprzedającemu licencję, jak również wydatki związane z wdrożeniem nowej technologii są elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie wielkością podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Spółka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji.

Na podstawie art. 18b ust. 7 powyższej ustawy odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty, ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5. Jednocześnie, stosownie do ust. 6 tego artykułu, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.) dopuszczają możliwość złożenia korekty zeznania rocznego. Wynika to z treści art. 81 § 1 ww. ustawy, zgodnie z którym jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Jednocześnie należy nadmienić, że stosownie do brzmienia art. 81 § 2 cyt. ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Natomiast, w myśl art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach ? rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W świetle przestawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów należy uznać, iż wydatki poniesione na nabycie licencji na oprogramowanie wraz z nabyciem analizy przedwdrożeniowej i kosztami wdrożenia Wnioskodawca może uznać za wydatki na nabycie nowych technologii. Oznacza to, iż Spółka ma prawo dokonać korekty deklaracji za rok 2008 r. uwzględniając odliczenie od podstawy opodatkowania w wysokości 50% wydatków na nabycie nowej technologii.


Należy także nadmienić, iż stosownie do art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:


  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika