1) Czy opisany zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz (...)

1) Czy opisany zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników dedykowany działalności w zakresie zarządzania samolotem stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług? 2) Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce. Wnioskodawca osiągnie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? 3) Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie u Wnioskodawcy czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? 4) Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania transakcji wniesienia aportem zorganizowanej masy majątkowej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania transakcji wniesienia aportem zorganizowanej masy majątkowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna - zwana dalej: ?Spółką? lub ?Wnioskodawcą?, posiada siedzibę i miejsce zarządu w Polsce oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce Jednocześnie Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług Spółka prowadzi podstawową działalność gospodarczą polegającą na działalności tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanymi z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie Spółka jest właścicielem samolotu (zwany dalej: ?samolot?), który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przyjęty do używania w grudniu 2010 r. czyli w roku nabycia. Przy nabyciu samolotu Spółka nie odliczyła podatku VAT. W dniu 11 października 2010 r. pomiędzy Spółką, a zewnętrzną firmą - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: ?Najemca?) zawarta została umowa najmu samolotu. Na podstawie umowy najmu, samolot został przekazany Najemcy do używania. Dodatkowo wraz z umową najmu Spółka w dniu 11 października 2010 r. zawarła z Najemcą umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, zgodnie z którą Najemca przejął odpowiedzialność za samolot w zakresie zarządzania ciągłą zdatnością do lotu. Na podstawie umowy najmu samolot jest wykorzystywany przez Najemcę do wykonywania lotów odpłatnych (komercyjnych) w związku z prowadzoną przez Najemcę działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przewozów lotniczych krajowych i międzynarodowych. Samolot może być również wykorzystywany do lotów przez Spółkę (wtedy Spółka jest podmiotem nabywającym usługi przewozu lotniczego krajowego lub międzynarodowego). Zgodnie z umową najmu, ze względu na przejęcie przez Najemcę odpowiedzialności za samolot, wszyscy piloci i stewardesy dedykowani do samolotu pozostają pod nadzorem Najemcy, ma on obowiązek zapewnienia oraz zatrudnienia personelu, który będzie oddelegowany do samolotu. Wnioskodawca jako ubezpieczony oraz Najemca jako współ-ubezpieczony zawarli w 2010 r. z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę ubezpieczenia samolotu, w zakresie prowadzonej działalności lotniczej z użyciem samolotu z włączeniem lotniczej komercyjnej działalności przewozowej Najemcy. Od stycznia 2012 r. Spółka, na podstawie uchwały zarządu wyodrębniła w swojej strukturze Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych zajmujący się nadzorem oraz wykonywaniem praw i obowiązków wynikających z posiadanego samolotu, który jest wynajmowany Najemcy. W związku z utworzeniem nowego Departamentu w załączniku do uchwały zarządu określony został zakres zadań tego Departamentu, a także oddelegowana została osoba (pracownik), która zadania Departamentu będzie realizowała. Została zmieniona umowa o pracę wyznaczonej osoby, tak aby do jej obowiązków włączyć obowiązki związane z wykonywaniem prac w ramach Departamentu. W strukturze organizacyjnej Spółki Departament jest przypisany bezpośrednio pod Zarząd Spółki. W ramach zadań nowo powstały Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych zajmuje się:

  • wystawianiem faktur za najem samolotu na podstawie comiesięcznych zestawień przysyłanych od Najemcy;
  • sprawdzaniem faktur kosztowych wystawianych przez Najemcę pod kątem zgodności z umowami;
  • sprawdzaniem załączników do refaktury kosztów obsługi samolotu pod kątem występowania na nich oznaczeń (dane oznaczenie Spółki jako podmiotu, na którym ciąży zgodnie z zawartymi umowami obowiązek ponoszenia tych kosztów), oraz co do ilości i rodzajów poniesionych kosztów;
  • sporządzaniem kompensat wzajemnych należności wynikających z faktur wystawianych przez Spółkę i Najemcę, w tym konsultacjami z Zarządem Spółki i Najemcą;
  • gromadzeniem, sprawdzaniem i ewentualnie uzupełnianiem zestawień kosztów miesięcznych przesyłanych przez Najemcę;
  • kontaktami z Najemcą (w tym umawianie rozkładów lotów dla pracowników Spółki);
  • tworzeniem raportów dla Zarządu o realizacji umowy najmu samolotu, w tym raportowanie o wyjaśnionych ewentualnych nieprawidłowościach związanych z realizacją umowy;
  • stałym monitoringiem realizacji umowy najmu i analiza najbardziej optymalnych rozwiązań w zakresie zarządzania tą częścią majątku Spółki;
  • innymi zleconymi i/lub wynikającymi z bieżących potrzeb wyjaśniania sprawami dotyczącymi Departamentu.


Oprócz wspomnianego powyżej samolotu do składników majątkowych przypisanych do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych zalicza się wyposażenie biurowe niezbędne dla wykonywania zadań służbowych przez pracownika przypisanego do tego Departamentu, tj. meble biurowe, komputery, oprogramowanie, telefon komórkowy, itp. Spółka zamierza dokonać restrukturyzacji, w ramach której z majątku Spółki zostanie wydzielony Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który jako wkład zostanie wniesiony do nowo powstałej spółki kapitałowej z siedzibą na terytorium Polski oraz miejscem zarządu na terytorium Polski, podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług, który będzie rozliczał podatek VAT (VAT czynny). W zamian za wniesiony wkład Spółka otrzyma udziały od podmiotu otrzymującego ten wkład. Obok wskazanego wyżej samolotu oraz wyposażenia ruchomego, Wnioskodawca przekaże spółce przejmującej wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu, tj. w szczególności umowę zakupu samolotu, umowę najmu i umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, ubezpieczeniem, a także dodatkowo korespondencję z Najemcą. Do Departamentu przypisany jest ponadto pracownik Wnioskodawcy, bowiem działalność Wnioskodawcy w zakresie wynajmu samolotu wymaga obsługi w zakresie zarządzania i administrowania umowami: najmu, o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umową ubezpieczeniową. Osoba zajmująca się zarządzaniem i administrowaniem Departamentem ds. Nadzoru Statków Powietrznych wraz z majątkiem zostanie przeniesiona do nowoutworzonej spółki. Wnioskodawca jest stroną umowy najmu samolotu, umowy o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umowy ubezpieczenia samolotu ze wskazanych umów wynikają dla Wnioskodawcy zobowiązania które łącznie z zobowiązaniami z tytułu zawartej umowy o pracę z pracownikiem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, związane są z działalnością Wnioskodawcy w obszarze wynajmu samolotu i będą przedmiotem wydzielenia łącznie z tą częścią działalności Wnioskodawcy. W przypadku zidentyfikowania na dzień przeniesienia składników majątkowych wchodzących w skład Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych innych istotnych zobowiązań związanych bezpośrednio z tym działem będą one przeniesione na nową spółkę. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja rachunkowa, w tym ewidencja pomocnicza (konta analityczne) umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych. Wydzieleniem nie będzie objęta część zadań Spółki związanych z zapewnieniem funkcji wspólnych dla wszystkich obszarów działalności Wnioskodawcy, tj. księgowość, administracja, kadry i płace itp. Funkcje te pozostaną w spółce Wnioskodawcy (cześć tych usług obecnie jest zlecona do wykonywania zewnętrznym podmiotom), natomiast ich świadczenie na rzecz części działalności Wnioskodawcy związanej z samolotem, zostanie zapewnione we własnym zakresie przez spółkę przejmującą, w sposób umożliwiający nieprzerwaną kontynuację działalności przez Departament po dniu wydzielenia (na zasadzie zlecenia wykonywania usług księgowych, administracyjnych, kadr i plac do zewnętrznego podmiotu). Pomieszczenia biurowe służące wykonywaniu pracy przez pracownika Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, zostaną zapewnione przez nową spółkę, do której wniesiony zostanie przedmiotowy Departament, na podstawie zawartych przez nią umów najmu (dzierżawy) powierzchni biurowej od Wnioskodawcy. Po wydzieleniu i wniesieniu aportem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych w Spółce pozostanie nadal funkcjonujący Departament Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departament Ubezpieczeń, w ramach których Wnioskodawca będzie nadal prowadził główną działalność gospodarczą polegającą na tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanymi z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie Wnioskodawca prowadzić będzie w ramach Departamentu Inwestycji działalności w innym obszarze (jako działalność uboczna), m.in. w zakresie wynajmu i obrotu nieruchomościami. Oczywiście do wykonywania tych funkcji w Spółce pozostanie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań a także szereg pracowników, co umożliwiać będzie prowadzenie dalszej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, zadano następujące pytania.


  1. Czy opisany zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników dedykowany działalności w zakresie zarządzania samolotem stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce. Wnioskodawca osiągnie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  3. Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie u Wnioskodawcy czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  4. Czy w przypadku wniesienia opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników do nowo powstałej spółki w zamian za udziały w tej spółce na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych?


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytanie drugie, w pozostałym zakresie sprawa będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


We własnym stanowisku w odniesieniu do określonego zakresu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż godnie z przepisem art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana cześć przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Analogiczną definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera ustawa o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki są przeznaczone do realizacji konkretnych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.


Aby mówić o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przedmiotem wydzielenia musi być zespół składników materialnych i niematerialnych. Elementami takiego zespołu stanowiącymi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe zobowiązania, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu przyszłego, podlegający wydzieleniu z majątku Spółki Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych obejmuje składniki majątkowe w postaci samolotu, a także wyposażenie biurowe (meble biurowe, komputery, oprogramowanie, telefon komórkowy). Do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych przypisany jest także konkretny pracownik, podlegający jednolitemu kierownictwu, działający w ramach wyodrębnionej struktury organizacyjnej istniejącej w spółce Wnioskodawcy, niezbędny do faktycznej realizacji zadań Departamentu w zakresie wynajmu samolotu, tj. w szczególności administrowania umową najmu samolotu, umową o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umową ubezpieczeniową kontaktami z aktualnym najemcą, dozoru nad samolotem. W ramach wniesienia składników majątkowych materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników, aportem do nowo powstałej spółki przekazane zostaną także wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu, tj. w szczególności umowy zakupu, najmu a także korespondencja z najemcą dane teleadresowe najemcy i inne dokumenty. W ramach tej czynności przeniesiony do nowo powstałej spółki zostanie także pracownik Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który obecnie zobowiązany jest do realizacji wszystkich działań przypisanych do tego Departamentu. Wraz z przeniesieniem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, na spółkę przejmującą przejdą także zobowiązania, które związane są z działalnością Wnioskodawcy w obszarze samolotu i będą przedmiotem wydzielenia łącznie z tą częścią działalności Wnioskodawcy. Zobowiązania te wynikają ze wspomnianych umów najmu dotyczących samolotu oraz umowy ubezpieczeniowej, Wnioskodawca jest także stroną umowy zawartej z pracownikiem przypisanym do Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych. Również z tej umowy wynikają dla Wnioskodawcy zobowiązania, które zostaną wniesione do nowo powstałej spółki. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy uznać należy, że mająca być przedmiotem aportu (wkładu niepieniężnego) struktura Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych stanowi wyodrębniony zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, obejmujący także pracownika oraz zobowiązania związane z działalnością Departamentu, o którym mowa w art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Powyższe oznacza, że wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: 1) organizacyjnej 2) finansowej oraz 3) funkcjonalnej. Punktem odniesienia przy analizie spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego jest rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa podatnika, tj. na ile stanowią one w nim wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo całość.

Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące ?część przedsiębiorstwa? powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w ?istniejącym przedsiębiorstwie?, a więc w ramach działalności prowadzonej przez podatnika i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa (np. w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu). Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2011 r. (ITPB3/423-624/09/10-S/DK). W przypadku Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który będzie wniesiony aportem do nowo powstałej spółki, warunek ten jest spełniony. Jak wynika bowiem z faktycznego opisu zdarzenia przyszłego, aktualnie w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy, obok Departamentu Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departamentu Ubezpieczeń, który zajmuje się działalnością tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanymi z Protokołem z Kyoto, istnieje wyodrębniony Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, realizujący zadania związane z zarządzeniem i wynajmem samolotu stanowiącego majątek własny Wnioskodawcy.

Z kolei aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że istnieje możliwość przypisania wyodrębnionemu w strukturach podatnika zespołowi składników majątkowych, określonych, wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych (?osiąganych?) przez ten zespół. Takie przypisanie ww. wielkości powinno być możliwe w szczególności przy wykorzystaniu, np. systemu księgowo-rachunkowego. W wydawanych w ostatnim czasie interpretacjach Ministra Finansów podkreśla się ponadto, że wyodrębnienie finansowe nie musi polegać na całkowitej samodzielności finansowej, wystarczy bowiem, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, wydzielanej masie majątkowej można przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania Stanowisko takie zostało przykładowo zaprezentowane w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2008 r. (IBPB3/423-100/08) oraz w powołanej już interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2011 r. Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego również i ten warunek należy uznać za spełniony. Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja rachunkowa umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, do wyodrębnionej jednostki organizacyjnej Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych. Przypisanie dokonywane jest w oparciu o ewidencję księgową Wnioskodawcy, w tym o wyodrębniony system kont analitycznych, umożliwiających określenie wyniku poszczególnych rodzajów działalności.

Kolejną cechą stanowiącą o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wyodrębnienie funkcjonalne, tj. przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana cześć przedsiębiorstwa nie jest bowiem sumą poszczególnych składników, które potencjalnie mogłyby służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowanym, autonomicznym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia powinna być tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa, a więc na ile stanowią w nim wyodrębnioną funkcjonalnie całość.

Ze względu na wskazane wyżej wyodrębnienie majątkowe, organizacyjne i finansowe, a także wyposażenie w odpowiedni do realizowanego celu majątek dokumenty oraz pracownika realizującego zadania i funkcje związane z prowadzeniem działalności w zakresie zarządzania samolotem, zespół składników majątkowych, który będzie przedmiotem aportu do nowo powstałej spółki, mógłby w ocenie Wnioskodawcy stanowić odrębne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji powierzonych zadań, w oparciu o przypisany mu majątek (nieruchomy i ruchomy oraz prawa majątkowe), a także pracownika wykonującego faktyczne czynności związane z zarządzaniem podstawowym składnikiem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, jak i całym Departamentem. Pozostałe funkcje pomocnicze do działalności związanej z zarządzaniem samolotem, w szczególności w zakresie księgowości, obsługi administracyjnej, wynajmu powierzchni biurowej itp. zostaną zapewnione przez spółkę otrzymującą wkład, albowiem nie mogą być one w sposób wyłączny przypisane części działalności Wnioskodawcy związanej z prowadzeniem przedmiotowej działalności. Należy jednak podkreślić, że powyższe nie pozbawia wydzielanego zespołu składników cechy gospodarczej samodzielności, albowiem funkcje te nie są istotne z punktu widzenia możliwości prowadzenia działalności w zakresie zarządzania samolotem i będą zapewniane przez spółkę otrzymującą aport od dnia jego otrzymania Z uwagi na powyższe, należy uznać, iż funkcjonujący w ramach struktur, organizacyjnej Wnioskodawcy Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych spełnia wszystkie przesłanki do tego, aby uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, przychodem jest m.in. nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W ocenie Wnioskodawcy mający być przedmiotem aportu i wkładu niepieniężnego do nowo powstałej spółki zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związanych z prowadzeniem działalności zarządzania samolotem, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 pkt 4a omawianej ustawy.

Ponadto, pozostająca w spółce Wnioskodawcy po wniesieniu aportem Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, działalność w obszarze działalności brokerskiej w dziedzinie kontyngentów gazu cieplarnianego, realizowana przez odrębny Departament Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departament Ubezpieczeń, posiada wszelkie cechy samodzielności i autonomiczności, które w ocenie Wnioskodawcy uzasadniają uznanie Departamentu Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departament Ubezpieczeń za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie Wnioskodawca obejmie udziały w spółce, do której wniesiony zostanie aport wkład niepieniężny. Mając na względzie powyższe okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, w momencie objęcia udziałów w zamian za wniesiony wkład niepieniężny po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi przychód, o którym mowa art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy stwierdzić, iż postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnej jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego, czy też kontrolnego, w których organ podatkowy zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania dowodowego. W przypadku wydawania interpretacji indywidualnych organ podatkowy jest związany treścią przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, który stanowi podstawę do wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa ? oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż jednym z podstawowych wymogów jest to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza, co prawda pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.


Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:


  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.



Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ww. ustawy), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, zamierza dokonać wniesienia aportem, zespołu składników majątkowych w tym zobowiązań, wyodrębnionych w Spółce pod względem organizacyjnym jako Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który będzie również posiadał niezbędną samodzielność finansową oraz funkcjonalną. Należy jednakże stwierdzić, iż oprócz cech wskazanych powyżej, ażeby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w odniesieniu do omawianej grupy składników majątkowych warunkiem niezbędnym jest posiadanie przez ten zespół potencjalnej zdolności do samodzielnej realizacji powierzonych mu zadań, innymi słowy do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie wskazał, iż w jego ocenie rzeczony Departament posiada tę cechę. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż opisywany we wniosku zespół składników majątkowych będzie mógł stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile będzie posiadał zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Podkreślić bowiem należy, że ostatecznie to właściwy organ podatkowy mający stosowne uprawnienia może dokonać oceny realnie wnoszonego aportem zbioru składników majątkowych pod kątem spełniania kryteriów niezbędnych dla uznania go jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności poprzez ocenę, czy istotnie opisywany zespół składników majątkowych może funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo realizujące powierzone mu zadania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności: nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Odnosząc powyższe do treści wniosku należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy w związku z planowanym aportem będziemy mieli do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych nie dojdzie do wystąpienia przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu w wysokości wartości nominalnej uzyskanych w zamian za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa udziałów w nowoutworzonej spółce. Jednocześnie zauważyć należy, iż w kontekście wskazanego przepisu bez znaczenia pozostaje to, czy pozostała w Spółce część majątku spełnia warunki pozwalające na uznanie go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika