Czy dopuszczalne jest w świetle ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach (...)

Czy dopuszczalne jest w świetle ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, a w szczególności w myśl art. 5 tej ustawy, niepobieranie lub umarzanie naliczonych odsetek za okres powyżej 30 dni od daty przedawnienia świadczenia?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów rozpatrując wniosek Spółdzielni z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 12 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu odsetek

Porady prawne


stwierdza, co następuje:


W dniu 12 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu odsetek.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia (wierzyciel) udzieli 43 dniowego terminu płatności kontrahentowi (dłużnikowi) i za ten okres nie będzie pobierała odsetek.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dopuszczalne jest w świetle ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, a w szczególności w myśl art. 5 tej ustawy, niepobieranie lub umarzanie naliczonych odsetek za okres powyżej 30 dni od daty przedawnienia świadczenia...


Zdaniem Wnioskodawcy zarówno w sytuacji niepobrania odsetek w wyniku ich umorzenia, jak również w przypadku ich nie naliczania Spółdzielnia nie będzie obowiązana do uiszczenia podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazuje, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują kwestii terminów zapłaty w transakcjach handlowych, jak również zasad potrącalności odsetek od zaległości z tego tytułu, jednak przysporzenie majątkowe w postaci otrzymanych odsetek stanowi przychód podatkowy na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie bowiem z dyspozycją art. 12 ust. 4 pkt 2 tej ustawy do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Tym samym odsetki nieotrzymane nie skutkują powstaniem przychodu podatkowego w myśl wyżej wskazanego przepisu.


Stosownie zaś do treści art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przyjęta formuła prawna cytowanego przepisu oznacza ścisłą korelację instytucji interpretacji z definicją legalną pojęcia ?przepisy prawa podatkowego? ? zawartą w art. 3 pkt 2 ww. ustawy ? które zdefiniowane są jako przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż unormowania ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 139, poz. 1323 ze zm.) nie stanowią przepisów prawa podatkowego zdefiniowanych w powyżej cytowanym przepisie, tym samym minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnienia do interpretowania tych przepisów w trybie wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, określonych w art. 14b § 1 tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika