W zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem (...)

W zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi promocyjno-reklamowej związanej ze spotkaniami z kontrahentami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi promocyjno-reklamowej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem usługi promocyjno-reklamowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest producentem leków, a także suplementów diety, wyrobów medycznych oraz kosmetyków. W celu reklamy i promocji produktów, Spółka zleca prowadzenie szeroko pojętych działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych. Działania te obejmują m.in. organizację spotkań promocyjnych dla lekarzy lub osób prowadzących obrót lekami (tj. farmaceutów, innych pracowników aptek lub pracowników hurtowni i punktów obrotu pozaaptecznego). W spotkaniach promocyjnych uczestniczyć mogą również pacjenci, jednak wyłącznie w tych sytuacjach, w których możliwość kierowania reklamy produktów do pacjentów nie jest ograniczona prawem. Bezpośrednią organizacją spotkań promocyjnych, jak i świadczeniem innych usług w zakresie reklamy, promocji i marketingu produktów, zajmuje się B.H. Sp. z o.o. (BH), która świadczy na rzecz Spółki usługi w tym zakresie. BH świadczy na rzecz Wnioskodawcy kompleksową usługę reklamy, promocji i marketingu produktów, której elementem jest też organizacja i prowadzenie spotkań promocyjnych, które mają na celu zaprezentowanie produktów oraz przekazanie informacji na ich temat. Jednocześnie, spotkania te mogą być organizowane w rozmaity sposób. W szczególności, BH organizuje je samodzielnie w przychodniach, szpitalach bądź innych miejscach, a także w trakcie trwania kongresów, zjazdów lub konferencji, której uczestnikami są lekarze, farmaceuci bądź inne osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi. Ponadto, wykonując usługi w tym zakresie na rzecz Spółki, BH zleca przeprowadzenie spotkań promocyjnych hurtowniom farmaceutycznym. W tym ostatnim przypadku BH nabywa od hurtowni usługę polegającą na zorganizowaniu i przeprowadzeniu spotkania promocyjnego.

W przypadku samodzielnej organizacji spotkań promocyjnych BH zajmuje się wszelkimi sprawami techniczno-administracyjnymi z tym związanymi. W szczególności, w zależności od miejsca przeprowadzenia spotkania promocyjnego, BH organizując takie spotkanie wynajmuje salę, wyposaża salę w sprzęt konferencyjny, ponosi koszt przygotowania i przeprowadzenia przez prelegenta wykładu lub prezentacji (w przypadku, gdy prelegentem jest osoba niebędąca pracownikiem BH). Prelekcję służącą zapoznaniu uczestników z produktem i przekazaniu informacji o nim wygłasza w trakcie spotkania prelegent, którym może być lekarz albo przedstawiciel BH. Uczestnicy spotkań otrzymują konspekt albo materiały informacyjne przygotowane przez osobę prowadzącą spotkanie. Ponadto, w trakcie spotkań BH przekazuje materiały promocyjne (np. ulotki informacyjne). Oprócz wiedzy na temat samych Produktów, w trakcie spotkań promocyjnych możliwe jest również przekazywanie uczestnikom elementów wiedzy medycznej z dziedziny, w której stosowane są leki, suplementy diety, wyroby medyczne lub kosmetyki. Spotkania promocyjne, poprzez przekazanie wiedzy na temat produktów oraz materiałów promocyjnych i informacyjnych mają na celu promocję i reklamę produktów. Co do zasady, spotkanie promocyjne obejmuje również dyskusję w zakresie przekazanych informacji, tak by uczestnicy mogli pozyskać więcej danych o właściwościach produktów bądź rozwiać swoje wątpliwości w tym zakresie. Integralnym elementem spotkań promocyjnych jest również symboliczny poczęstunek, przy czym ma on jedynie charakter uzupełniający wobec głównego celu spotkania, jakim jest zgromadzenie określonej grupy osób w celu przekazania im informacji o produktach Spółki.

Przedmiotem nabycia od BH jest więc usługa reklamowo-promocyjna polegająca na organizacji spotkań promocyjnych, przy czym poszczególne elementy tego świadczenia, np. wynajem sali, zorganizowanie prelekcji czy symbolicznego poczęstunku, nie stanowią celu samego w sobie dla Spółki. Jednocześnie nabywana usługa, której celem jest zapoznanie uczestników z produktami Spółki, służy bezpośrednio zwiększeniu sprzedaży tych produktów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy koszt związany z zakupem usługi promocyjno-reklamowej polegającej na organizacji spotkań promocyjnych w odniesieniu do leków, suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków Spółki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych...


W ocenie Spółki, zakup usług reklamowo-promocyjnych polegających na organizacji spotkań promocyjnych w odniesieniu do produktów Spółki stanowi koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości jako koszt reklamy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika, iż Spółka jest uprawniona do obniżenia przychodów podatkowych o koszty ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że poniesienie tych kosztów ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Ponadto, warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z nabyciem usługi polegającej na organizowaniu spotkań promocyjnych dotyczących produkowanych i sprzedawanych przez Spółkę produktów stanowią koszt uzyskania przychodów. Organizacja spotkań promocyjnych w celu przekazania w ich trakcie informacji o samych produktach i ich właściwościach, stanowi bowiem formę reklamy leków, suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków, której bezpośrednim celem jest zwiększenie przychodu Spółki z ich sprzedaży. Co do zasady więc, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z nabyciem usług organizacji spotkań promocyjnych, jako usług zmierzających do zapoznania szerokiego grona odbiorców z produktami Spółki, spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1, jako ponoszone w celu osiągnięcia przychodów.

Ponadto, jak Spółka wskazała powyżej, usługi te należy kwalifikować jako usługi reklamy. Sformułowanie ?reklama' nie zostało zdefiniowane na gruncie przepisów podatkowych, niemniej jednak zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza ono ?działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, reklama pozytywna polegająca na prezentowaniu zalet produktu lub usługi' (Słownik Języka Polskiego pod red. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, str. 916). W odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definicji reklamy dostarcza również orzecznictwo sądów administracyjnych. W szczególności Wnioskodawca wskazuje, iż ?orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, wywodząc ze znaczenia tego pojęcia w języku potocznym (według definicji słownikowych), przyjmuje, iż najistotniejszą cechą reklamy jest zawsze informacja o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartościach, przekazywana bliżej nieokreślonym kontrahentom, mająca na celu zachęcenie do zakupu reklamowanego towaru.? (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego oz. w Łodzi z dnia 13 lutego 2003 r., sygn. akt I SA/Łd 929/01).

Ponadto, ?Pojęcie reklamy obejmuje nie tylko rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, czy miejscach i możliwościach nabycia, ale również działania mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego.? (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 listopada 2008 r., sygn. akt I SA/Łd 1112/08).

W świetle powyższych definicji reklama obejmuje czynności polegające na informowaniu klientów bądź potencjalnych klientów o towarach i ich właściwościach w celu zachęcenia ich do nabywania tych towarów. W ocenie Spółki, nie budzi więc wątpliwości fakt, iż spotkania promocyjne organizowane na rzecz Spółki przez BH w celu przekazania uczestnikom spotkań informacji o produktach oraz ich zaletach, spełniają powyższą definicję reklamy.

Co istotne, w ocenie Spółki jako działanie o charakterze reklamowym należy traktować całokształt czynności wykonanych przez BH w związku z organizacją spotkania promocyjnego. Wnioskodawca nabywa bowiem od BH usługę organizacji i przeprowadzenia spotkania promocyjnego, która to usługa ma spójny charakter, mimo iż w celu jej wykonania BH musi zapewnić poszczególne elementy (np. salę, sprzęt techniczny, wykładowcę, poczęstunek). Zorganizowanie spotkania promocyjnego wymaga zapewnienia poszczególnych elementów służących efektywnemu przekazaniu wiedzy związanej z oferowanymi przez Spółkę produktami. Nie oznacza to jednak, iż przedmiotem nabycia przez Spółkę są te poszczególne elementy ? Spółka nabywa bowiem usługę polegającą na organizacji spotkania promocyjnego, która to usługa, ze względu na swój cel, ma jednoznacznie charakter reklamy i promocji produktów.

Stanowisko, zgodnie z którym nabycie kompleksowej usługi stanowi koszt uzyskania przychodów, nawet jeśli w ramach tej usługi mieści się jakiś element w postaci usług gastronomicznych bądź artykułów spożywczych, potwierdzają organy podatkowe. W szczególności, zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych: ?koszty przedmiotowych konferencji, szkoleń i spotkań promocyjnych, obejmujące wydatki na: wynajem sali czy sprzętu, materiały konferencyjne i szkoleniowe, usługi hotelowe, usługi transportu lotniczego oraz pozostałego transportu, tj. bilety lotnicze, PKP, taxi (transport kolejowy, taksówki, komunikacja miejska), ubezpieczenia uczestników (grupowe, indywidualne), opłaty rejestracyjne, zakup produktów spożywczych oraz usług gastronomicznych pod warunkiem, że nie noszą znamion reprezentacji (z wyłączeniem alkoholowych), wynagrodzenia wykładowców, prelegentów, a także napiwki stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki, jeżeli konferencje, szkolenia i spotkania promocyjne przeprowadzone zostały w celu osiągnięcia przychodów stosownie do mawianego art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę są racjonalne i wykazują związek przyczynowo-skutkowy z przychodami) oraz zostały właściwie udokumentowane dla celów podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1 tejże ustawy.? (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 lipca 2008 r. o numerze ILPB3/423-237/08-2/MM).

Podobne stanowisko zdaniem Spółki wynika również z orzecznictwa sądów administracyjnych. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 2 października 2008 r. (sygn. akt I SA/Kr 1228/07), dotyczącego zagadnienia świadczeń złożonych sąd stwierdził, iż cechami charakterystycznymi i podstawowymi elementami usługi polegającej na organizacji konferencji (szkolenia) są m.in. wynajęcie sal konferencyjnych, organizacja technicznego wsparcia imprezy, materiałów biurowych, wykładowców (prowadzących), itp. W ocenie sądu, aby było możliwe pełne zrealizowanie takiego spotkania uczestnicy muszą mieć zapewnione również noclegi i wyżywienie. W takiej sytuacji, w ocenie sadu, usługę gastronomiczną i noclegową należy potraktować jako usługi pomocnicze przyczyniające się do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej i podlegające temu samemu reżimowi podatkowemu, co usługa zasadnicza. Tym samym, sąd uznał, iż usługa organizacji konferencji (szkolenia) ma charakter kompleksowy, zaś jej integralnymi elementami są poszczególne świadczenia, w tym zapewnienie sali, sprzętu technicznego, wykładowcy, ale także wyżywienia uczestników.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, nabywając usługę polegającą na organizacji spotkań promocyjnych, których celem jest przekazanie uczestnikom informacji o produktach Spółki, jest ona uprawniona do zaliczenia kosztu tej usługi do kosztów uzyskania przychodów, nawet jeśli jednym z elementów składowych świadczonej przez BH usług jest również zapewnienie symbolicznego poczęstunku uczestnikom spotkania. Wynika to nie tylko z faktu, iż Spółka nabywa spójną usługę, nie zaś poszczególne jej elementy, ale także stąd, że symboliczny poczęstunek zapewniany przez BH w trakcie spotkań promocyjnych nie ma, w ocenie Spółki, charakteru reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji reprezentacji, jednak pojęcie to zgodnie z definicją słownikową (Słownik Języka Polskiego pod red. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, str. 932) oznacza okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych ?Nie wszystkie działania podejmowane na zewnątrz w kierunku potencjalnych klientów mogą być potraktowane jako reprezentacja, gdyż w tak określonych działaniach mieszczą się również inne przedsięwzięcia z zakresu marketingu, reklamy, promocji itd. Konieczne jest tu, aby głównym celem takiego działania było zaprezentowanie podmiotu ? jego wystawności, okazałości, wysokiego standardu. Przy kwalifikacji określonych przedsięwzięć podejmowanych przez dany podmiot, należy uwzględniać specyfikę tego podmiotu oraz branżę, w jakiej on działa? (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 stycznia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 1601/08).

Ponadto, w opinii organów podatkowych prezentowanych w wydawanych interpretacjach indywidualnych, reprezentacja ?to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji ?obraz przedsiębiorcy' przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne, może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów, czy też innych okolicznościach. Przywołana powyżej definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność, jako środki, do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego klienta czy kontrahenta.? (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 marca 2010 r. o numerze IPPB5/423-33/10-4/JC).

Symboliczny poczęstunek zapewniany w trakcie spotkań promocyjnych nie wiąże się z wystawnością, okazałością, ani też nie służy budowaniu wizerunku Spółki. Towarzyszy on bowiem wyłącznie czynnościom mającym za cel reklamę produktów poprzez przekazywanie informacji o nich i ich zastosowaniu. Z tego względu nie można uznać by miał on charakter reprezentacji. Jak bowiem wskazano w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o nr IPPB5/4240-24/09-2/AM ?zaproszenie kontrahenta na kawę, ?zwykły' lunch, czy obiad do restauracji nie jest działaniem o charakterze nadzwyczajnym. Jest to powszechnie spotykana praktyka. Posiłek spożywany w restauracji nie jest ?okazały' ani ?wykwintny', bo powodem organizacji spotkania w restauracji nie jest chęć zaimponowania kontrahentowi okazałością czy wystawnością. Tym samym brak podstaw aby uznać, iż ponoszone przez Spółkę wydatki związane z organizacją spotkań z kontrahentami spełniały przesłanki wymienione w art. 16 ust. 1 pkt 28, wyłączające je z kosztów uzyskania przychodów.?

Z tej perspektywy symboliczny poczęstunek towarzyszący organizowanym przez BH na rzecz Spółki spotkaniom promocyjnym nie nosi znamion reprezentacji. Przede wszystkim bowiem celem spotkania jest zapoznanie uczestników z produktami, przekazanie im informacji (w tym materiałów reklamowych) o tych produktach, ich zastosowaniu, a w niektórych przypadkach także przekazanie wiedzy medycznej z obszaru, w którym zastosowanie znajduje dany produkt. Program spotkania promocyjnego jest więc podporządkowany celowi promocyjno-reklamowemu, zaś symboliczny poczęstunek pełni w nim jedynie rolę uzupełniającą. Nie ma on natomiast na celu budowania wizerunku Spółki, ani tym bardziej nie odznacza się wystawnością czy okazałością.

Podsumowując, zakup usługi polegającej na organizacji spotkań promocyjnych mających na celu promocję i reklamę leków, suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków Spółki ? a przez to zwiększenie sprzedaży oferowanych przez Spółkę produktów ? niewątpliwie służy zwiększeniu osiąganych przychodów. Usługi organizacji spotkań promocyjnych mają na celu reklamę produktów, co oznacza, iż wydatki na zakup tego rodzaju usług nie zostały ujęte w katalogu kosztów nie będących kosztami podatkowymi, który zawarty jest w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z tego względu, Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki związane z zakupem usług organizacji spotkań promocyjnych od BH stanowią koszty uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z przepisu tego wynika zatem, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów), w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również, muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.

Ponadto, dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów. Mocą art. 9 ust. 1 nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy (?), przy czym odrębnymi przepisami dotyczącymi prowadzenia ewidencji rachunkowej są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Spółka jest producentem leków, a także suplementów diety, wyrobów medycznych oraz kosmetyków. W celu reklamy i promocji tych produktów, Wnioskodawca zleca prowadzenie szeroko pojętych działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych, które obejmują m.in. organizację spotkań promocyjnych dla lekarzy lub osób prowadzących obrót lekami (tj. farmaceutów, innych pracowników aptek lub pracowników hurtowni i punktów obrotu pozaaptecznego) oraz pacjentów, jednak wyłącznie w tych sytuacjach, w których możliwość kierowania reklamy produktów do pacjentów nie jest ograniczona prawem. Organizacją tych spotkań promocyjnych, jak i świadczeniem innych usług w zakresie reklamy, promocji i marketingu produktów, zajmuje się B.H. Sp. z o.o. (BH). Spotkania te mogą być organizowane w przychodniach, szpitalach bądź innych miejscach, a także w trakcie trwania kongresów, zjazdów lub konferencji, której uczestnikami są lekarze, farmaceuci bądź inne osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi. Ponadto, wykonując usługi w tym zakresie na rzecz Spółki, BH zleca przeprowadzenie spotkań promocyjnych hurtowniom farmaceutycznym. W przypadku samodzielnej organizacji spotkań promocyjnych BH zajmuje się wszelkimi sprawami techniczno-administracyjnymi z tym związanymi. W szczególności, w zależności od miejsca przeprowadzenia spotkania promocyjnego, BH wynajmuje salę, wyposaża salę w sprzęt konferencyjny, ponosi koszt przygotowania i przeprowadzenia przez prelegenta wykładu lub prezentacji. Integralnym elementem spotkań promocyjnych jest również symboliczny poczęstunek, przy czym ma on jedynie charakter uzupełniający wobec głównego celu spotkania, jakim jest zgromadzenie określonej grupy osób w celu przekazania im informacji o produktach Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwalifikacji prawnej wydatków dotyczących przedmiotowych spotkań, tj. oceny, czy mają one charakter wydatków na reprezentację, czy też ogólnych kosztów funkcjonowania Spółki.

Stosownie bowiem do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przenosząc definicję słownikową na grunt ustaw podatkowych, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, za reprezentację uznaje się ?występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów (Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159)?.


Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami, akcentowania jej renomy i poszanowania kontrahenta. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

  • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
  • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.


Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że podstawowym problemem w przedmiotowej sprawie jest rozstrzygnięcie czy wydatki związane z przedmiotowymi spotkaniami ukierunkowane są na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też nie mają tego charakteru, a służą jak wskazuje Spółka promocji i reklamie jej produktów.

Skoro w trakcie przedmiotowych spotkań uczestnicy otrzymują konspekty, materiały informacyjne i promocyjne przygotowane przez osobę prowadzącą te spotkania, jak również przekazywane są uczestnikom elementy wiedzy medycznej z dziedziny, w której stosowane są leki, suplementy diety, wyroby medyczne lub kosmetyki, prowadzone są również dyskusje w zakresie przekazanych informacji, tak by uczestnicy mogli pozyskać więcej danych o właściwościach produktów bądź rozwiać swoje wątpliwości w tym zakresie, kwalifikacja prawna wydatków na ich organizację wymaga oceny, czy ich zorganizowanie ma kształtować w konsekwencji: np. popyt na produkty Spółki, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, czy też ma służyć budowaniu relacji z kontrahentami i wywołaniu jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu Jednostki.


Jeżeli więc głównym celem organizacji przedmiotowych spotkań jest reklama i promocja oferowanych przez Wnioskodawcę leków, suplementów diety, wyrobów medycznych oraz kosmetyków, to wydatki na ich organizację mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. A zatem spełniając ww. warunki, ponoszone przez Spółkę wydatki na organizację spotkań w postaci:

  • kosztów wynajęcia sali i wyposażenia jej w sprzęt konferencyjny,
  • kosztów przygotowania i przeprowadzenia przez prelegenta wykładu lub prezentacji, oraz
  • cateringu (symbolicznego poczęstunku)


- mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.


W szczególności wydatki na usługi gastronomiczne w postaci symbolicznego poczęstunku można wówczas uznać za koszt podatkowy, o ile stanowią przejaw gościnności nie wykraczający poza główny cel tych spotkań.

W przypadku jednak, gdy możliwość uczestniczenia w spotkaniach mają faktycznie tylko wyselekcjonowani aktualni partnerzy handlowi Spółki ? grupa podmiotów o określonym ?potencjale?, i jeśli spotkania te zostały przygotowywane z myślą o budowaniu relacji z nimi, wydatki na ich organizację, w tym koszty usług gastronomicznych, mają charakter reprezentacyjny.

Wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma więc charakter ocenny. Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym właśnie w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia ?reprezentacja? zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

Innymi słowy, wskazane przez Wnioskodawcę koszty mogą mieć zarówno znamiona wydatków na promocję i reklamę produktów Spółki, jak i na reprezentację w zależności, od całokształtu okoliczności związanych z ich organizacją. Jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych na organizację spotkań w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację czy inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Reasumując, wydatki na organizację spotkań promocyjnych i reklamowych, w szczególności gdy dotyczą one przekazywania informacji o produktach spółki, elementów wiedzy medycznej na ich temat, spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile przedmiotowe wydatki nie mają charakteru kosztów reprezentacji, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania (art. 9 ust. 1 ustawy) oraz wykazania, stosownie do omawianego art. 15 ww. ustawy, racjonalności dla osiągnięcia przychodu.

Przy czym należy zaznaczyć, iż to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego. Dlatego też Spółka powinna posiadać dowody dokumentujące zarówno promocyjno-reklamowy charakter tych spotkań, jak również ich zakres, dzięki czemu możliwe będzie powiązanie poniesionych wydatków z przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę z prowadzonej działalności gospodarczej, oraz wykazanie racjonalności i celowości poniesionych wydatków.

Zauważyć należy również, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego. Innymi słowy, podane przez wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

IPPB5/423-33/10-4/JC, interpretacja indywidualna

IPPB5/4240-24/09-2/AM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika